OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Unia Europejska szykuje cios!. „To może być koniec obecności Polskich firm w UE”

9 maja 2025
Unia Europejska szykuje cios!. „To może być koniec obecności Polskich firm w UE”

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) alarmuje: Bruksela finalizuje przepisy, które uderzą w podstawy działalności polskich firm transportowych. Jednocześnie apeluje do rządu, wciąż kierującego pracami Rady UE, o szybką interwencję w tej sprawie.

W kwietniu br. Rada Unii Europejskiej przyjęła mandat negocjacyjny do rozmów z Parlamentem Europejskim w sprawie zmiany rozporządzeń o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Kluczowe zmiany mają dotyczyć m.in. nowej definicji „siedziby przedsiębiorstwa” oraz obowiązku zgłaszania delegowania pracowników.

„Można odnieść wrażenie, że sprawa ta została ukryta przed opinią publiczną i zainteresowanymi środowiskami, aby nikt nie zdołał przeszkodzić w szybkim przyjęciu nowych przepisów” - mówi Maciej Wroński, prezes TLP.

Zdaniem TLP, nowe przepisy mogą oznaczać dla polskich przewoźników biurokratyczny chaos, konieczność rejestracji pracowników w zagranicznych systemach ubezpieczeń społecznych - zależnie od miejsca wykonanych usług i, co za tym idzie, znaczne zwiększenie kosztów. Branża ostrzega, że może to sparaliżować pracę firm i zmniejszyć udział polskich przewoźników w rynku o 40 proc.

„Polski kierowca, wykonując przewóz z Włoch do Francji, będzie jednocześnie podlegał kilku porządkom prawnym - to absurd, który całkowicie destabilizuje funkcjonowanie przedsiębiorstwa” - tłumaczy prezes TLP.

 „Nowelizacja unijnych rozporządzeń zagraża nie tylko transportowi drogowemu, ale też innym branżom wykonującym usługi na unijnym rynku wewnętrznym” - komentuje Robert Lisicki, ekspert ds. prawa pracy Konfederacji Lewiatan.

TLP apeluje do premiera Donalda Tuska o natychmiastowe działania. W liście do szefa rządu ostrzega: jeśli Polska nie powstrzyma tych przepisów, polska prezydencja w Radzie UE przejdzie do historii jako porażka obecnej administracji.

 Straty mogą być ogromne: Związek szacuje, że wpływy do ZUS spadną nawet o kilka miliardów złotych rocznie. Co więcej, pracownicy będą musieli latami walczyć o swoje świadczenia w zagranicznych instytucjach.

„Kierowca, który przez lata będzie zmieniał systemy ubezpieczeń, na emeryturze będzie musiał dosłownie wyszarpywać swoje pieniądze z kilku państw. To absurd, który zniechęcać będzie do podejmowania pracy w transporcie” - podkreśla Wroński.


TUSK TUSK

oprac, e-red, ppr.pl na podst: Źródło informacji: Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”


POWIĄZANE

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców i warzyw, chętn...

Z najnowszego komunikatu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowanym w PA...

W Polsce działa około 900 tysięcy serwisów WWW, co oznacza, że jedynie co trzeci...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę