biogaz_09_2025

Motocykliści coraz częściej giną na polskich drogach

30 kwietnia 2020
Motocykliści coraz częściej giną na polskich drogach

W 2019 r. na polskich drogach doszło do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów, w których zginęło 295 osób. To największa liczba ofiar śmiertelnych od 2011 r. Główną przyczyną wypadków była nadmierna prędkość.


W ubiegłym roku w Polsce było zarejestrowanych 1,5 mln motocykli, co stanowi 4,9% wszystkich pojazdów silnikowych. Choć liczba motocyklistów na polskich drogach wzrosła o 50,4 tys. w porównaniu do 2018 r., to liczba wypadków z ich udziałem zmniejszyła się – wynika z raportu rocznego policji, któremu przyjrzeli się eksperci rankomat.pl.


Coraz więcej motocyklistów ginie na drogach, choć liczba wypadków maleje

W ubiegłym roku w wypadkach z udziałem motocyklistów zginęło 282 kierujących oraz 13 pasażerów. To największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych od 2011 r. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zwykle tendencja była spadkowa.


W 2019 r. do 2630 wypadków z udziałem motocyklistów i zostało w nich rannych 2161 motocyklistów oraz 221 ich pasażerów. To o 91 mniej rannych niż w 2018 r. (–3,6%), a jednocześnie aż o 485 więcej niż w 2015 r (+25,5%). Liczba wypadków zmniejszyła się w stosunku do 2018 r., jednak zeszłoroczny wynik był drugim największym do tej pory.

Łącznie w 2019 r. doszło w Polsce do 30 288 wypadków drogowych. To o 1386 mniej (–4,7%) niż w 2018 r. W ostatnich latach liczba wypadków na polskich drogach maleje. W ostatniej dekadzie rekordowy pod tym względem był 2011 r. (40 065 wypadków, czyli aż o 32,2% więcej niż w 2019 r.)


W ubiegłym roku w wypadkach drogowych zginęło 2909 osób. To o 47 więcej niż w 2018 r. (+1,6%). Jednak w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ofiar śmiertelnych wyraźnie zmalała. W 2011 r. na polskich drogach zginęło 4189 osób (o 44% więcej niż w 2019 r.).

 

Nadmierna prędkość główną przyczyną wypadków powodowanych przez motocyklistów

W 2019 r. główną przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (54,8%). Rzadziej doszło do nich w wyniku nieprawidłowego wyprzedzania (11,2%), a także niezachowania bezpiecznej odległości (10,5%).

Motocykliści ofiarami wymuszeń pierwszeństwa

Jednak motocykliści giną i odnoszą rany na drogach nie tylko z własnej winy. W 2019 r. do 51,5% wypadków, w których zostali poszkodowani, przyczynili się inni użytkownicy dróg. Zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi. W spowodowanych przez nich wypadkach zginęło 77 motocyklistów, a 1138 zostało rannych.


Główną przyczyną wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści z winy innych użytkowników dróg, było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (70%). Znacznie rzadziej nieprawidłowy manewr skrętu (8,3%), a także nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (7,3%).

 

 

Biuro prasowe Rankomat.pl


POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę