aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

SKUTKI FINANSOWE DZIAŁAŃ W ADMINISTRACJI I GOSPODARCE

5 listopada 2003

Zaproponowane działania mają charakter jednorazowy – tzn. oszczędności z tytułu wprowadzonych zmian nie będą się zmieniać w czasie. Ze względu na harmonogram proponowanych rozwiązań, pełne efekty będą widoczne w 2005 r., stąd w poniższej tabeli zawarto zestawienie skutków proponowanych zmian w warunkach 2005 r.

Numer zadania
Nazwa zadania
Efekty
(szacunek)
2.1. OGRANICZENIE WYDATKÓW ADMINISTRACYJNYCH
2.1.1. Zmniejszenie liczby państwowych stanowisk kierowniczych oraz liczebności gabinetów politycznych ministerstw i urzędów centralnych.
8,6 mln zł.

(w 2004 r. mniejsze o wymiar 3-miesięcznych odpraw)

2.1.2. Zmniejszenie zatrudnienia w administracji rządowej w województwach.
46 mln zł.
2.1.3. Maksymalne wykorzystanie obecnego stanu zatrudnienia w administracji publicznej w ramach nowych zadań wynikających z integracji europejskiej. Ograniczanie potencjalnych kosztów związanych z proporcjonalnych do nowych zadań zwiększaniem zatrudnienia.
2.1.4. Ograniczenie wykorzystywania osobowych samochodów służbowych w administracji rządowej. 5 mln zł.
2.2. PORZĄDKOWANIE FUNDUSZY CELOWYCH ORAZ AGENCJI SKARBU PAŃSTWA
2.2.1. Obowiązkowy audyt wydatków bieżących innych instytucji publicznych poza administracją rządową. Racjonalizacja wydatków, szacunkowo do 3-5% kosztów administracyjnych, przy czym koszty audytu jednej instytucji wyniosą ok. 100 tys. zł.
2.2.2 Zmiana umocowania prawnego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
2.2.3 Likwidacja Funduszu Prywatyzacji. 10,3 mln zł.
2.2.4 Zniesienie Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych. Dla budżetu efekt zerowy, ponieważ Fundusze nie otrzymują dotacji budżetowej, jednak zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jst, z przeznaczeniem na współfinansowanie inwestycji zrealizowanych z funduszy strukturalnych na obszarach wiejskich.
2.2.5. Ograniczenie zróżnicowania wydatków na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych. 100 mln zł.
2.2.6.
Likwidacja Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Uzyskanie większego efektu rzeczowego
w ramach tych samych wydatków budżetu.
2.2.7. Likwidacja niektórych zadań ARiMR nie mających bezpośredniego związku z podstawową działalnością agencji. 13 mln zł.
2.3. OGRANICZENIA WYDATKÓW BUDŻETU PAŃSTWA O NISKIEJ EFEKTYWNOŚCI
2.3.1. Racjonalizacja i uporządkowanie wydatków instytucji funkcjonujących w otoczeniu rolnictwa. Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
2.3.2. Zmniejszenie kosztów zalesiania. 8 mln zł.
2.3.3. Ograniczenie nieefektywnych i kosztownych systemów dopłat do oprocentowania wybranych rodzajów kredytów oraz do cen skupu. 70 mln zł.
2.4. KONSOLIDACJA NIEKTÓRYCH JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
2.4.1. Likwidacja Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych 2,5-3,0 mln zł.
2.4.2. Racjonalizacja zakresów kompetencji i redukcja kosztów działania inspekcji 3,5-4,0 mln zł.
2.4.3. Konsolidacja instytucji zajmujących się promocją Polski i polskiej gospodarki za granicą. lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję zagraniczną.
2.5. POZYSKIWANIE DOCHODÓW DO BUDŻETU PAŃSTWA
2.5.1. Likwidacja wybranych środków specjalnych w ministerstwach i urzędach centralnych. Zwiększenie dochodów budżetu w ostatecznym szacunku o około 150 mln zł.
2.5.2.1. Dalsze poszerzenie bazy podatkowej 2-3 mld zł - po 2004 r.
2.6. PORZĄDKOWANIE WYDATKÓW NA OBRONNOŚĆ
2.6.1. Zmiana zasad finansowania potrzeb obronnych RP. Przewidywane oszczędności budżetu z tego tytułu wyniosą około: w 2005 r. – 1.260,0 mln zł.; w 2006 r. – 1.496,0 mln zł.; w 2007 r. – 1.610,0 mln zł.

Razem w latach 2005-2007 – 4.366,0 mln zł.

2.7. RACJONALIZACJA POMOCY PUBLICZNEJ ORAZ ZWIĘKSZANIE DOCHODÓW W WYNIKU ELIMINOWANIA PATOLOGII GOSPODARCZYCH
2.7.1. Zwiększanie dochodów w wyniku restrukturyzacji górnictwa i PKP. Skuteczna restrukturyzacja górnictwa, pozwoli na regularne i pełne opłacanie podatku VAT, a więc przyniesie większe dochody przeciętnie o około 380 mln zł. rocznie. Po 2006 r. znacznie zmniejszy się lub zniknie potrzeba udzielania dalszej pomocy publicznej.

Restrukturyzacja grupy PKP powinna doprowadzić odo płacenia podatków, co oznacza wpływy w wysokości ok. 400 mln zł.

2.7.2.1. Restrukturyzacja finansowa publicznych zakładów opieki zdrowotnej. 250 mln zł.
2.7.2.2. Przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej Ograniczenie przyszłego zadłużenia zoz
2.8. POZOSTAŁE DZIAŁANIA
2.8.1. Rozszerzenie zasad ogólnych odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na nauczycieli, nauczycieli będących emerytami-rencistami oraz nauczycieli akademickich
65 mln zł.
2.8.2. Modyfikacja systemu awansu zawodowego nauczycieli. 131,5 mln zł.
Razem w wymiarze rocznym (liczonym na 2005 r.) 5.904,4 mln zł. *)

*) bez efektów audytu praktycznie niepoliczalnych przed opracowaniem szczegółowego harmonogramu.

POWIĄZANE

Ochrona fungicydowa  stała się podstawowym zabiegiem w agrotechnice uprawy zbóż ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę