CTR_2024
TSW_XV_2025

Rząd Japonii wyda 12,8 mld USD na rozwój sztucznej inteligencji i chipów

18 listopada 2024
Rząd Japonii wyda 12,8 mld USD na rozwój sztucznej inteligencji i chipów

Tokio jest gotowe do wdrożenia długo oczekiwanego pakietu stymulacyjnego, który umożliwi japońskim firmom zdobycie globalnego udziału w dziedzinie półprzewodników i sztucznej inteligencji - poinformował The Diplomat.


Japoński bodziec stymulacyjny AI o wartości 2 bilionów jenów, dlatego że rząd tego kraju uważa, iż w ciągu ostatnich pięciu lat Japonia straciła grunt pod nogami na rynkach sztucznej inteligencji (AI) i półprzewodników. Pandemia COVID-19 zachwiała japońskimi liniami produkcyjnymi i łańcuchami dostaw, pozostawiając ośrodki innowacji i kompleksy przemysłowe w dużym stopniu uzależnione od zasobów morskich w celu zaspokojenia popytu, zarówno na konsumpcję krajową, jak i na eksport.

Aby ożywić możliwości technologiczne nowej generacji, japoński rząd planuje wprowadzić pakiet stymulacyjny o wartości 2 bilionów jenów (12,8 miliarda dolarów), zachęcając inwestorów do zwiększenia finansowania w branży półprzewodników i sztucznej inteligencji. Pakiet, który ma zostać opublikowany pod koniec listopada, pokazuje strategiczną preferencję Japonii do zakrojonego na szeroką skalę wsparcia politycznego ze strony rządu w celu realizacji celów gospodarczych. Nie jest to nieszablonowa decyzja polityczna podjęta przez rząd Japonii po tym, jak Ishiba Shigeru został premierem. W ciągu ostatnich trzech lat rząd byłego premiera Kishidy Fumio przeznaczył na ten sam cel ponad 0,71 proc. PKB, czyli około 4 bilionów jenów. Nieustanne wysiłki na rzecz odbudowy siły Japonii na rynkach sztucznej inteligencji i chipów pokazują determinację Partii Liberalno-Demokratycznej, aby twardo trzymać się budowania krajowego potencjału.

Ambicje technologiczne Japonii

Japońska polityka technologiczna ma na celu kompleksowe wdrożenie sztucznej inteligencji, wraz z krajowymi chipami obsługującymi sztuczną inteligencję, które przełamują barierę 5 nm. Istnieje nadzieja, że ten postęp technologiczny będzie stymulował transformacyjny postęp gospodarczy i społeczny. Jest to potrzeba chwili, ponieważ Japonia jest na skraju cyfryzacji swojej gospodarki, usług zdrowotnych i reagowania na katastrofy.

Jak wynika z badania GLOCOM, generatywna sztuczna inteligencja (Gen-AI) może odblokować 148,7 biliona jenów zdolności produkcyjnych w Japonii, co odpowiada ponad jednej piątej obecnego PKB Japonii. Jest to największa korzyść, jaka może przynieść jakikolwiek kraj w segmencie technologii nowej generacji. Mając na uwadze tę wyraźną korzyść, Japonia wprowadza więcej subsydiowanych środków finansowych na swoje rynki sztucznej inteligencji i chipów, aby odzyskać strategiczną autonomię technologiczną w regionie, a nawet rozszerzyć swój zasięg na główne rynki wschodzące.

Prognozy rynku sztucznej inteligencji stanowią kolejną zachętę do tego mega-pakietu stymulacyjnego. Oczekuje się, że wielkość japońskiego rynku sztucznej inteligencji osiągnie 27,12 miliarda dolarów do 2032 r. – będzie to najszybszy wzrost w okresie prognozy 2022-2032. W tym okresie japoński rynek sztucznej inteligencji odnotuje skumulowaną roczną stopę wzrostu na poziomie 21,43 procent.

Nadchodzący pakiet stymulacyjny jest podwójnym pakietem rozwiązań dla kraju: wzmacnia japoński przemysł sztucznej inteligencji i chipów, zapewniając nowy czynnik napędzający wzrost gospodarczy, a jednocześnie rozwiązuje problemy związane ze starzeniem się społeczeństwa i zmniejszoną siłą roboczą. Jest to jeden z podstawowych elementów składowych Społeczeństwa 5.0, japońskiej wizji "społeczeństwa skoncentrowanego na człowieku, w którym rozwój gospodarczy i rozwiązywanie problemów społecznych są ze sobą kompatybilne dzięki wysoce zintegrowanemu systemowi cyberprzestrzeni i przestrzeni fizycznej".

Pakiet stymulacyjny

We wcześniejszych pakietach japoński rząd skupił się na długoterminowych środkach wsparcia i generowaniu mocy produkcyjnych dla branży chipów i sztucznej inteligencji – podejście, które nie pomogło Japonii natychmiast uzyskać dostępu do rynków światowych. Kolejnym bodźcem będą średnioterminowe środki wsparcia, takie jak emisja nowych obligacji pomostowych z akcjami rządowymi oraz średnioterminowych obligacji skarbowych o stałym oprocentowaniu. Podobno Bank Japonii będzie również wykorzystywał japońskie obligacje rządowe jako instrumenty o stałym dochodzie do wspierania inwestycji w sztuczną inteligencję i półprzewodniki przez korporacje, agencje i firmy zagraniczne.

Równolegle firmy państwowe, takie jak Nippon Telegraph, Japan Tobacco i Telephone Corporation, będą nagradzać akcje inwestorów poprzez dywidendy – dodatkową warstwę gwarancji finansowej zapewnianej przez rząd Japonii inwestorom technologicznym.

Rozumiejąc pilne potrzeby japońskiego ekosystemu technologicznego nowej generacji, rząd zapewni również wsparcie inwestycyjne z góry firmom produkującym półprzewodniki, które założą nowe zakłady produkcyjne w Japonii. Inwestycje będą stale wspierane przez rząd, nawet jeśli sektor prywatny wycofa się z wyznaczonych projektów. Pakiet ten gwarantuje inwestorom wsparcie finansowe do czasu uruchomienia projektu w terenie.

Analizując niedawne pakiety stymulacyjne technologii nowej generacji, wprowadzone przez japoński rząd, jasne jest, że zasięg zakładów produkcyjnych technologii nadal się powiększa. Do września 2024 roku Hokkaido wydawało się być nowym przyszłym centrum technologicznym Japonii. Jednak niedawny wzrost prywatnych inwestycji technologicznych przez główne firmy technologiczne z innych dziedzin – takich jak Panasonic w Wakayama, TSMC w Kumamoto, Rapidus w Chiyoda i Kioxia w Yokkaichi – jasno pokazał, że dywersyfikacja regionalna jest również wysoko na liście priorytetów Japonii, mając na uwadze przyszłe zagrożenia offshore.

Japońska ustawa o promocji bezpieczeństwa gospodarczego z 2022 r. podkreśliła, że pilnymi zadaniami krajowymi są stabilny łańcuch dostaw półprzewodników i kwitnący krajowy przemysł chipów. W tym celu zaleciła onshoring i offshoring w ramach modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Nadchodzący pakiet stymulacyjny jest kolejnym krokiem na tej samej drodze w kierunku subsydiowania firm w celu przeniesienia swoich centrów produkcyjnych w kraju. Tymczasem istnieje nadzieja, że zagraniczny łańcuch dostaw japońskich firm rozszerzy zakłady produkcyjne w Azji Południowo-Wschodniej i Azji Południowej, aby zaspokoić potrzeby regionalnych rynków produkcyjnych. Otworzy to nowe możliwości dla japońskich centrów produkcyjnych w celu rozszerzenia swojego zasięgu, przynosząc korzyści podwójnym rynkom dzięki wyjątkowemu postępowi technologicznemu w firmie.

Rola wspieranego przez japoński rząd Rapidusa, koalicji ośmiu głównych japońskich firm, jest kluczowa w tym pakiecie stymulacyjnym. Rapidus jest upoważniony do umacniania japońskiego krajobrazu półprzewodników i sztucznej inteligencji poprzez inicjatywy strategiczne. Pakiet przyciągnie partnerów koalicyjnych do osiągnięcia szeregu celów: wyprodukowania chipów 2 nm wykorzystujących sztuczną inteligencję do 2027 r., stworzenia w pełni zautomatyzowanego zakładu produkcji chipów do 2028 r., przeszkolenia ponad 20 000 inżynierów w zakresie najnowocześniejszego projektowania półprzewodników oraz ominięcia przeszkód technologicznych poprzez przyjęcie nowych architektur, takich jak tranzystory Gate-All-Around (GAA) zamiast tradycyjnych projektów FinFET. W tym celu Rapidus musi zidentyfikować nowe, zaawansowane start-upy, które skierują japońską podróż w kierunku sztucznej inteligencji i chipów na owocnym końcu. Pakiety te mogą ugruntować pozycję Japonii jako lidera w dziedzinie sztucznej inteligencji na kolejnym etapie, zarówno na froncie rozwoju, jak i wdrażania.

Krajowe płotki

Warto zauważyć, że japoński rynek sztucznej inteligencji doświadcza gwałtownego wzrostu popularności chatbotów i wirtualnych asystentów opartych na sztucznej inteligencji, ponieważ firmy starają się poprawić obsługę klienta i starają się usprawnić swoje regularne operacje. Równolegle jednak prawdą jest również, że wysiłki japońskich rządów na rzecz cyfryzacji usług nie cieszą się popularnością wśród japońskiej opinii publicznej, a postawa ta tylko pogorszyła się po problemach z uruchomieniem "My Number" w zeszłym roku. Sceptycyzm Japończyków wobec technologii nowej generacji i kulturowy nacisk na interakcję międzyludzką, a nie na media cyfrowe wspierane przez sztuczną inteligencję, jest przeszkodą w przekonaniu głównych firm technologicznych do inwestowania w kraju.

Kolejnym problemem jest niechęć do ryzyka. Społeczeństwo japońskie ma zakorzenioną awersję do ryzyka, która znajduje odzwierciedlenie zarówno w zachowaniu indywidualnym, jak i korporacyjnym. Ta dynamika prowadzi do konserwatyzmu w praktykach korporacyjnych, co było ogromnym hamulcem dla postępu technologicznego nowej generacji w Japonii.

wyrafinowana sztuczna inteligencja i rozwój fabryk chipów były specjalnością Japonii do niedawna, aż do drugiej dekady XXI wieku. Różne pakiety stymulacyjne mają na celu nakłonienie japońskich korporacji do odzyskania pozycji lidera poprzez przyjęcie ekosystemu przedsiębiorczości obecnego krajobrazu cyfrowego.

Podczas gdy japoński rząd koncentruje się na ekspansji technologii nowej generacji w kraju, grupy keiretsu, połączona sieć japońskich firm, wolą szukać zysków poza rynkiem krajowym. Nowy pakiet stymulacyjny będzie próbował pogodzić aspiracyjną politykę rządu z sentymentami prywatnych korporacji. Zakrojone na szeroką skalę średnioterminowe strategiczne wsparcie finansowe ma na celu umożliwienie japońskim korporacjom współpracy, współdziałania, wspólnego rozwoju i wreszcie współprodukcji technologii nowej generacji, które są niezbędne dla przyszłego rozwoju kraju.

oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: THE DIPLOMAT


POWIĄZANE

Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś został oszukany podczas ...

W dn. 25.11 br. odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Wołowina i cielęcina” Cop...

W Busan w Korei Południowej zakończyła się 5. runda negocjacji w sprawie globaln...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę