OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE

17 kwietnia 2025
Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE

We współpracy z partnerami z całej Europy Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności organizuje kampanię Safe2Eat 2025, która będzie charakteryzowała się większym zasięgiem i jeszcze lepszą komunikacją z odbiorcami. Realizowana już przez pięć lat kampania ma na celu dostarczenie konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania. 

Po sukcesie zeszłorocznej kampanii Safe2Eat, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego krajowi partnerzy w całej Europie rozpoczynają tegoroczną edycję kampanii, charakteryzującą się jeszcze szerszym zasięgiem i zapewnianiem konsumentom jasnych, opartych na nauce informacji na temat bezpieczeństwa żywności. W tym roku kampania obejmuje 23 kraje, w porównaniu z 18 w 2024 roku, co stanowi istotny kamień milowy w realizacji jej kluczowego celu, jakim jest pomoc większej liczbie mieszkańców i mieszkanek Europy w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych.  

Wśród państw uczestniczących w kampanii w 2025 roku znalazły się Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Luksemburg, Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Turcja i Hiszpania.  

Najważniejsze wnioski z 2024 roku: większy zasięg, zmiana postaw

W 2024 roku kampania Safe2Eat odnotowała rekordowy poziom skuteczności. Według badania Ipsos przeprowadzonego w grudniu, twórcom kampanii udało się dotrzeć do ponad 45% docelowych odbiorców w całej Europie, co stanowi prawdziwy przełom względem 19% odnotowanych w 2023 roku. Dzięki połączeniu komunikatów w mediach społecznościowych, współpracy z influencerami i ukierunkowanych inicjatyw medialnych, kampanii Safe2Eat udało się skutecznie dotrzeć do ponad 50 milionów mieszkańców i mieszkanek Europy, zwracając uwagę na kwestie dotyczące bezpieczeństwa żywności w codziennych wyborach.

Kampania wpłynęła również na postawy konsumentów. Wyniki badania wykazały, że osoby, które zetknęły się z kampanią, częściej zwracały uwagę na bezpieczeństwo podczas zakupów żywności. Ponadto badacze zwrócili uwagę na mniejszy odsetek opinii, według których informacje na temat bezpieczeństwa żywności są zbyt techniczne lub złożone - respondenci twierdzili, że wiedzą więcej na temat zapobiegania zagrożeniom związanym z żywnością.

Co nowego w kampanii w 2025 roku?

Opierając się na zeszłorocznych osiągnięciach, w 2025 roku organizatorzy kampanii Safe2Eat mają na celu poszerzenie jej oddziaływania poprzez:

  • Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, w tym pięć nowych krajów biorących udział w działaniach, zwiększanie zasięgu działań i zaangażowania w całej Europie.
  • Zwiększenie dostępności informacji na temat bezpieczeństwa żywności dzięki nowym i łatwym do zrozumienia materiałom dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.
  • Zwrócenie uwagi na kluczowe obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak rola nauki w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności, znaczenie czytelnego oznaczania produktów oraz korzyści płynące z ograniczenia marnowania żywności.

EFSA stawia na sukces w dłuższym ujęciu czasowym

„Ze względu na fakt, że konsumenci w Europie stawiają czoła wielu wyzwaniom, dokonując codziennych wyborów żywnościowych, chcemy wyposażyć ich w wiedzę potrzebną do podejmowania świadomych decyzji” twierdzi dyrektor wykonawczy EFSA Bernhard Url. Kampania Safe2Eat stanowi pomost łączący naukę o bezpieczeństwie żywności i codzienne decyzje, dostarczając jasnych i praktycznych informacji, które budują zaufanie konsumentów. Dzięki rozszerzeniu zasięgu kampanii na dodatkowe kraje w 2025 roku stawiamy kolejny krok w kierunku zapewnienia wszystkim mieszkańcom i mieszkankom Europy dostępu do wiarygodnych, opartych na nauce wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności”.

Weź udział w kampanii

Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów kampanii w mediach społecznościowych, a w tym celu – do korzystania z hasztagu #Safe2EatEU.

Źródło: EFSA / All 4 Comms

*** 

O EFSA

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jej zadaniem jest bycie źródłem bezstronnych i neutralnych wiadomości naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o podmiotach zarządzających ryzykiem. Zajmuje się także informowaniem o zagrożeniach związanych z łańcuchem żywnościowym.

Urząd opracowuje analizy naukowe na potrzeby uchwalanych przepisów i rozporządzeń, które mają na celu ochronę europejskich konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością oraz współpracuje z partnerami krajowymi w celu zapewnienia spójności informacji na temat bezpieczeństwa żywności w Unii Europejskiej.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę