aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Komunikat Biura Międzynarodowych Relacji Skarbowych Ministerstwa Finansów

31 maja 2004

W związku z objęciem Polski Wspólną Polityką Rolną Unii Europejskiej podmioty w sektorze rolno-spożywczym mogą liczyć na subwencje z EFOGR. Płatności realizowane z Sekcji Gwarancji EFOGR objęte są kontrolą ex-post, która ma potwierdzić prawidłowość wydatkowania tych środków. Stwierdzenie nieprawidłowości powoduje nałożenie wysokich kar na beneficjentów i konieczność zwrotu z odsetkami wypłaconych pieniędzy.

Za weryfikację tych płatności odpowiada Służba Specjalna powołana na mocy artykułu 11 RR_4045/89 w Ministerstwie Finansów - Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych. Biuro Inspekcji Wydatków Interwencyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Departament Kontroli Celnej MF realizuje zadania analityczne i kontrolne wynikające z Rozporządzenia Rady nr 4045/89, a zlecone przez Służbę Specjalną na podstawie Porozumienia zawartego 1 kwietnia 2004 r. pomiędzy Ministrem Finansów a Ministrem Rolnictwa.

Kontrole przeprowadzane będą przez Służbę Celną RP (refundacje eksportowe), urzędy kontroli skarbowej (rozwój obszarów wiejskich) oraz Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (interwencja na rynku wewnętrznym). Będą one dotyczyć dokumentów handlowych podmiotów, które otrzymają płatności odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji EFOGR. Celem kontroli będzie ustalenie, czy transakcje stanowiące część systemu finansowania, rzeczywiście zostały przeprowadzone i wykonane prawidłowo.

Obowiązkiem podmiotów kontrolowanych będzie dostarczenie służbom kontrolnym wszystkich dokumentów handlowych i informacji dodatkowych, związanych z przedmiotowymi transakcjami. W przypadku danych archiwizowanych w formie elektronicznej powinny być one dostarczane na właściwym nośniku danych. Służby kontrolne będą mogły w takiej sytuacji żądać od podmiotów kontrolowanych dostarczenia wyciągów lub kopii tych dokumentów.

Pod pojęciem dokumentów handlowych rozumieć należy wszelkie rejestry handlowe, księgi rachunkowe, wyciągi bankowe, wewnętrzne dokumenty inwentaryzacyjne, faktury zakupu i sprzedaży; listy przewozowe, dokumenty celne itp. Dodatkowo w zakres pojęciowy tego terminu wchodzi również korespondencja z podmiotami trzecimi oraz agencjami płatniczymi i kontrahentami kontrolowanego podmiotu. Uprawnieniem służb kontrolnych będzie także możliwość żądania od podmiotów kontrolowanych, aby dokumenty handlowe wymagane do kontroli zostały udostępnione w miejscu i czasie ustalonym przez kontrolujących. Odnosi się to do sytuacji, gdy całość lub część tych dokumentów znajduje się w obrębie przedsiębiorstwa w tej samej grupie handlowej, spółce lub stowarzyszeniu przedsiębiorstw zarządzanym w sposób jednolity z kontrolowanym przedsiębiorstwem, bez względu na to, czy zlokalizowane są w obrębie czy poza terytorium wspólnotowym.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż obowiązek udowodnienia faktów mających bezpośredni wpływ na wysokość subwencji ciążyć będzie na podmiocie kontrolowanym. To właśnie on będzie musiał przedstawić służbom kontrolnym właściwą dokumentację potwierdzającą prawidłowość działań uzasadniających przyznanie subwencji. W praktyce może to oznaczać np. konieczność wyodrębnienia w ewidencji magazynowej towarów podlegających subwencjom, czy też oddzielnego ich składowania.

W przypadku niemożliwości wydania wyniku kontroli kontrolujący będą się mogli zwrócić do innych służb kontrolnych o przeprowadzenie kontroli u kontrahentów kontrolowanego oraz o przeprowadzenie kontroli w innym państwie członkowskim UE. W tym drugim przypadku państwo członkowskie, do którego wpłynęło żądanie kontroli, ma 6 miesięcy na przekazanie ustaleń z kontroli kontrahentów podmiotu kontrolowanego. Należy także podkreślić, iż wszelkie informacje zebrane w ramach kontroli przez służby kontrolne są chronione tajemnicą służbową i nie będą mogły być ujawniane osobom trzecim.

Novum jest możliwość uczestniczenia urzędników Komisji w przedmiotowych kontrolach. Osoby z Komisji będą miały dostęp do tych samych lokali i tych samych dokumentów, co pracownicy służb kontrolnych. Ponadto Rozporządzenie nakłada na przedsiębiorców, zgodnie z artykułem 4 , obowiązek przechowywania dokumentów:

"Przedsiębiorstwa przechowują dokumenty handlowe określone w art. 1 ust. 2 oraz w art. 3, przez okres co najmniej trzech lat zaczynający się od końca roku, w którym zostały sporządzone. Państwa Członkowskie mogą ustanowić dłuższy okres przechowywania tych dokumentów." W przypadku Polski okres ten wynosi 5 lat od końca roku, w którym wystąpiła kontrolowana transakcja.

Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych
Ministerstwa Finansów


POWIĄZANE

- Usprawnione prace legislacyjne: mniej konfliktów kompetencyjnych i lepsze mech...

Metan: Parlament przyjmuje nowe prawo mające na celu ograniczenie emisji z sekto...

Eurodeputowani opowoedzieli się wczoraj na sesji plenarnej Parlamentu Europejski...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę