aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Zadowoleni konsumenci

5 października 2004

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł we wrześniu do rekordowego poziomu 93,3 pkt. z 88,1 pkt. miesiąc wcześniej - wynika z opublikowanych w poniedziałek wyników badania IQS Quant Group.

Tak wysokiego poziomu wskaźnik nie osiągnął jeszcze ani razu od momentu powstania, czyli od sierpnia 1999 roku –  napisano w komentarzu do badania przeprowadzonego w dniach 17-22 września 2004 roku.

Wartości indeksu optymizmu wzrosły prawie we wszystkich badanych grupach, a spadek zanotowano jedynie wśród osób z wysokimi dochodami (-5,9 pkt.) oraz wśród mieszkańców dużych miast (-0,2 pkt). Największy wzrost nastąpił w grupie osób z niskimi dochodami (+9,5 pkt.), wśród mieszkańców małych i średnich miast (+7,4 pkt.) wśród młodych Polaków (15-29 lat, +7,2 pkt.) oraz wśród osób w wieku 30-45 lat (+7,0 pkt.).

Natomiast odsetek Polaków, według których sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zmalał o 5 pkt. proc. do 37 proc. Poprawę dostrzegło 10 proc. respondentów, czyli tyle samo co miesiąc wcześniej.

Wiarę w poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wyraziło 22 proc. badanych (o 3 pkt. proc. więcej niż w sierpniu), a pogorszenia obawia się 25 proc. Polaków, czyli o 5 pkt. proc. mniej niż miesiąc wcześniej. Według 27 proc. badanych, w ostatnim roku sytuacja ich gospodarstwa uległa pogorszeniu (spadek o 3 pkt), 65 proc. twierdzi, że jest taka sama, a 11 proc. że się poprawiła.

W ciągu najbliższych 12 miesięcy poprawę stanu swoich finansów przewiduje 20 proc. badanych, wobec 15 proc. w sierpniu. Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku twierdząco odpowiedziało 22 proc. badanych, tyle samo co w lipcu. Natomiast przeciwne zdanie wyrażało 17 proc. Polaków (spadek o 1 pkt proc.).

Wskaźnik WOK może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 - całkowite zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych.

Wskaźnik optymizmu konsumentów jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and QUANT Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę