aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1
aaaaaaaaKongres Mięsny

Transport rolniczy

7 sierpnia 2001

Na drogach publicznych rolnik ma obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów o ruchu drogowym. Pojazdy poruszające się po drogach publicznych muszą spełniać określone wymagania techniczne. Ciągnik i przyczepa powinny mieć zawsze sprawną i widoczną sygnalizację świetlną oraz trójkąt wyróżniający pojazd wolnobieżny.

Podczas transportu siana, słomy lub innych zwisających materiałów, należy sprawdzić widoczność i działanie świateł sygnalizacyjnych. Przy przewozie materiałów długich tylną burtę należy zdjąć lub powiesić tak, aby nie zasłaniała tylnych świateł (ładunki długie, wystające poza tył przyczepy ponad 1 metr, muszą być na końcu oznakowane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym).

Wykorzystywanie wozu konnego, zamiast przyczepy w transporcie ciągnikowym nakłada na rolnika obowiązek odpowiedniego dostosowania wozu do ruchu drogowego. Tył wozu powinien być wyposażony w światła sygnalizacyjne, wymagane dla przyczep. Ponieważ wóz konny jest węższy niż przyczepa – nie można na nim wozić zbyt wysokich ładunków. Przy wykorzystywaniu wozu do przewozu materiałów słomiastych (ładunki nie mogą jednak przekroczyć 2,4 m szerokości) należy go wyposażyć w platformę poszerzającą.

Na ładunkach wysokich nie wolno przewozić ludzi i żadnych przedmiotów luzem, gdyż grozi to ich upadkiem, co może być groźne również dla innych użytkowników ruchu drogowego. Muszą one być zabezpieczone przed przesuwaniem i przetaczaniem się. Ludzi można przewozić na przyczepie wyposażonej w przymocowane siedziska z burtami podwyższonymi do 110 cm i wyposażonymi w drabinki umożliwiające bezpieczne wejście.

Eksploatacja ciągnika rolniczego w warunkach ruchu drogowego powoduje u kierowcy szybkie znużenie, poczucie ogólnego zmęczenia i senność. Przestaje on chwilami odbierać sygnały zewnętrzne – szczególnie wzrokowe. O tragiczny wypadek wówczas bardzo łatwo. Kierujący pojazdem, jeśli poczuje się zmęczony, powinien zaparkować pojazd zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyłączyć silnik i po prostu odpocząć.

Układ hamulcowy ciągnika rolniczego pozwala na niezależne hamowanie tylnego koła prawego i lewego. Ta właściwość jest wykorzystywana do zmniejszenia promienia nawrotów w trakcie prac związanych z uprawą. Trzeba jednak pamiętać, że gwałtowne hamowanie, gdy obydwie dźwignie hamulców nie są sprzęgnięte, powoduje nagły skręt i wywrócenie się ciągnika. Podczas prac transportowych obie dźwignie hamulców nożnych muszą być bezwzględnie ze sobą sprzęgnięte.

Przed wjazdem na przejazd kolejowy lub wyjechaniem na drogę trzeba upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg lub inny pojazd. W przypadku braku dostatecznej widoczności, należy korzystać z pomocy innej, dorosłej osoby.

Podczas zaczepiania przyczepy do ciągnika i przyczep między sobą zdarzają się wypadki zmiażdżenia rąk, najechania na osobę pomagającą lub przyciśnięcia między przyczepami, bowiem z ciągnika nie widać, co dzieje się między przyczepami.

Aby uniknąć takich wypadków należy:

  • przy pierwszej przyczepie podklinować tylne koła i podeprzeć dyszel na odpowiedniej wysokości zaczepu w ciągnika, (jeżeli dyszel przyczepy nie posiada sprężyny podtrzymującej),
  • powoli cofać ciągnikiem, celując hakiem zaczepowym w ucho dyszla przyczepy tak, aby po zatrzymaniu ciągnika można było założyć sworzeń,
  • zabezpieczyć sworzeń przed wypadnięciem,
  • drugą przyczepę z pierwszą łączyć zawsze przez dopchnięcie drugiej przyczepy.

Załadowane przyczepy łączymy w podobny sposób. Podczas wykonywania prac załadunkowych i wyładunkowych silnik ciągnika powinien być wyłączony. Należy zaciągnąć hamulec ręczny, a jeżeli ciągnik stoi na pochyłości – włączyć bieg przeciwdziałający staczaniu się ciągnika i ewentualnie podłożyć pod koła kliny. Gdy przy pracach transportowych zatrudnieni są oprócz traktorzysty inni pracownicy, należy wyznaczyć jednego z nich do przekazywania umówionych sygnałów.

Wypadki podczas prac transportowych najczęściej powstają na skutek:

  • zjechania z drogi i wywrócenia się ciągnika,
  • kolizji z innymi pojazdami,
  • przewożenia osób na ładunku,
  • braku sprawnego oświetlenia,
  • nieprawidłowego zaczepienia przyczepy do ciągnika i przyczep między sobą,
  • niedostatecznego zabezpieczenia ciągnika przed samoczynnym uruchomieniem.

POWIĄZANE

"Kolejny staż bez szans na pracę, ale lepsze to niż siedzenie w domu", "Gdyby ni...

Stopa bezrobocia w Polsce już jest jednocyfrowa, a perspektywy na kolejne miesią...

Zainteresowanie szkoleniem zorganizowanym przez Departament Oceny Projektów Inwe...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę