aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Produkcja jaj na skraju opłacalności

11 kwietnia 2003

Jaja są produktem szczególnie chętnie spożywanym wiosną. Popyt na nie zwiększa się nie tylko w okresie świt wielkanocnych, lecz w całym sezonie wiosennym. Zazwyczaj bowiem na przełomie lutego i marca rozpoczyna się trwający do końca drugiego kwartału okres sezonowej obniżki cen jaj, a w drugim półroczu na przełomie zimy systematyczny ich wzrost. Jednak w ostatnim czasie te sezonowe zróżnicowania cen są dużo mniejsze. Cena wiosną obniża się, lecz podwyżki zimowe nie wykazują już takiej dynamiki.

Jeśli kilka lat wcześniej zmiany cen w okresie najdroższym w stosunku do najtańszego dochodziły do 35%, to obecnie wynoszą 5-6%. Zdaniem drobiarzy, produkcja jaj w Polsce należy do kierunków będących na granicy opłacalności, a nawet często deficytowych. O pogorszeniu opłacalności świadczą dane IERiGŻ za ubiegły rok: w pierwszych siedmiu miesiącach średnie ceny skupu jaj były niższe o 30% niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, zaś ceny targowiskowe o 7% niższe. Natomiast ceny pasz przemysłowych dla kur spadły o 1,5%.  

Spadek cen jaj był znacznie większy niż cen pozostałych artykułów pochodzenia zwierzęcego, tj. mięsa, ryb, przetworów mięsnych i rybnych. Jaja stały się więc najtańszym produktem tej grupy. Spożycie jaj w przeliczeniu na jednego mieszkańca na przestrzeni minionych dwunastu lat prezentuje poniższa tabela.

Lata
Spożycie jaj (sztuk/1 mieszkańca)
1990
190
1991
175
1992
173
1993
157
1994
146
1995
154
1995
175
1996
189
1997
177
1998
182
1999
186
2001
196
2002
210

W 2002 roku funkcjonowało w Polsce 747 producentów zajmujących się produkcją jaj konsumpcyjnych, w tym 338 prowadzących bateryjny chów niosek. Produkcja klatkowa stanowiła około dwie trzecie całej produkcji. Ponad 70% wykorzystywanych obecne klatek spełnia wymogi unijne, a pochodzi z nich ponad 75% jaj produkowanych w systemie bateryjnym. Produkcja jaj spożywczych w minionym roku wzrosła o 5% i wynosi około 9 mld sztuk, w tym z ferm pochodziło około 7,4 mld jaj. Zwiększyło się pogłowie kur niosek. Nadal postępuje proces koncentracji produkcji, która coraz bardziej przesuwa się do ferm – szczególnie prowadzących bateryjny chów niosek. Równocześnie poprawia się dzięki temu przeciętna nośność kur. W 2003 r. przewiduje się ograniczenie tempa wzrostu produkcji jaj konsumpcyjnych. Może być ona większa tylko o blisko 2% w porównaniu z wielkością ubiegłoroczną i ukształtować się na poziomie około 9,2 mld sztuk. Wskazuje na to zarówno 20-procentowa redukcja w pierwszym półroczu 2002 r. wstawień do odchowu kur niosek przeznaczonych do intensywnej produkcji, jak i pogarszająca się opłacalność.

Spadek cen sprzyja wzrostowi spożycia jaj. Od kilku lat zwiększa się stopniowo zarówno konsumpcja bezpośrednia jaj, jak i w postaci przetworów spożywczych zawierających ten składnik. W 2002 roku przerób jaj spożywczych zwiększył się o około 9% i wyniósł blisko 720 mln sztuk. Szczególnie duży udział konsumpcji jaj własnej produkcji odnotowano w gospodarstwach powiązanych z rolnictwem. W rodzinach chłopskich wzrósł on o 81,9%, a w pracowniczo-chłopskich - 67%. W pozostałych gospodarstwach domowych, tj. pracowniczych, utrzymujących się z pracy na własny rachunek oraz emeryckich udział samozaopatrzenia w całkowitym spożyciu jaj świeżych były w granicach 3-23% i okazał się mniejszy niż w I połowie 2000 roku. 

Podobnie jak w latach poprzednich. również w 2002 r. import jaj ukształtował się na niskim poziomie i nie decydował o wielkości ogólnej podaży. W ostatnich dwóch latach zwiększył się natomiast eksport jaj spożywczych. W 2001 roku wyniósł on 58 mln sztuk, a w 2002 r. szacowany jest na około 140 mln sztuk. W pierwszym półroczu 2002 r. dodatnie saldo w handlu zagranicznym jajami i ich przetworami wyniosło 1,1 mln USD, wobec przewagi importu nad eksportem w I połowie roku poprzedniego rzędu 0,5 mln USD. Do poprawy salda obrotów zagranicznych przyczyniło się przede wszystkim zwiększenie eksportu jaj świeżych. Eksport jaj świeżych wyniósł w I połowie 2002 r. około 68 mln sztuk, wobec zaledwie 0,6 mln sztuk w I połowie 2001. Jaja sprzedawane były przede wszystkim do Włoch, Holandii i Rumunii. Import jaj, głównie z Czech i Francji, obniżył się z 1 do 0,8 mln sztuk. 

W I połowie 2002 r. eksport przetworów z jaj wyniósł 326 ton i był wyższy niż w I połowie roku poprzedniego o 218 ton. Zwiększyła się przede wszystkim sprzedaż do Czech żółtek jaj niesuszonych oraz innych przetworów. Import przetworów z jaj obniżył się z 334 do 226 ton. 

W 2003 roku, przy założeniu, że utrzyma się tendencja wzrostowa w eksporcie jaj świeżych, saldo obrotów jajami i ich przetworami może, podobnie jak w 2002 r., być dodatnie i wynieść 2-2,5 mln USD.


POWIĄZANE

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych i Biuro Przedstawiciela Handlu USA po...

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co tr...

Komisja ds. Konkurencji Republiki Południowej Afryki oraz niezależny organ podle...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę