aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Nadchodzi jesień na rynku alkoholi. Co czeka branżę, co wybiorą konsumenci?

28 września 2023
Nadchodzi jesień na rynku alkoholi. Co czeka branżę, co wybiorą konsumenci?

Wraz z nadejściem jesieni rośnie zainteresowanie konsumentów alkoholami mocnymi. I choć, pod względem ogólnej wartości, rynek alkoholi mocnych rośnie, mierzy się on jednocześnie z sukcesywnymi spadkami sprzedaży. Jakie będą najbliższe miesiące dla producentów alkoholi mocnych? Jakie trendy stają się coraz bardziej widoczne wśród konsumentów?

 

O trendach i wyzwaniach dla rynku alkoholi mocnych w najbliższym sezonie mówi Jakub Gromek, dyrektor generalny Mazurskiej Manufaktury S.A., producenta rzemieślniczych alkoholi mocnych

Dobiega końca sezon letni, w którym, tradycyjnie, królowały napoje niosące za sobą przede wszystkim orzeźwienie - piwo, wina musujące czy kolorowe, lekkie koktajle alkoholowe. Najchętniej spożywaliśmy je w większym gronie, na świeżym powietrzu, podczas biesiadowania w restauracyjnych ogródkach, wspólnego grillowania czy imprez plenerowych. W okresie jesienno-zimowym alkohol “przejmuje” trochę inne funkcje. Zamiast orzeźwienia ma on raczej rozgrzewać. W tym czasie rośnie więc, naturalnie, zainteresowani konsumentów mocnymi alkoholami.

Sytuacja na rynku alkoholi mocnych

Jak, tymczasem, rysuje się aktualny obraz rynku alkoholi mocnych w Polsce? Zgodnie z raportem NielsenIQ, sektor alkoholi mocnych w Polsce przekroczył w 2022 roku wartość 48 mld, co oznacza spory wzrost w porównaniu do 2021, gdy wartość ta wynosiła ok. 40 mld zł1. Nie idą za tym jednak wzrosty sprzedaży - wręcz przeciwnie, w 2022 spadła ona o 5 proc.2

Rok 2023 również nie przynosi optymizmu producentom - według danych Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy ilość napojów spirytusowych, jaką kupili Polacy w pierwszym kwartale, spadła aż o 15 proc. Widoczne są za to podwyżki cen spowodowane sytuacją gospodarczą, wysokim poziomem inflacji w ostatnich miesiącach, kolejnymi podwyżkami akcyzy czy rosnącymi kosztami produkcji. Wspomniane podwyżki nie rekompensują jednak rosnących kosztów, co oznacza, zwłaszcza dla małych producentów, topniejące zyski.

By walczyć o dobre wyniki sprzedaży, producenci muszą być na bieżąco z trendami i preferencjami konsumenckimi dotyczącymi spożywania alkoholi mocnych. Jak wyglądać będą one w nadchodzącym sezonie?

Sezonowe smaki, ciekawe przyprawy

Jesień mobilizuje zwykle producentów do prezentowania sezonowych nowości produktowych. Podczas zimniejszych miesięcy królują smaki kojarzące się z tą porą roku: malina, antonówka, jeżyna czy orzech. Ciekawymi propozycjami stanowiącymi „wykończenie” danego alkoholu są także aromatyczne dodatki w postaci ziół czy korzennych przypraw. To typowe, jesienne propozycje zarówno pod kątem ich “samodzielnego” spożycia, jak i rozgrzewającego dodatku do herbaty “z prądem”. Myślę, że w nadchodzącym sezonie pojawią się też kolejne, ciekawe wariacje na temat grzańca.

Brak alkoholu nadal w modzie

Z roku na rok obserwujemy rosnącą popularność napojów nisko i bezalkoholowych, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Z czego to wynika? Zwracamy coraz większą uwagę na naszą kondycję zdrowotną, dbamy o siebie, uprawiamy sporty, świadomie wybieramy to, co spożywamy. Największą różnorodnością w obszarze NoLo może pochwalić się rynek piwa. Napoje bez procentów wkraczają jednak coraz śmielej także do innych kategorii alkoholi, np. do wina. W kontekście alkoholi mocnych kolejne miesiące przyniosą zapewne dalsze zainteresowanie mocktailami, czyli drinkami bez alkoholu. Widać to zarówno w barach i restauracjach, gdzie pojawia się ich coraz więcej w karcie napojów, jak i u producentów, którzy wypuszczają na rynek gotowe mocktaile.

Dalsza ekspansja RDT

W nawiązaniu do gotowych mocktailów, nadchodzący sezon będzie obfitował w nowości RDT (Ready to drink). Światowy trend na puszkowane napoje z kategorii RDT rozpoczął się wraz z nadejściem pandemii. Wówczas gotowe koktajle alkoholowe stały się popularną propozycją producentów, którzy chcieli zapewnić swoim konsumentom możliwość delektowania się gotowymi drinkami w zaciszu domowym. Gotowe, najczęściej puszkowane koktajle, można znaleźć już gdzieniegdzie na festiwalach czy imprezach plenerowych. Myślę, że akurat tę kategorię podbiją właśnie napoje niskoalkoholowe, w urozmaiconych opcjach i np. w funkcjonalnym wydaniu.

Polacy wybierają marki premium

Im bliżej zimy i świąt, tym bardziej rośnie zwykle sprzedaż alkoholi premium, w tym wódki czy whisky. W ostatnich latach premiumizacja jest wyraźnie widoczna w sektorze wyrobów spirytusowych. Wynika to m.in. ze zmiany podejścia do spożywania alkoholu. Wolimy wypić go mniej, okazjonalnie, stawiając na celebrację smaku i jakościowe składniki. Stąd też zwracamy coraz częściej uwagę na pochodzenie

alkoholu i jego proces produkcji. Nic dziwnego, że rośnie popularność alkoholi z mniejszych destylarni, od lokalnych producentów. W kategorii premium rozwija się, w tym kontekście, zwłaszcza rynek nalewek. Rosnącą popularnością cieszą się także: gin czy rum. Rynkowe ruchy, takie jak przejęcia mniejszych destylarni przez dużych graczy i, tym samym, urozmaicanie portfolio o marki premium, również świadczy o umacnianiu się tego kierunku.

Nostalgia lat 90.

Już rok temu mówiło się o nostalgicznym powrocie do lat 90. - dotyczy to także rynku alkoholi. Potwierdza to Bacardi Coctail Trends Report 20233, zgodnie z którym konsumenci w wieku 25-44 lata będą podświadomie wybierać koktajle przypominające im beztroskie, mniej skomplikowane czasy młodości, zwłaszcza wobec aktualnej, niepewnej sytuacji na świecie. Oznacza to w nadchodzącym kwartale wielki powrót klasycznych drinków, ale w nowoczesnym wydaniu. Stąd też na tapet wrócą uwspółcześnione wersje takich koktajli, jak: Cosmopolitan czy Martini.

Wysokoprocentowe “łakocie”

Rynek whisky i brandy podąża trochę ścieżką wydeptaną przez rynek piwa. I tutaj zaczyna się coraz więcej nietypowych, często deserowych dodatkowych, jak kawa, korzenne przyprawy czy owoce. Rosnącą różnorodność “słodkich” whisky widać szczególnie za Oceanem, w Stanach Zjednoczonych, gdzie pojawiają się nowości w tej kategorii z dodatkami cynamonu, truskawkowego czy figowego aromatu.

 

Mazurska Manufaktura to założona w 2019 r. rodzinna spółka specjalizująca się w produkcji mocnych alkoholi segmentu premium, ale też aktywnie działająca na rynku piw regionalnych i rzemieślniczych. Głośnym dokonaniem firmy jest rewitalizacja zabytkowego browaru w Szczytnie na Mazurach, do którego wkrótce powróci produkcja lokalnej marki Jurand. To jedna z wielu reaktywowanych przez Mazurską Manufakturę historycznych marek piwa, które po latach nieobecności ponownie trafią na rynek. Spółka rozwija także swoje portfolio piw rzemieślniczych, do których należy wrocławska marka Profesja. W ostatnim czasie Spółka zainwestowała także w kraftowy AleBrowar.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę