aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ważniejsze regulacje wg Rozporządzenia nr882/2004 w sprawie kontroli urzędowych

19 czerwca 2002

Rozporządzenie nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.

W styczniu 2000 roku Komisja Europejska dokonała przeglądu legislacji wspólnotowej dotyczącej standardów jakości zdrowotnej surowców.
Rozporządzenie weszło w życie 20 maja 2004 roku i zastąpiło kilka unijnych dyrektyw (70/373; 85/591; 89/397; 93/99; 85/73) oraz decyzji (93/383; 98/728; 1999/313). Jest ono rozszerzeniem ogólnych przepisów prawa żywnościowego zawartych w rozporządzeniu nr 178/2002.

W rozumieniu rozporządzenia 882/2004, "kontrola urzędowa" to każda forma kontroli, którą właściwy organ lub Wspólnota wykonuje do celów sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym, regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i ich dobrostanu.
Kontrole urzędowe przeprowadza się na każdym etapie produkcji, przetwarzania i dystrybucji pasz lub żywności oraz zwierząt i produktów zwierzęcych.

Obejmują one kontrole:
- przedsiębiorstw paszowych i żywnościowych,
- wykorzystania pasz i żywności,
- magazynowania pasz i żywności,
- wszelkich procesów, materiałów, substancji, działań lub czynności, łącznie z transportem stosowanym w odniesieniu do pasz lub żywności, oraz żywych zwierząt, wymagane do osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia.

Kontrole urzędowe przeprowadzane są bez wcześniejszego uprzedzenia. Wyjątkiem są audyty.

Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy. Muszą one spełniać kryteria operacyjne zapewniające ich efektywne i bezstronne działanie. Wymagane jest również odpowiednie wyposażenie i wykwalifikowani pracownicy. Istotnym wymogiem rozporządzenia jest również przejrzystość i poufność działań organów przeprowadzających kontrole urzędowe. W związku z tym, organy te zobowiązane są podawać posiadane przez nie istotne informacje do publicznej wiadomości.
Właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe zgodnie z udokumentowanymi procedurami. Po przeprowadzeniu kontroli organ sporządza sprawozdanie.

POBIERANIE PRÓBEK I ANALIZA
Metody pobierania próbek i analizy muszą być zgodne z regułami wspólnotowymi a w przypadku ich braku z regułami Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) lub z innymi metodami opracowanymi zgodnie z protokołami naukowymi.
Właściwy organ wyznacza laboratoria które mogą przeprowadzać analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych.

ZARZĄDZANIE KRYZYSAMI
W przypadku gdy okaże się, że pasza lub żywność stanowi poważne zagrożenie dla ludzi lub zwierząt bezpośrednio lub poprzez środowisko naturalne, należy podjąć określone działania zawarte w planie awaryjnym.
Plan awaryjny określa:
a) organy administracyjne, które mają być zaangażowane;
b) ich prawa i obowiązki;
c) kanały i procedury przepływu informacji pomiędzy właściwymi stronami.

KONTROLE URZĘDOWE WPROWADZANIA PASZ I ŻYWNOŚCI Z PAŃSTW TRZECICH
Przepisy dotyczące pasz i żywności z państw trzecich są  uzupełnieniem Dyrektywy nr 97/78, dotyczącej żywności pochodzenia zwierzęcego.
W przypadku pasz i żywności niepochodzących od zwierząt:
Właściwy organ organizuje te kontrole na podstawie wieloletniego krajowego planu kontroli Kontrole te są przeprowadzane w odpowiednim miejscu, łącznie z miejscem wprowadzenia towarów na terytoria określone w załączniku I, miejscem dopuszczenia do swobodnego obrotu, magazynami, pomieszczeniami podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe dokonującego przywozu lub innych miejsc łańcucha paszowego i żywnościowego.
Kontrole urzędowe obejmują co najmniej systematyczną kontrolę dokumentacji, wyrywkową kontrolę identyfikacyjną oraz, w stosownych przypadkach, kontrolę bezpośrednią.
W przypadku podejrzenia niezgodności, dana przesyłka podlega urzędowemu zatrzymaniu przez właściwy organ do chwili, gdy uzyska on wyniki tych kontroli urzędowych.
Pasze lub żywność z państw trzecich, które nie są zgodne z prawem paszowym lub żywnościowym, podlegają urzędowemu zatrzymaniu przez właściwy organ
Następnym krokiem jest wysłuchanie podmiotu odpowiedzialnego za przesyłkę i na tej podstawie podjęcie decyzji o zastosowaniu określonych środków (zniszczenie pasz lub żywności; jeśli żywność/pasza dostały się już do obrotu – monitorowanie, polecenie ich wycofania; sprawdzenie czy żywność/pasza nie wywołują żadnych niekorzystnych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt).
Rozporządzenie przewiduje również możliwość zatwierdzenie kontroli przedwywozowcyh obejmujących jeden lub więcej produktów. W przypadku gdy takie zatwierdzenie zostało udzielone, częstotliwość kontroli przywozowych w odniesieniu do pasz i żywności może być w konsekwencji zmniejszona.

FINANSOWANIE KONTROLI URZĘDOWYCH
Za finansowanie kontroli urzędowych odpowiedzialne są państwa członkowskie. Mogą one pobierać opłaty lub należności mające na celu pokrycie kosztów poniesionych w ramach kontroli urzędowych. Wysokość tych opłat i sposób ich naliczania musi być zgodny z regułami wspólnotowymi.

URZĘDOWA CERTYFIKACJA
Rozporządzenie zawiera przepisy wskazujące, kiedy wymagane jest przyznawanie urzędowej certyfikacji.
Zakłady przedsiębiorstwa paszowego i żywnościowego mogą złożyć wniosek o wpis do rejestru/zatwierdzenie.

LABORATORIA REFERENCYJNE
W ramach UE istnieją wspólnotowe laboratoria referencyjne dla pasz i żywności. Dostarczają one krajowym laboratoriom referencyjnym szczegółowe dane dotyczące metod analitycznych, organizują badania porównawcze, przeprowadzają kursy szkoleniowe oraz zapewniają techniczne i naukowe wsparcie Komisji Europejskiej.
Państwa członkowskie wyznaczają jedno lub więcej laboratoriów krajowych dla każdego wspólnotowego laboratorium referencyjnego.

POMOC I WSPÓŁPRACA ADMINISTRACYJNA
Państwa członkowskie współpracują ze sobą, zapewniają sobie wsparcie administracyjne jeśli wynik kontroli urzędowych pasz i żywności wymaga podjęcia działań w więcej niż jednym państwie członkowskim. W tym celu, każde z państw wyznacza instytucję odpowiedzialną za te kontakty i przekazywanie informacji. Pomoc udzielana jest na wniosek lub ad hoc.

PLANY KONTROLI
Państwa członkowskie mają obowiązek przygotowania wieloletnich planów kontroli, regularnie uaktualnianych. Rozporządzenie zawiera szczegółowy wykaz ich zawartości oraz wytyczne dotyczące ich sporządzania.
Rok po rozpoczęciu wykonywania wieloletnich krajowych planów kontroli, a następnie corocznie, Państwa Członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie.

KONTROLE WSPÓLNOTOWE
Eksperci Komisji przeprowadzają ogólne i szczegółowe audyty w Państwach Członkowskich. Ich głównym celem, ogólnie, jest zweryfikowanie, czy urzędowe kontrole mające miejsce w Państwach Członkowskich odbywają się zgodnie z wieloletnim planem krajowych kontroli oraz w zgodzie z prawem wspólnotowym. Komisja sporządza sprawozdanie ustaleń z każdej dokonanej kontroli.
Eksperci Komisji Europejskiej mogą również przeprowadzać kontrole w państwach trzecich, aby zweryfikować zgodność lub równoważność ustawodawstwa państwa trzeciego oraz systemów z prawem paszowym i żywnościowym Wspólnoty oraz prawodawstwem Wspólnoty dotyczącym zdrowia zwierząt. Z tych kontroli Komisja również sporządza sprawozdania.

WARUNKI PRZYWOZU
Komisja Europejska może wnioskować do państwa trzeciego o przedstawienie dokładnych i aktualnych informacji dotyczących ogólnej organizacji i zarządzania systemów kontroli sanitarnej. Ich zakres obejmuje co najmniej towary przeznaczone do wywozu do Wspólnoty.
W sytuacji, gdy państwo trzecie nie przedstawia takich informacji lub gdy te informacje są niewłaściwe, mogą zostać ustanowione szczególne warunki przywozu.
Po podpisaniu umowy o ekwiwalencji norm lub po przeprowadzeniu audytu,  Komisja Europejska może uznać, że państwo trzecie  zapewnia gwarancje równoważne do tych stosowanych we Wspólnocie.
W przypadku kontroli przeprowadzanych przez państwa trzecie, Komisja Europejska na wniosek i we współpracy z organami danego państwa członkowskiego może udzielić im pomocy.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę