OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Dla 54% Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik

25 czerwca 2024
Dla 54% Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik

Konsumenci w Polsce coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne opakowania, szczególnie  w przypadku produktów spożywczych – wynika z reprezentatywnego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex. Najnowsze ekobadania pokazują, że dla 27% osób kupujących owoce i warzywa, ekologiczne opakowanie jest kluczowym czynnikiem zakupowym. Jednak nie wszystkie kategorie produktowe wykazują takie samo zainteresowanie ekologią.

Słodycze i napoje są wyraźnymi wyjątkami, gdzie inne czynniki, takie jak cena i jakość, dominują nad ekologią. Mimo, że ekologia jest ważna dla 54% respondentów, tylko 7% zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach.

Najnowsze badania EKObarometr wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną wśród polskich konsumentów. Analiza wyników dotyczących ważności ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych wskazuje na zróżnicowane podejście konsumentów w zależności od typu produktu. Im bardziej „spożywcza” kategoria, tym większe znaczenie ekologicznego typu opakowania. Największą wagę ekologicznym opakowaniom przypisują konsumenci kupujący owoce i warzywa, gdzie 27% respondentów uważa je za główny czynnik wpływający na zakup. Nieco niższy, ale wciąż znaczący odsetek (20% i 24%)  wskazuje ekologiczne opakowania jako kluczowy czynnik przy zakupie jedzenia na wynos oraz mięsa i ryb. Podobne tendencje można zaobserwować w przypadku kosmetyków, leków oraz artykułów higienicznych, gdzie tylko około 20-21% respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik zakupu. Ekologiczne opakowania mają mniejsze znaczenie dla konsumentów wybierających słodycze oraz napoje (odpowiednio 18% i 19%). W tych kategoriach inne czynniki, takie jak: cena, waga materiału czy jakość produktu, mogą być decydujące.

- Dla ponad połowy Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik w trakcie podejmowania decyzji                       o zakupie różnego rodzaju produktów. Świadczy to o rosnącej świadomości ekologicznej oraz wpływie zachowań konsumenckich na środowisko. Niemniej jednak, tylko niewielka część Polaków zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach, co wskazuje na potrzebę dalszej edukacji społeczeństwa w tym zakresie. Istotne jest, że 47% badanych wybiera produkty w opakowaniach z tektury litej - nawet jeśli są one droższe od innych z danej kategorii, ponieważ są one łatwe w recyklingu oraz wykonane z biodegradowalnych, ekologicznych surowców. Nasza grupa kapitałowa świadomie inwestuje w rozwiązania i innowacje materiałowe, które mogą przyczynić się do jeszcze większego rozpowszechniania takich opakowań - zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex.

Z badania wynika również że 38% Polaków rzadko wybiera produkty zapakowane ekologicznie, kierując się głównie ceną, co sugeruje, że dla istotnej grupy konsumentów, koszty są ważnym, ale być może nie najważniejszym czynnikiem. Jedynie 8% respondentów deklaruje, że cena jest jedynym czynnikiem i nie bacząc na ekologię, zawsze sięga po najtańsze produkty.

 Badanie EKObarometr 2024 zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW RESEARCH na reprezentatywnej grupie 1500 respondentów, analizując ich podejście do ekologicznych opakowań             w różnych kategoriach produktowych.

***

Grupa Akomex posiada ponad 50 lat doświadczenia na rynku. W jej skład wchodzą 3 spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Firma zarządza fabrykami w Polsce oraz w Danii i zatrudnia ponad 600 osób. Około połowa produktów Akomexu eksportowana jest poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak: farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza ponad 2 miliardy opakowań.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę