aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1
aaaaaaaaKongres Mięsny

UE chce naprawy urządzeń zamiast ich wymiany

22 listopada 2023
UE chce naprawy urządzeń zamiast ich wymiany
fot. @GuruXOX/AdobeStock
Nowe przepisy mają zapewnić dostęp do informacji i części zamiennych dla wszystkich, w tym dla niezależnych warsztatów i użytkowników końcowych.
  • Większość obywateli UE wolałaby naprawić towar niż kupić nowy
  • Nowy obowiązek naprawy produktów przez producentów nawet po wygaśnięciu gwarancji prawnej
  • Bony i inne zachęty finansowe zachęcające konsumentów do wyboru naprawy
Parlament przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych środków mających na celu wzmocnienie prawa do naprawy i zmniejszenie wpływu masowej konsumpcji na środowisko.

We wtorek Parlament przyjął stanowisko w sprawie silniejszego "prawa do naprawy" dla konsumentów, 590 głosami za, 15 przeciw i 15 wstrzymujących się. Wniosek ma na celu zachęcenie do bardziej zrównoważonej konsumpcji poprzez ułatwienie naprawy wadliwych towarów, zmniejszenie ilości odpadów i wsparcie sektora napraw.


Wybierz naprawę zamiast kupowania, nawet po wygaśnięciu gwarancji

W okresie gwarancji prawnej sprzedawcy byliby zobowiązani do priorytetowego traktowania naprawy, jeśli jest ona tańsza lub równa kosztom wymiany towaru, chyba że naprawa jest niewykonalna lub niewygodna dla konsumenta. Posłowie proponują również przedłużenie gwarancji prawnej o jeden rok po naprawieniu produktu.

Konsumenci będą mieli prawo żądać naprawy produktów takich jak pralki, odkurzacze, smartfony i rowery po wygaśnięciu gwarancji. Aby naprawy stały się bardziej atrakcyjnym wyborem dla konsumentów, posłowie chcą, aby producenci oferowali urządzenia zastępcze na czas naprawy. Jeśli produktu nie można naprawić, zamiast niego można zaoferować odnowiony.

Bardziej konkurencyjny rynek napraw i zachęty do wyboru naprawy

Konsumenci są często zniechęcani do naprawy produktu ze względu na wysokie koszty, trudności w dostępie do usług naprawczych lub cechy konstrukcyjne uniemożliwiające naprawę. Zgodnie ze stanowiskiem Parlamentu niezależne zakłady naprawcze, odnawiające i użytkownicy końcowi mieliby dostęp do wszystkich części zamiennych, informacji o naprawach i narzędzi po rozsądnych kosztach.Platformy internetowe pomogą konsumentom znaleźć lokalne warsztaty (w tym kawiarenki naprawcze) i sprzedawców odnowionych towarów w ich okolicy. Aby uczynić naprawy bardziej przystępnymi cenowo i atrakcyjnymi, posłowie proponują oferowanie konsumentom bonów i innych zachęt finansowych za pośrednictwem krajowych funduszy naprawczych.

Sprawozdawca René Repasi (S&D, DE) powiedział: "Ta Izba konsekwentnie popiera prawo konsumentów do naprawy i wreszcie możemy powiedzieć, że bezpośrednio odpowiadamy na żądania obywateli. Ludzie chcą wydłużyć żywotność swoich urządzeń, ale często jest to zbyt kosztowne lub trudne. Przyjęliśmy szereg środków mających na celu zachęcenie konsumentów do wybierania naprawy zamiast wymiany, ze szczególnym naciskiem na wspieranie niezależnych warsztatów i tworzenie zachęt finansowych. Oczekujemy, że Rada wkrótce przyjmie swoje stanowisko, abyśmy mogli rozpocząć negocjacje w celu przekształcenia tych środków w prawo i utorowania drogi dla europejskiej gospodarki o prawdziwie zamkniętym obiegu. "

Gdy Rada przyjmie własne stanowisko negocjacyjne w dniu 22 listopada, mogą rozpocząć się rozmowy z Parlamentem, a pierwsze posiedzenie zaplanowano na 7 grudnia.

Wyrzucanie nadających się do naprawy towarów konsumpcyjnych ma ogromny wpływ na środowisko, powodując zużycie 30 mln ton zasobów, wytwarzanie 261 mln ton ekwiwalentu CO2 i wytwarzanie 35 mln ton odpadów rocznie w UE. Konsumenci, którzy decydują się na wymianę towaru zamiast go naprawiać, tracą około 12 mld euro rocznie. Według badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską 77% obywateli UE wolałoby naprawę niż kupowanie nowych towarów.

Konferencja w sprawie przyszłości Europy


Wniosek dotyczący prawa do naprawy stanowi odpowiedź na szereg zaleceń obywateli przedstawionych w sprawozdaniu z Konferencji w sprawie przyszłości Europy , a mianowicie wnioski nr 5 (6), 5 ust. 7, 5 ppkt 10 i 11 ust. 2 w sprawie promowania prawa do naprawy, zapewnienia długoterminowego i zrównoważonego użytkowania produktów, informacji na temat napraw, środków mających na celu przeciwdziałanie przedwczesnemu i planowanemu postarzaniu produktów, zapewnienie dłuższych gwarancji, zapewnienie dostępu do części zamiennych, zachęty do dłuższego użytkowania produktów oraz działania na rzecz bardziej zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym.


oprac, e-mk ppr.plna podst. źródło: PE


POWIĄZANE

Przypominjący medium społecznościowe „X” (dawny Twitter) Sejm „X” (zbieżność naz...

Wałek przekaźnika mocy rurowy, znany również jako wałek odbioru mocy (WOM), to k...

Z niczym wyszli wczoraj ze spotkania z premierem Donaldem Tuskiem rolnicy. To je...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę