aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ciesz się swoim kamperem tego lata

15 lipca 2022
Ciesz się swoim kamperem tego lata

- zmaksymalizuj bezpieczeństwo, trwałość i żywotność opon vana dzięki prawidłowemu ciśnieniu w oponach oraz zwracaniu uwagi na ich budowę i przechowywanie

Niskie ciśnienie w oponach jest bardzo częstą przyczyną uszkodzeń ogumienia w furgonetkach i samochodach kempingowych, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wymagają wyższego ciśnienia niż pojazdy osobowe. Utrzymywanie go na odpowiednim poziomie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i wydłuży żywotność opony. Struktura opony i prawidłowe przechowywanie między sezonami również wpływają na trwałość ogumienia.

Tego lata urlopowicze wybierają się swoimi kamperami do ciekawych miejsc w całym kraju. Wytrzymałe opony w dobrym stanie sprawią, że ich podróże będą łatwe, wygodne i bezpieczne.

"Bardzo często uszkodzenia strukturalne i uszkodzenia w obszarze stopki w oponach do samochodów dostawczych są spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w stosunku do obciążenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje jej nadmierne uginanie się pod obciążeniem, co z kolei skutkuje nagrzewanie się korpusu opony oraz jej szybszym zużyciem" - mówi Technical Customer Service Manager w Nokian Tyres, Matti Morri.

Komfort i bardziej ekologiczna jazda

Wiele osób jest zaskoczonych wyższym ciśnieniem powietrza wymaganym w oponach do furgonetek i kamperów. Morri jako przykład podaje popularny rozmiar 235/65R16 C.

"W tym rozmiarze maksymalne obciążenie wymaga ciśnienia 575 kPa. Dla porównania, opony do samochodów osobowych w rozmiarze 205/55R16 mają zwykle zalecane ciśnienie 220-230 kPa. Informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach dla różnych obciążeń są zwykle podane na słupku drzwi po stronie kierowcy lub na pokrywie zbiornika paliwa" - mówi Morri.

Oprócz trwałości opony, ciśnienie ma również wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ekonomię i przyjazność dla środowiska. Zbyt niskie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Gdy ciśnienie jest prawidłowe, jazda będzie komfortowa i cicha. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.

Poza wyższym ciśnieniem roboczym należy również zwrócić uwagę na wybór zaworów w oponach do furgonetek. Morri zaleca stosowanie zaworów metalowych, które poradzą sobie z wyższymi wartościami ciśnienia w oponie.

Opony wzmacniane włóknami używanymi w lotnictwie

Zwykłe opony do samochodów osobowych są czasami używane w furgonetkach i samochodach kempingowych. Morri uważa jednak, że najważniejsze jest stosowanie opon kategorii C, zaprojektowanych specjalnie dla vanów.

"W oponach do samochodów dostawczych konstrukcja nadwozia, pakiet opasania pod bieżnikiem i mieszanka gumy są bardziej wytrzymałe i dostosowane do cięższego użytkowania niż w przypadku zwykłych opon do samochodów osobowych. W praktyce widać to po tym, że opony typu C mniej nagrzewają się pod obciążeniem, co z kolei zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia" - mówi Morri.

Wybierając opony do samochodów dostawczych, należy również zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, oraz ich trwałość. Wyjątkowe, wzmocnione aramidem ściany boczne zapewniają szczególną wytrzymałość oponom do samochodów dostawczych Nokian Tyres. Włókna aramidowe są również wykorzystywane na przykład w przemyśle lotniczym i obronnym.

"Wzmocnione aramidem ściany boczne są bardziej odporne na uderzenia i przecięcia, na przykład na wybojach i krawężnikach. Aramid chroni oponę przed kosztownymi i niebezpiecznymi uszkodzeniami, a nawet może pomóc uniknąć niektórych z nich" - mówi Morri.

Kiedy zmieniasz opony sprawdź również stan bieżnika

Podczas wymiany opon należy sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach oraz stan ich bieżnika. Prawo stanowi, że opony muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 mm. W praktyce jednak, gdy głębokość bieżnika spadnie do 4 mm, znacznie pogorszy się bezpieczeństwo jazdy. Zwiększy się przede wszystkim ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania na mokrej nawierzchni również ulegnie wydłużeniu.

"Dla tych, którzy dużo jeżdżą, rotacja opon w trakcie sezonu jest dobrym sposobem na zapewnienie dłuższej żywotności i bardziej równomiernego zużycia. Opony na kołach napędowych zwykle zużywają się szybciej niż te na kołach swobodnie toczących się, więc rotacja opon wyrówna ich zużycie i maksymalnie wydłuży żywotność ogumienia. Ten niewielki wysiłek przyniesie duże oszczędności związane z rzadszą potrzebą kupowania nowych kompletów opon" - mówi Morri.

Warunki przechowywania opon również mają wpływ na ich żywotność. Między sezonami powinny one być przechowywane w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu, aby zapobiec wpływowi promieniowania UV lub niewłaściwej temperatury przechowywania na mieszankę gumową.

"Hotele dla opon to obecnie popularny wybór. Zapewniają one właściwe warunki przechowywania, a usługa zazwyczaj obejmuje mycie i kontrolę opon" - mówi Morri.


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę