Świadomość tego, jak ważne dla firm są sieci społecznościowe, to jeden z najlepszych sposobów na prawidłowe pozycjonowanie swojej marki na tych platformach, a co za tym idzie, czerpanie korzyści, jakie można z tego uzyskać — nie wystarczy zaoferować proste i szybkie w bruce bet logowanie, do osiągnięcia sukcesu trzeba się jeszcze odpowiednio dobrze rozreklamować. W tym kontekście należy pamiętać, że sieci społecznościowe nie tylko promują produkty i usługi, ale ze względu na swoją praktyczność i szeroki zakres stały się częścią kanałów obsługi klienta.
Kto dziś nie ma smartfona w dłoni i szybko korzysta z:
Instagrama,
Facebooka,
X (Twittera),
Tik Toka,
czy innych mediów, aby nawiązać kontakt ze swoimi ulubionymi markami?
Aby dać Ci wyobrażenie o tym scenariuszu, możemy przytoczyć raport agencji We Are Social, który ujawnia, że Polacy spędzają aż 5 godzin i 28 minut dziennie, korzystając z Internetu na telefonach komórkowych.
Mówiąc konkretnie o czasie spędzonym w sieciach społecznościowych, Polska zajmuje siódme miejsce w europejskim rankingu, poświęcając tym serwisom 3 godziny i 46 minut. Oznacza to, że Twoi obecni i przyszli klienci znajdują się w tych sieciach. Dlatego Twoja firma też powinna być w nich obecna! Jednak nie wystarczy założyć profil, napisać kilka postów i tyle. Istnieje szereg czynników i środków ostrożności, które zasługują — i to bardzo — na Twoją uwagę, zwłaszcza jeśli chodzi o usługi w mediach społecznościowych.
Dzisiaj opowiemy sobie trochę o znaczeniu sieci społecznościowych dla firm, o tym, jak zapewnić sobie dobrą rozpoznawalność w tych mediach, jakich błędów nie popełniać i wiele innych wskazówek!
Sieci społecznościowe to środowiska wirtualne, które umożliwiają cyfrowe połączenie między ludźmi, grupami i/lub organizacjami, które mają wspólne wartości lub zainteresowania i z tego powodu wchodzą ze sobą w interakcję.
Za pośrednictwem mediów społecznościowych — platform, za pośrednictwem których treści są przesyłane w Internecie, takich jak między innymi dobrze znane sieci Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, czy WhatsApp — cyfrowe powiązania między ludźmi stały się znacznie szersze i dostępne od ręki.
Początkowym celem sieci społecznościowych było i nadal jest wzmacnianie relacji między ludźmi. Dziś, wraz ze wzmocnieniem ery cyfrowej, media te stały się niezbędnymi narzędziami relacji, rozrywki, tworzenia sieci i wzmacniania nisz.
Odnosząc się szczególnie do znaczenia sieci społecznościowych dla firm, możemy powiedzieć, że korzystanie z tego zasobu jest interesujące, ponieważ generuje szereg korzyści dla firmy. Jednym z powodów, które prowadzą do tak wielu korzyści, jest fakt, że za pośrednictwem platform mediów społecznościowych firmy są w stanie nawiązać znacznie bliższe relacje z klientami, co usprawnia ich działalność i zwiększa możliwości generowania nowej sprzedaży.
Obecnie aż 95% osób dorosłych w wieku od 18 do 60 lat obserwuje wiodące marki w mediach społecznościowych. Chociaż badanie to przeprowadzono na rynku amerykańskim, scenariusz ten można zaobserwować również u nas, w Polsce, gdzie miliony Polaków także korzystają z usług online.
To sprawiło, że firmy postrzegają sieci społecznościowe jako sposób na zbliżenie się do potencjalnych odbiorców i nawiązywanie z nimi większej liczby konwersacji dzięki bardziej bezpośrednim kanałom komunikacji.
Oprócz tych wszystkich punktów warto podkreślić, że platformy mediów społecznościowych idealnie nadają się do promowania produktów, usług i promocji po niższych kosztach, w dalekosiężnym środowisku wirtualnym.
Teraz, gdy jest już jasne, jak ważne są sieci społecznościowe dla firm, warto wiedzieć, że głównymi korzyściami płynącymi z tych mediów, gdy są wykorzystywane do rozpowszechniania rozwiązań i poprawy relacji między przedsiębiorstwami a konsumentami, są:
zwiększona widoczność marki;
budowanie bliższych relacji z klientami;
poprawa pozycjonowania marki na rynku;
zwiększenie zaangażowania w mediach społecznościowych;
budowanie bazy lojalnych konsumentów;
możliwość monitorowania wskaźników mediów społecznościowych.
A to jedynie kilka najważniejszych możliwości.
Jak widzieliśmy, obecność w mediach społecznościowych gwarantuje znacznie większą bliskość ze społeczeństwem, a to skutkuje większym wzrostem dla firm — jest to idealny scenariusz do wykorzystania przez małe firmy.
Dlatego bardzo ważne jest, aby firmy rozumiały, które czynniki i wskaźniki mediów społecznościowych należy monitorować, aby osiągnąć rzeczywisty rozwój marek.
Pozostaje jednak pytanie: jak wykorzystać media społecznościowe do promocji małych firm? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ na tę dynamikę może wpływać wiele czynników. Do najważniejszych z nich należą:
rozpowszechnianie wartościowych treści w sieciach;
monitorowanie wskaźników mediów społecznościowych;
ciągła interakcja z obserwującymi;
serwowania reklam za pomocą płatnych narzędzi reklamowych.
Aby zmierzyć rezultaty uzyskane z wykorzystania sieci społecznościowych do promocji swojej firmy, musisz skorzystać ze wskaźników KPI. KPI to wskaźniki mediów społecznościowych, które wskazują wydajność uzyskaną w tych kanałach, analizując mnóstwo różnych parametrów. Nie ma sensu wdawać się w szczegóły techniczne, bo wyniki KPI zawsze podawane są w przejrzystej dla każdego formie.
oprac, e-red, ppr.pl