Ekonomiczność, niskie spalanie i tani serwis – to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy zakupie samochodu, na które wskazało 42% Polaków. Na drugim miejscu znajduje się cena pojazdu ważna dla prawie co trzeciego kierowcy. Podium domyka bezawaryjność. Natomiast informacji o wskazanych czynnikach Polacy szukają najczęściej na forach internetowych oraz wśród członków rodziny i znajomych – wynika z badania „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown. Eksperci Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, zwracają uwagę, że pragmatyczność Polaków ma zastosowanie zarówno w przypadku zakupu samochodów nowych, jak i używanych.
– Marka samochodu, jego wygląd czy wielkość to czynniki istotne zaledwie dla co czwartego kierowcy w Polsce. Najistotniejsze okazały się te zmienne, które są bezpośrednio związane z ceną zarówno samego pojazdu, jak i jego eksploatacji w przyszłości. Nie różnicuje się to znacząco nawet w podziale na osoby kupujące samochody nowe i używane. W tym kontekście ciekawe jest jednak to, że zaledwie co szósty Polak zwraca uwagę na to, czy części zamienne do danego pojazdu są łatwo dostępne i tanie – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
Polscy kierowcy: oszczędni czy raczej świadomi użytkownicy?
Największy odsetek Polaków, bo aż 42%, decydując się na zakup samochodu, zarówno nowego, jak i używanego, zwraca uwagę na jego ekonomiczność, niskie spalanie i tani serwis. Istotna jest również cena pojazdu, którą wskazało aż 29% badanych. Warto jednak dodać, że konkretna kwota jest nieco istotniejsza dla osób decydujących się na zakup nowego samochodu – 31% w porównaniu do 28% użytkowników samochodów używanych. Dopiero na trzecim miejscu czynników uwzględnianych przy zakupie samochodu pojawia się bezawaryjność (28%), która związana jest nie tylko z niższymi kosztami eksploatacji, ale też bezpieczeństwem samochodu.
Na kolejnych miejscach pod względem ważności czynników uwzględnianych przy zakupie samochodu Polacy wymieniają: markę samochodu, którą wskazywał co czwarty kierowca, wygląd pojazdu i jego stylistyka, które są istotne dla co piątej osoby, oraz wielkość auta (18% wskazań). Warto zwrócić uwagę, że osoby kupujące samochód na rynku wtórnym zwracają dodatkowo uwagę na wiek (16%) oraz przebieg samochodu (12,5%).
Internet głównym źródłem informacji o samochodach
Źródła internetowe są dla kierowców kluczowe. To właśnie na forach internetowych, portalach motoryzacyjnych i stronach firmowych producentów aż 63% Polaków szuka informacji o samochodach, zarówno w tematach związanych z ich kupnem, eksploatacją, jak i naprawą. W szczególności popularnością cieszą się fora tematyczne, z których korzysta aż 44% kierowców oraz portale motoryzacyjne (28%). Drugim źródłem informacji są znajomi i rodzina (38%). Z pomocy bliskich chętniej korzystają kobiety – 45,5% w porównaniu do 34% mężczyzn. Panowie natomiast częściej niż Panie przeglądają prasę motoryzacyjną – 17% w porównaniu do 8% kobiet.
Nieco inne źródła informacji wykorzystują osoby kupujące nowy i używany samochód.Kierowcy, którzy kupili samochód używany, częściej szukali informacji wśród znajomych oraz rodziny (40% w porównaniu do 30% kupujących nowy samochód) i na portalach motoryzacyjnych (28% vs. 24%).Natomiast osoby, które nabyły nowy samochód, częściej poszukiwały informacji u dilerów samochodowych (28% w porównaniu do 5% kupujących używany samochód), na stronach internetowych producentów oraz w prasie motoryzacyjnej.
---
Metodologia badania:
Wyniki badania „AUTOwybory Polaków” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranychzgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasywielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurzeważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%.Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowowywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku.
***
Exact Systems S.A. działa od 2004 r. i jest obecnie liderem branży kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla producentów branży motoryzacyjnej w Polsce oraz jedną za największych firm tego typu w Europie. Głównymi odbiorcami usług Exact Systems S.A. są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz producenci samochodów. Klientami firmy są również zakłady zajmujące się produkcją wielkoseryjną z branży elektronicznej, AGD oraz kosmetycznej. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwa w 12 państwach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Belgii, Holandii oraz Chinach.
Firma kładzie duży nacisk na jakość świadczonych usług oraz na rzetelność i stabilność we współpracy ze swoimi kontrahentami. Współpraca z Exact Systems pomaga osiągnąć najwyższe standardy jakości oraz wspiera organizację procesów produkcyjnych.
Więcej informacji o firmie dostępnych jest pod adresem: www.exactsystems.pl.
Biuro Prasowe Exact Systems