Przejęte nieruchomości do Zasobu WRSP Agencja sprzedaje i wydzierżawia z reguły w drodze przetargu nieograniczonego. Od 15 czerwca 1999 r., Agencja ma prawo zastrzec, że w przetargu może uczestniczyć wyłącznie określona kategoria osób, czyli przeprowadza również przetargi ograniczone.
Nieruchomości, które nie zostaną zbyte bez przetargu, bądź co do których tryb bezprzetargowy nie ma zastosowania podlegają sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego.
Przetarg nieograniczony
Przy wyborze nabywcy lub dzierżawcy nieruchomości Zasobu WRSP stosuje się dwie formy przetargu nieograniczonego: publiczny przetarg ustny (licytacja) oraz pisemny przetarg ofert
. Publiczny przetarg ustny przeprowadzany jest w odniesieniu do
nieruchomości o małej powierzchni, z którymi nie związany jest majątek obrotowy
i ruchome środki trwałe podlegające wykupowi, a także gdy sprzedawana, czy
wydzierżawiana nieruchomość nie stanowi jednostki zorganizowanej zatrudniającej
pracowników. W tej formie przetargu stosuje się wyłącznie jedno kryterium:
wysokość ceny przy wyborze nabywcy lub wysokość
czynszu przy wyborze dzierżawcy.
W odniesieniu do nieruchomości będących jednostkami zorganizowanymi,
zatrudniającymi pracowników, czy do działek o większej powierzchni, z którymi
związany jest majątek obrotowy i ruchome środki produkcji podlegające wykupowi,
stosuje się pisemny przetarg ofert, składający się z części jawnej
i niejawnej.
Jeżeli z nieruchomością będącą przedmiotem przetargu związane
są miejsca pracy na terenie gminy uznanej na podstawie przepisów o zatrudnieniu
i przeciwdziałaniu bezrobociu za zagrożoną szczególnie wysokim bezrobociem
strukturalnym, w razie zgłoszenia równorzędnych ofert, nabywcę lub dzierżawcę
ustala się dokonując wyboru tego spośród oferentów, który gwarantuje większą
liczbę miejsc pracy i utrzymanie ich przez okres co najmniej pięciu lat. Jeżeli
ze względu na równorzędność ofert wybór jest utrudniony, komisja przeprowadza
dodatkowy przetarg ustny ograniczony.
Przetarg przeprowadza komisja, składająca się z trzech do siedmiu członków.
Organizatorem przetargu jest dyrektor oddziału terenowego Agencji lub inny
upoważniony przez niego podmiot. Komisja podejmuje rozstrzygnięcie w drodze
głosowania. W wypadku równej liczny głosów, decyduje głos przewodniczącego.
Wniosek komisji w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty podlega zatwierdzeniu
przez organizatora przetargu.
Przetarg ograniczony
Przetarg ograniczony przeprowadza się, jeżeli w ogłoszeniu przetargu zostanie zastrzeżone, że może w nim uczestniczyć jedna z kategorii osób uprawnionych. Osobami uprawnionymi do kupna lub dzierżawy nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w przetargu ograniczonym są:
Do przetargu ograniczonego ofert stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przetargu nieograniczonego oraz przetargu ustnego ograniczonego.
Skuteczność przetargów
W ponad 11-letniej działalności, ( od kwietnia 1992 r do 31
grudnia 2003 r.) Agencja ogłosiła blisko 423 tys. przetargów, z czego 18,8 tys.
(4,5 %) nie odbyło się głównie z powodu braku kontrahentów. Na 404,1 tys.
przetargów, które odbyły się, 244,6 tys. ( 61 %) zostało rozstrzygniętych. Na
przetargi te Agencja zaoferowała do sprzedaży lub dzierżawy ponad 9 mln ha,
prawie dwukrotnie więcej niprzejęła do Zasobu, a to dlatego, że część
nieruchomości była kilkakrotnie wystawiana na przetargach.
Do sprzedaży Agencja zaoferowała blisko 2,4 mln ha, z czego ustaliła kontrahentów na 951 tys. ha tj. na 40 % zaoferowanej powierzchni. Przetargi na dzierżawę były skuteczniejsze, bo na 6,8 mln ha zaoferowanych ustalono kontrahentów na 4,0 mln ha (59 %).
Przetargi ograniczone stanowią niewielki udział w przetargach ogółem
ogłoszonych, bo zaledwie niecały 1%, także niewiele więcej w przetargach
rozstrzygniętych 1,2 %. Na 244 593 przetargów rozstrzygniętych ogółem, 2877 były
przetargami ograniczonymi. Ilość sprzedanych gruntów na przetargach
ograniczonych stanowi zaledwie 1,6 % ogółem sprzedanych, natomiast gruntów
wydzierżawionych jeszcze mniej, bo 1,4 %. Ilość zawartych umów na sprzedaż w
przetargach ograniczonych stanowi tylki 0,6 % umów sprzedaży ogółem, natomiast
umów dzierżawy niecałe 0,4 %.
Skuteczność przetargów ograniczonych jest
większa (72 %) niż nieograniczonych (54 %) i stosunkowo więcej ustalono
kontrahentów. Do sprzedaży na przetargach ograniczonych Agencja zaoferowała 32,4
tys. ha, z czego ustaliła kontrahentów na 22,1 tys. ha tj. na 68 % zaoferowanej
powierzchni. Do dzierżawy zaoferowano 83,7 tys. ha, a ustalono kontrahentów na
61,7 tys. ha (74 %).
.Wśród kontrahentów na nabywców ustalonych w drodze przetargów ograniczonych
największy udział ( 90 %) mają rolnicy zamierzający powiększyć gospodarstwo.
Kupili oni na przetargach ograniczonych 22 106 tys. ha. Na przetargach
ograniczonych kupili także, ale niewielkie ilości: pracownicy zlikwidowanych
ppgr zamierzający utworzyć gospodarstwo 1621 ha; spółki utworzone przez
pracowników zlikwidowanych ppgr 474 ha; osoby spełniające warunki objęcia
programem osadnictwa rolniczego 90 ha i rolnicy, którzy po 31.12.1991 r.
sprzedali Skarbowi Państwa nieruchomości niezbędne na cele publiczne 23
ha.
Wśród ustalonych kontrahentów na dzierżawców największy udział (53 % ) mają
także rolnicy zamierzający powiększyć gospodarstwo, ale spory udział mają także
spółki utworzone przez pracowników zlikwidowanych ppgr zamierzający utworzyć
gospodarstwo (40 %). Rolnicy zamierzający powiększyć gospodarstwo wydzierżawili
na przetargach ograniczonych 32 778 ha a spółki utworzone przez pracowników
zlikwidowanych ppgr 24 765 ha. Niewielkie ilości wydzierżawiły: osoby
spełniające warunki objęcia programem osadnictwa rolniczego 2377 ha; pracownicy
zlikwidowanych ppgr zamierzający utworzyć gospodarstwo 1760 ha i rolnicy, którzy
po 31.12.1991 r. sprzedali Skarbowi Państwa nieruchomości niezbędne na cele
publiczne 29 ha.
Pozostałe uprawnione osoby tj. repatrianci i członkowie
rolniczych spółdzielni produkcyjnych nie kupili ani nie wydzierżawili gruntów
Zasobu na przetargach ograniczonych.