MERCOSUR1
Europejskie Forum Rolnicze

Nowy Raport „Polski Rynek Jaj 2024”

20 stycznia 2025
Nowy Raport „Polski Rynek Jaj 2024”

Rozpoczynający się rok 2025 oznacza, że wielkimi krokami zbliża się termin wywiązania z deklaracji dla wielu firm, które zobowiązały się odejść od jaj klatkowych.

Międzynarodowa organizacja Compassion in World Farming opublikowała nowy raport ”Polski rynek jaj 2024 a tranzycja na chów bezklatkowy” oraz zestawienie „EggTrack Spotlights”, które ma na celu wyraźne pokazanie, jak firmy realizują swoje zobowiązania bezklatkowe pokazujące liderów i maruderów w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech oraz Hiszpanii.

Raport „Polski Rynek Jaj 2024”  

Raport „Polski rynek jaj 2024 a tranzycja do chowu bezklatkowego” jest przygotowany w merytorycznej współpracy z Credit Agricole Bank Polska i przedstawia sytuację na polskim rynku oraz perspektywy procesu transformacji do chowu bezklatkowego. 

Jak przedstawia raport, Polska jest ważnym graczem na europejskim rynku jaj. W 2023 r. Polska wyprodukowała 8,2% ogólnej liczby jaj w UE, zajmując piąte miejsce w UE. W tym samym roku w Polsce 21,5% kur niosek hodowano w systemach ściółkowych, 6,8% w systemach wolnowybiegowych i 1,6% w systemach ekologicznych. 

 

 Źródło: Eurostat, listopad 2024 

Co ciekawe, w strukturze sprzedaży jaj w handlu detalicznym w Polsce wzrost udziału jaj z chowów alternatywnych jest niepomiernie większy: w 2020 r. jaja bezklatkowe stanowiły 23% całkowitej sprzedaży, w 2021 r. 40%, a w 2023 r. już 59% sprzedaży detalicznej

 

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa, Credit Agricole 

 

Liczebność pogłowia kur niosek na koniec 2023 r. wynosiła ponad 50 milionów kur. Polska posiada największe pogłowie kur w klatkach w Europie. 

Raport analizuje produkcję, konsumpcję i eksport jaj z Polski. Przedstawia również szczegółową analizę różnic w kosztach produkcji pomiędzy systemami klatkowymi i alternatywnymi. 

Produkcja jaj w systemie ściółkowym („dwójki”) jest o około 20% droższa niż w przypadku systemu klatkowego, a w przypadku chowu na wolnym wybiegu różnica wynosi około 30%. Jednak w warunkach stabilnych cen jaj na rynku występuje zjawisko„premii za dobrostan”. Chów ściółkowy i wolnowybiegowy jest wtedy bardziej opłacalny od klatkowego. 

Konsumpcja jaj na mieszkańca w Polsce od lat się obniża. Podczas gdy w 2011r. w gospodarstwach domowych spożywało się na osobę jeszcze 150 jaj rocznie, o tyle w 2021 było to już tylko 130 jaj rocznie.  

Jednocześnie Polska jest drugim co do wielkości eksporterem w UE (po Holandii) z 15,2%całkowitego eksportu UE w 2023 r.  Produkcja jaj w Polsce pozostaje na wysokim poziomie od roku 2020, co przy  spadającej konsumpcji oznacza, że Polska odnotowuje trwałą nadwyżkę w handlu zagranicznym jajami. Prawie połowa wyprodukowanych w Polsce jaj trafia na eksport. 

Jak podkreśla raport, jaja z Polski, które trafiają na eksport, wykorzystuje się głównie w sektorze przetwórczym i dlatego jaja klatkowe z Polski są obecnie nadal przydatnym produktem eksportowym, ale raport sugeruje, że nie jest to najlepsza strategia na przyszłość. 

“W Polsce zmiany te następują jednak relatywnie powoli, a w systemie klatkowym wytwarzane jest nadal ok. 70% produkcji jaj. Sugeruje to, że polscy producenci starają się w jak największym stopniu przejąć rynki jaj z chowu klatkowego, z których wychodzą obecnie producenci z Europy Zachodniej.” - mówi Dr Jakub Olipra, starszy ekonomista w Credit Agricole Bank Polska 

 

Raport wskazuje na konkurencyjność polskiej produkcji w systemach bezklatkowych na tle Europy oraz szanse dla producentów, którzy decydują się na przejście na systemy zapewniające lepszy dobrostan kur niosek. . Niższe koszty pracy i nieruchomości, oraz ilość dostępnej powierzchni gruntów rolnych powoduje, że Polska może konkurować w produktach z wyższej półki, również z wyższym dobrostanem, co oferuje szansę rozwijania systemów wolnego wybiegu i ekstensywnych. Ponieważ firmy mogą połączyć korzyści ekonomiczne z podnoszeniem standardów dobrostanu, które są tak ważne dla coraz bardziej świadomych polskich konsumentów, CIWF przewiduje, że proces przejścia na systemy bezklatkowe przyspieszy w 2025 r.  

 

16 firm z Polski zostało ujętych w polskim podsumowaniu EggTrack Spotlights 

Dwie sieci handlowe znalazły się na nim jako Liderzy: Biedronka i Żabka, które w 100% zrealizowały zobowiązanie w kategoriach jaj świeżych i produktach marki własnej. 

Pięc firm jest “w trakcie realizacji”, co oznacza, że firmy te są na dobrej drodze do osiągnięcia celu do końca 2025r.: Carrefour, Lidl, Kaufland, Netto i Schiever. 

Trzy firmy znajdują się w strefie zagrożenia : Aldi Polska i Auchan Polska składają sprawozdanie dotyczące tylko wdrożenia jajmarki własnej, nadal sprzedając jaja klatkowe innych producentów. Intermarche Polska zaczęło składać sprawozdania w obu kategoriach jaj, ale stopień wdrożenia jest nadal niski. 

W kategorii maruderów znalazło się aż 6 firm.  Firmy Dino, Eurocash Group (właściciel sieci abc, Groszek, Delikatesy Centrum, EuroSklep, Lewiatan i Gama), Stokrotka, E’Leclerc, E.Wedel i Polomarket nie podają żadnych informacji na temat postępu we wdrożeniu od czasu podjęcia się zobowiązania, w związku z tym konsument nie wie, jak poważnie dana firma podchodzi do wywiązywania się ze swoich zobowiązań. Eurocash Group nie podjął się zobowiązania poza kategorią jaj świeżych marki własnej. Firmy Dino, E’Leclerc i Polomarket nie zdeklarowały wycofywania „trójek”z produktów marki własnej zawierających jaja, takich jak makarony, sałatki, wypieki, majonezy. Te ukryte„trójki” oznaczają nadal ogromną ilość konsumowanych jaj, a co za tym idzie –miliony kur hodowanych w klatkach. 

Szanse dla producentów jaj bezklatkowych i potrzeba zmian prawnych w UE

 

„Zestawienie EggTrack 2024 wyraźnie wskazuje, które firmy są na dobrej drodze do dotrzymania  terminu do końca 2025 r., a które pozostają w tyle. Nasz raport o polskim rynku jaj wskazuje też na szanse rynkowe dla producentów, które mogą być lepiej wykorzystane. Ubolewamy nad tym, że część sektora opiera swoją strategię o produkty z najniższej półki i o najniższm dobrostanie, konkurując ceną. To ostatecznie może zwrócić się przeciw tym producentom, przy rosnącej konkurencji z Ukrainy, z którą Polska nie ma szansy wygrać na tym polu.

Aby jednak na dobre skończyć z chowem klatkowym, rząd polski oraz Komisja Europejska muszą podjąć działania i uchwalić przepisy, które wesprą proces transformacji rynkowej. Różnice między stopniem wdrożenia chowu bezklatkowego między krajami Europy powoduje, że polska produkcja klatkowa przesuwa się z rynku lokalnego na eksport. Zmiany zapowiedziane przez Komisję Europejską muszą być przeprowadzone z uwzględnieniem pomocy dla rolników i zabezpieczeniem rynku europejskiego przed towarami niskiego dobrostanu pochodzącymi z importu spoza UE” – podsumowała Lidia Krawczyk, Food Business Manager Polska, Compassion in World Farming 

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Polskie Stowarzyszenie Zrównoważonego Rolnictwa i Żywności, w ramach kampanii pr...

Czy i komu potrzebny jest taki fundusz? UPEMI (Unia Producentów i Pracodawców Pr...

Przez wieki pług był nieodłącznym narzędziem w rolnictwie, a jego znaczenie rosł...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę