aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1
aaaaaaaaKongres Mięsny

„Czas na zrównoważoną produkcję owoców”

13 stycznia 2023
„Czas na zrównoważoną produkcję owoców”

W 2022 roku wystartowała kampania informacyjno-edukacyjna „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” zainicjowana przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Główną misję
trzyletniego projektu stanowi szerzenie wiedzy z zakresu unijnych koncepcji zrównoważonego rolnictwa, a także wpływu całego sektora rolno-spożywczego na dobrostan planety. Tym samym
kampania przyczyni się do realizacji jednego z istotnych celów Unii Europejskiej, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Kampania „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” jest kierowana na trzy wewnętrzne rynki UE:
Polskę, Niemcy i Austrię. Projekt ma trafić przede wszystkim do producentów jabłek oraz owoców
jagodowych i ukazać im liczne zalety płynące ze stosowania i rozpowszechniania zarówno

Integrowanej Produkcji owoców, tzw. zero pozostałości, oraz ekologicznej.

Integrowana Produkcja Roślin to nowoczesny system uprawy ukierunkowany na ochronę rolniczego
krajobrazu i bioróżnorodności, oraz zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych takich jak
woda czy gleba. Tym samym Integrowana Produkcja Roślin, o czym informuje odbiorców kampania
„Czas na zrównoważoną produkcję owoców”, sprzyja ogólnemu dobru środowiska naturalnego.

Dodatkowo Integrowaną Produkcję Roślin cechuje zmniejszone wykorzystanie syntetycznych
środków ochrony roślin, których użycie ograniczają rygorystyczne regulacje prawne. Dzięki temu
unijny system zrównoważonej produkcji pozostaje niezwykle bliski uprawom ekologicznym.
Jednocześnie Integrowana Produkcja Roślin ułatwia przejście z rolnictwa konwencjonalnego na zero
pozostałości, a w także na ekologiczne, stwarzając przy tym znakomitą perspektywę na zwiększenie
ekologicznej produkcji owoców w europejskich sadach.

Ponadto unijna metoda uprawy pozostaje zgodna ze strategią „Od pola do stołu”, na której opiera się
kampania „Czas na zrównoważoną produkcję owoców”. Strategia „Od pola do stołu”, podobnie jak
Integrowana Produkcja Roślin, wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu, którego celem
jest uczynienie z Europy obszaru neutralnego klimatycznie do 2050 roku. Koncepcja „Od pola do
stołu” zakłada ograniczenie użycia syntetycznych środków ochrony roślin, stawiając na alternatywne metody tej ochrony.

Drugą i nie mniej istotną niż producenci grupę docelową kampanii „Czas na zrównoważoną produkcję
owoców” stanowią konsumenci. W ich przypadku działania realizowane w ramach projektu mają
przyczynić się do wzrostu konsumenckiej świadomości, zwłaszcza tej dotyczącej zakupu owoców.
Choć stale rośnie liczba osób dokonujących zakupów w sposób świadomy i oparty na rzetelnej
wiedzy, znaczna część społeczeństwa wciąż kupuje bez zastanowienia i w sposób podyktowany
wyłącznie niską ceną produktu.

Tymczasem konsumenckie decyzje wpływają nie tylko na gospodarkę, ale i środowisko naturalne, na
co zwraca uwagę projekt „Czas na zrównoważoną produkcję owoców”. Działania podejmowane w
ramach kampanii mają na celu zachęcić społeczeństwo do dokonywania świadomych zakupów, a
więc i wyboru owoców pochodzących z gospodarstw prowadzonych w zgodzie z założeniami
Integrowanej Produkcji Roślin bądź tych ekologicznych.

Zapewnienie dostępu do rzetelnej wiedzy zarówno producentom owoców, jak i konsumentom,
stanowi swoiste narzędzie, jakiego kampania „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” zamierza
użyć, by zwiększyć świadomość odbiorców. Działania prowadzone w ramach projektu mają zapewnić
swobodny przepływ informacji między producentami jabłek i owoców jagodowych, dostawcami oraz
konsumentami. Wszystko po to, by wspólnie dokonywać lepszych, świadomych wyborów i razem
zatroszczyć się o pewniejszą przyszłość dla środowiska


POWIĄZANE

Wałek przekaźnika mocy rurowy, znany również jako wałek odbioru mocy (WOM), to k...

Z niczym wyszli wczoraj ze spotkania z premierem Donaldem Tuskiem rolnicy. To je...

Wczoraj, odyło się wspólne posiedzienie  władz rolniczej i pracowniczej Solidarn...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę