PAIH przedstawił nową strategię, która będzie fundamentem działań Agencji do 2029 roku. Jako priorytetowe działania wskazano zwiększenie potencjału eksportowego Polski oraz utrzymanie pozycji atrakcyjnego miejsca dla inwestycji. Wśród wskazanych celów znalazła się również promocja gospodarcza Polski. Istotnym elementem strategii jest także podniesienie efektywności operacyjnej PAIH. Dokument powstał w oparciu o analizy i konsultacje z ekspertami Agencji we wszystkich obszarach jej działalności.
– Z dumą patrzymy na nasze osiągnięcia, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dalszy rozwój wymaga od nas jeszcze większej odwagi i innowacyjności. Nasze cele są ambitne, ale wierzymy, że uda się je osiągnąć – mówi Andrzej Dycha, prezes Agencji.
Jeszcze większy eksport i atrakcyjność inwestycyjna
W ramach intensyfikacji wsparcia dla eksporterów, PAIH planuje w najbliższych latach rozwinąć zarówno sieć Zagranicznych, jak i Regionalnych Biur Handlowych. Biura działające w wymiarze regionalnym i globalnym mają prowadzić skuteczniejszą obsługę klienta eksportowego oraz działalność informacyjno-edukacyjną. W ramach strategii do 2029 roku PAIH planowane jest zwiększenie liczby obsługiwanych przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją zagraniczną.
Agencja zapowiada także zwiększenie efektywności biznesowej, realizowane przez rozwój talentów i kapitału ludzkiego oraz budowanie kompetencji unikatowych na rynku. Planowane jest również zwiększenie wykorzystania narzędzi cyfrowych i digitalizacja procesów.
Strategia zakłada utrzymanie pozycji Polski jako kraju atrakcyjnego dla inwestorów. Cel ten będzie realizowany poprzez kompleksowe doradztwo dla inwestorów oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych szczególnie z kluczowych sektorów gospodarki.
PAIH będzie wzmacniał również pozycję Polski w najbardziej perspektywicznych obszarach takich jak nowe technologie czy innowacje.
Wizerunek Polski w kraju i na świecie
Nowa strategia PAIH kładzie nacisk na promocję gospodarczą Polski, zarówno w kraju, jak i za granicą. W wymiarze krajowym jej celem będzie budowanie patriotyzmu gospodarczego. Poza granicami Agencja planuje zwiększanie rozpoznawalności naszego kraju poprzez wsparcie i promocję rodzimych marek oraz kreowanie obrazu Polski jako bezpiecznej, atrakcyjnej destynacji inwestycyjnej i wiarygodnego partnera biznesowego.
– Zaprezentowana strategia wyznacza kierunki naszych działań na najbliższe 5 lat. Działania przewidziane strategią realizowane będą według zasad doskonałości procesowej, projektowej i narzędziowej. Umożliwi nam to właściwe i pełne wykorzystanie zasobów oraz potencjału Agencji, a także przyczyni się do podwyższenia naszej ogólnej efektywności biznesowej – mówi Łukasz Gwiazdowski, wiceprezes PAIH.
Agencja planuje kontynuację promocji Polski i budowanie silnej Marki Polskiej Gospodarki. Istotnym elementem działań będzie również tworzenie marki narodowej, która jeszcze bardziej wzmocni pozycję naszego kraju na arenie międzynarodowej. Jednym z narzędzi pomocnych w osiąganiu tego celu jest prowadzenie międzynarodowych projektów takich jak BrandHUB czy udział w Wystawach Światowych. Realizowane z sukcesami działania w ramach minionych i obecnego Expo pokazują duże znaczenie tego typu aktywności jako czynnika budującego naszą rozpoznawalność, przekładając się na wizerunek polskiej gospodarki i zwiększanie jej potencjału eksportowego.
***
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.
oprac, e-red, ppr.pl