„Raporty PPR – AgroEksport: Rosja 2024/25"
W lipcu 2025 roku obserwujemy wyraźny wzrost cen pszenicy nowej uprawy w głębokowodnych portach na południu Federacji Rosyjskiej. Mimo zbliżającego się szczytu sezonu żniw, który historycznie obniżał ceny ziarna, sytuacja rynkowa sugeruje odwrotną tendencję. Co stoi za wzrostem cen w punktach eksportowych?
Jednym z głównych czynników są problemy hydrologiczne: niski poziom wody w kanałach rzecznych i systemach załadunku ogranicza dostawy zbóż do portów głębokowodnych Morza Czarnego. W efekcie:
podaż pszenicy „na nabrzeżu” jest ograniczona,
koszty transportu wzrastają,
eksportowe terminale konkurują o surowiec, podbijając ceny.
Ceny nowej pszenicy w portach (15 000–15 200 RUB/t bez VAT) są dziś wyższe niż w wielu regionach kraju, m.innymi w regionie Wołgi (13 600–14 000) czy na Syberii (11 600–12 000). Przyczyną jest:
większy popyt eksportowy na południu,
niższa aktywność zakupowa rządu, co zmniejsza presję na ceny wewnątrz kraju,
lepsza jakość ziarna w regionach południowych (klasa 4, 12,5% białka), które preferują odbiorcy zagraniczni.
Pomimo globalnej konkurencji, rosyjska pszenica pozostaje konkurencyjna cenowo. Ceny ofertowe z dostawą w lipcu utrzymują się na poziomie 226 USD/t FOB, co czyni Rosję atrakcyjnym dostawcą względem innych eksporterów z regionu Morza Czarnego. W efekcie:
firmy eksportowe zacieśniają dostawy z głębi lądu do portów,
zwiększa się konkurencja o ograniczoną pulę ziarna gotowego do załadunku,
ceny w portach są „nakręcane” przez przetargi eksportowe i wymagania kontraktowe.
Według analityków JSC Rusagrotrans, aktywność zakupowa ze strony państwowych rezerw żywności pozostaje bardzo niska. Skutkuje to większą zależnością rynku od eksportu, który „ściąga” zboże do portów i winduje ceny, pomijając lokalne elewatory.
Rosyjskie porty głębokowodne stają się w lipcu 2025 „punktami zapalnymi” cen pszenicy. Zderzenie lokalnych barier logistycznych z globalnym popytem skutkuje odwrotną sezonowością: ceny ziarna nowej uprawy rosną szybciej niż w głąb kraju. Taki układ może utrzymać się do czasu, aż poprawią się warunki transportowe i rozpocznie się eksportowy szczyt sezonu.
Opracowanie własne PPR na podstawie: Pole.rf / JSC Rusagrotrans, lipiec 2025