aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Bank Pocztowy przypomina swoim Klientom

29 lipca 2022
Bank Pocztowy przypomina swoim Klientom

Bank Pocztowy przypomina swoim Klientom o podstawowych zasadach bezpiecznego bankowania i bezpiecznych e-zakupów

Według raportu udostępnionego przez CSIRT NASK – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w 2021 roku zarejestrowane zostały łącznie 29 483 incydenty bezpieczeństwa, co stanowi wzrost o 182% w porównaniu do liczby incydentów z roku 2020. Rośnie także skala transakcji, w trakcie których zostały skradzione środki finansowe.

Dlatego tak ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z bankowości internetowej, mobilnej czy kart płatniczych. O czym warto pamiętać? – przypomina Patryk Nogat, Menedżer Banku Pocztowego ds. Przeciwdziałania Przestępstwom Finansowym.

Według danych NASK w 2021 r. najczęstszym rodzajem cyberataków był phishing, stanowiący aż 73% wszystkich zgłoszonych incydentów. Najbardziej popularne scenariusze phisingowe miały na celu: wyłudzenie danych logowania do bankowości internetowej, danych karty płatniczej oraz zdobycie danych do mediów społecznościowych. Brak jest jeszcze analogicznych danych za 2022 r., jednak już teraz organizacje i stowarzyszenia zajmujące się bezpieczeństwem w sieci wskazują, że liczba incydentów będzie wzrastać.

- Polacy coraz częściej robią zakupy w internecie, a rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, bijąc kolejne rekordy. Jednocześnie coraz chętniej korzystamy z bankowości elektronicznej i mobilnej, wzrasta liczba transakcji bezgotówkowych przeprowadzanych różnymi urządzeniami, do których są podpięte nasze karty płatnicze. Dlatego także w trakcie wakacji i sezonu urlopowego, kiedy nasza czujność bywa uśpiona, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas takich transakcji. Nigdy nie należy podawać osobom trzecim: numeru PIN i danych karty, kodów autoryzacji SMS czy kodów BLIK. W trakcie zakupów internetowych należy zwracać uwagę na adres strony www i ważność jej certyfikatu oraz czy np. dana platforma sprzedażowa posiada program ochrony kupujących. Oczywiście, co powtarzamy jak mantrę, nie należy także otwierać podejrzanych linków pochodzących z często nieznanego źródła – komentuje Patryk Nogat, Menedżer Banku Pocztowego ds. Przeciwdziałania Przestępstwom Finansowym.

W ostatnim czasie oszuści upodobali sobie metodę „na pracownika banku”. Także Bank Pocztowy w 2021 r. odnotował takie zgłoszenia od swoich klientów, na szczęście w większości przypadków dzięki ich czujności przestępcze próby kończyły się niepowodzeniem.

Mechanizm takiego działania, zmierzającego do przejęcia przez sprawców dostępu do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych, wygląda następująco: Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie potencjalnej ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy, fałszywy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do naszego urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.

- Bank kontaktując się z klientem nigdy nie wymaga podania pełnego numeru karty, danych logowania do bankowości internetowej, kodów autoryzacyjnych oraz kodów BLIK. Nie wymaga także instalacji na urządzeniach mobilnych nieznanych aplikacji, w tym służących do podłączania pulpitu zdalnego tj. AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer. Jeśli w czasie rozmowy telefonicznej padną takie prośby, od razu wiadomo, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. W takim momencie należy rozłączyć się i powiadomić o tym swój bank, a także odpowiednie służby, np. policję – dodaje Patryk Nogat.
Bank Pocztowy systematycznie przypomina swoim Klientom o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas przeprowadzania zakupów w internecie oraz transakcji bezgotówkowych. W ostatnich dniach przeprowadził kampanię mailową pt. ”Bądź bezpieczny w sieci! Nie daj się oszukać”. Przestrzega również swoich klientów przed niebezpiecznymi zrachowaniami także na swojej stronie www, jak i w kanałach social media.

 


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę