A_BIO_AGRO_950

Reklamy leków pod lupą: USA vs UE – reforma FDA

11 września 2025
Reklamy leków pod lupą: USA vs UE – reforma FDA

USA: Rewolucja w reklamach farmaceutycznych

9 września 2025 roku FDA i HHS ogłosiły radykalną reformę reklam leków. Po dekadach tolerowania uproszczonych i często mylących przekazów, agencje federalne zdecydowały się:

- Wysłać tysiące listów ostrzegawczych i 100 nakazów zaprzestania emisji reklam.

- Zamknąć lukę „adequate provision” z 1997 roku, która pozwalała ukrywać ryzyka zdrowotne w reklamach.

- Wprowadzić pełne ujawnianie informacji o ryzyku w reklamach telewizyjnych i cyfrowych.

- Zastosować AI do monitorowania reklam w mediach społecznościowych1.

„Reklamy farmaceutyczne uzależniły ten kraj od leków na receptę” – powiedział sekretarz HHS Robert F. Kennedy Jr. „Tylko radykalna przejrzystość przerwie cykl nadmiernej medykalizacji.”

 Jak reklamy wpływają na pacjentów?

 

Badania pokazują, że reklamy leków mają ogromny wpływ na zachowania pacjentów:

- Pacjenci, którzy widzieli reklamę, byli 17 razy bardziej skłonni poprosić lekarza o konkretny lek.

- Reklamy statyn zwiększały ich stosowanie nawet u pacjentów bez wskazań klinicznych.

- 94% reklam używało emocjonalnych przekazów, a tylko 33% wspominało o ryzyku2.

Reklamy mogą:

- Zwiększać świadomość i zachęcać do rozmów z lekarzem.

- Wprowadzać w błąd, prowadząc do nadmiernego stosowania leków.

- Zaburzać relację lekarz–pacjent, gdy pacjent domaga się konkretnego produktu.

 Unia Europejska: restrykcje i samoregulacja

 

W UE reklama leków jest znacznie bardziej ograniczona:

- Zakaz reklamy leków na receptę dla ogółu społeczeństwa (zgodnie z Dyrektywą 2001/83/WE).

- Reklamy OTC muszą być rzetelne, nie wprowadzające w błąd, bez przesadnych obietnic.

- Każdy kraj członkowski ma własne mechanizmy kontroli, np. we Francji wymagana jest zgoda agencji ANSM („Visa PM”)3.

Media społecznościowe w UE – nowe wyzwania

W 2022 r. EFPIA i IFPMA wydały wytyczne dotyczące reklamy w mediach społecznościowych:

- Firmy muszą monitorować treści sponsorowane, także przez influencerów.

- Zakazane jest promowanie leków na receptę w otwartych kanałach.

- Treści muszą być oznaczone, aktualne i zgodne z przepisami4.

⚖️ USA vs UE – kluczowe różnice

Element

USA

UE

Reklama leków na receptę

Dozwolona dla konsumentów

Zakazana dla ogółu społeczeństwa

Media społecznościowe

Brak jasnych zasad do 2025

Wytyczne EFPIA/IFPMA od 2022

Obowiązek ujawniania ryzyk

Dotąd ograniczony, teraz pełny

Obowiązkowy w reklamach OTC

Rola agencji

Centralna (FDA)

Zdecentralizowana (EMA + krajowe organy)

Influencerzy

Często nieoznaczeni

Muszą ujawniać sponsorowanie

 

Wnioski i rekomendacje

- USA nadrabia zaległości – reforma FDA to krok w stronę europejskich standardów.

- UE stawia na prewencję – zakaz reklamy leków na receptę chroni pacjentów przed manipulacją.

- Media społecznościowe to pole minowe – potrzebne są globalne standardy i lepsze egzekwowanie zasad.

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: USDA (FDA)


POWIĄZANE

Małgorzata Bojańczyk, Dyrektor Generalna Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin...

W Światowy Dzień Gleby doceniamy ten żywy ekosystem, który wspiera i chroni nasz...

Nowe badanie PAN Europe (Pesticide Action Network) ujawnia wysoki poziom toksycz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę