aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Rośnie wartość sprzedaży masła i musów owocowych w sklepach małoformatowych

22 sierpnia 2017
Rośnie wartość sprzedaży masła i musów owocowych w sklepach małoformatowych

W lipcu w sklepach małoformatowych masło i produkty kojarzone ze zdrowym stylem życia, np. musy owocowe, osiągnęły jeden z największych rocznych wzrostów wartości sprzedaży - podała Polska Izba Handlu.

"W lipcu 2017 r. klienci wydali na zakupy w sklepach małoformatowych (o powierzchni do 300 m kw.) średnio o 13,07 zł więcej niż rok wcześniej" - poinformowała Polska Izba Handlu (PIH) w poniedziałkowym komunikacie.

Jak wynika z danych firmy badawczej CMR, która na zlecenie PIH zrobiła badanie dot. sklepów małoformatowych, wśród produktów, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło. "W lipcu 2017 r. wydatki na masło były o prawie 40 proc. wyższe niż rok wcześniej" - czytamy w komunikacie. "Wzrost ten wynikał wyłącznie z podwyżek cen masła" - poinformowała PIH.

"Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe" - podała PIH. "Udział tych produktów w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje znikomy" - dodano.

Całkowitą wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła w lipcu o 3,3 proc. rdr. "Sklepy odnotowały mniej transakcji i dlatego całkowita wartość sprzedaży wzrosła mniej, niż średni jednorazowy wydatek klientów w sklepach " - wyjaśniła w poniedziałek PAP Elżbieta Szarejko z CMR. Liczba transakcji była o 2 proc. niższa niż w lipcu 2016 r.

"Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27 proc. paragonów) były wprawdzie o około 2 proc. wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8 proc. mniej niż w czerwcu" - poinformowała PIH.

Dodano, że w lipcu liczba transakcji z udziałem napojów utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4 proc. "Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek liczby transakcji o 7 proc. w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe" - podano.

Badaniem objęto sklepy małoformatowe do 300 m kw., czyli małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 tys. członków, m.in. sklepy, hurtownie spożywcze i drogeryjne. Według informacji PIH na polskim rynku działa ponad 108 tys. sklepów spożywczych, wśród których 102 tys. to sklepy o małej powierzchni (sklepy małoformatowe i specjalistyczne). Sklepy o dużej powierzchni (sklepy wielkoformatowe,) będące prawie wyłącznie sieciami handlowymi, to ponad 6 tys. placówek (dane pochodzą z 2014 r.).

 

Mariusz Polit, Anna Mackiewicz (PAP)


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę