aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

TK umorzył sprawę uboju rytualnego z wniosku RPO

13 listopada 2015
Trybunał Konstytucyjny umorzył sprawę z wniosku b. Rzecznik Praw Obywatelskich Ireny Lipowicz o uznanie niekonstytucyjności przepisów, które nie zezwalają na ubój rytualny na wyłączne potrzeby lokalnych wspólnot religijnych.

O postanowieniu wydanym 3 listopada przez 15-osobowy pełny skład TK powiadomił Trybunał na swych stronach internetowych. Powodem umorzenia była "niedopuszczalność wydania wyroku".

 
W grudniu 2014 r. pełny skład TK niejednogłośnie orzekł, że zakaz uboju rytualnego na potrzeby wyznawców judaizmu i islamu jest niekonstytucyjny. Trybunał przychylił się wtedy do wniosku Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich, który kwestionował zapisy ustawy o ochronie zwierząt w zakresie, w "jakim nie zezwalają na poddawanie zwierząt szczególnym sposobom uboju, przewidzianym przez obrządki religijne związków wyznaniowych o uregulowanej sytuacji prawnej i przewidują odpowiedzialność karną osoby dokonującej uboju". Ustawa ta generalnie pozwala uśmiercać zwierzęta tylko po uprzednim pozbawieniu ich świadomości - ubój rytualny prowadzony przez żydów i muzułmanów tego nie przewiduje. Za złamanie ustawy grozi do 2 lat więzienia. ZGWŻ podkreślał, że jego zamiarem nie jest "legalizowanie eksportu mięsa koszernego z Polski".

 
Od opublikowania tego wyroku ubój rytualny stał się dopuszczalny i niezagrożony karą.

 
TK zaznaczył wtedy, że poza zakresem orzekania znalazły się takie kwestie, jak "finalne przeznaczenie mięsa pochodzącego z uboju rytualnego i ewentualność ograniczania skali tego uboju, łącznie z eksportem". Rozstrzygnięcia w tej materii należą do władzy ustawodawczej - podkreślił TK. W zdaniu odrębnym sędziowie twierdzili zaś, że TK "otworzył drogę do uboju w celach komercyjnych" oraz że ubój rytualny powinien być ograniczony tylko do "wspólnot religijnych znajdujących się na terenie Polski".

 
Po wyroku sędziowie TK - pytani czy wyrok oznacza otwarcie "drogi do uboju w celach komercyjnych" - odpowiadali, że kwestia ta nie mieści się ani we właściwości TK, ani też nie była w ogóle przedmiotem wniosku gmin żydowskich. Prezes TK Andrzej Rzepliński przypominał, że jest wolność przepływu towarów w UE. "Czy można sobie wyobrazić jakieś bariery np. dla mięsa pochodzącego z uboju rytualnego?" - pytał.

 
TK nie rozstrzygał wtedy oddzielnego wniosku Ireny Lipowicz, złożonego jesienią 2014 r. RPO wniosła o stwierdzenie niezgodności ustawy o ochronie zwierząt z konstytucją i europejską konwencją o ochronie praw człowieka w zakresie, w jakim nie zezwalała ona na poddawanie zwierząt ubojowi rytualnemu na wyłączne potrzeby lokalnych wspólnot religijnych, przewidując za to kary. Zdaniem RPO przemysłowy i masowy ubój rytualny dokonywany w celach handlowych nie należy do sfery wolności religii i wyznania i nie może korzystać z konstytucyjnej ochrony.

 
RPO, pytana przez TK po wyroku z grudnia 2014 r., czy podtrzymuje swój wniosek, odpowiedziała pozytywnie. Argumentowała, że w swym wyroku Trybunał pominął zagadnienie przeznaczenia mięsa pochodzącego z tego uboju, którym - według RPO - mogą być wyłącznie potrzeby lokalnych wspólnot religijnych.

 
Według TK wniosek RPO należało uznać za niedopuszczalny, gdyż miałby on na celu korektę wyroku z grudnia 2014 r. Podkreślono, iż TK stwierdził wówczas niekonstytucyjność ustawy w zakresie szerszym niż postulowany przez Rzecznika, ponieważ nie uwzględnił dodatkowej przesłanki "wyłącznych potrzeb lokalnych wspólnot religijnych". "Oznaczało to, że zakres treści normatywnych skarżonych przez wnioskodawcę zawierał się w zakresie treści normatywnych, które zostały pozbawione mocy obowiązującej" - dodano.

 
TK zwrócił uwagę, że orzeczenia Trybunału są ostateczne, co oznacza "nie tylko brak możliwości wzruszenia wyroku Trybunału w drodze jakichkolwiek środków prawnych, lecz także niedopuszczalność kwestionowania w innym postępowaniu konstytucyjności stanu prawnego ukształtowanego takim wyrokiem". W rezultacie, badanie kwestii konstytucyjności uboju rytualnego w zakresie, w jakim obowiązujący w tym względzie stan prawny stanowi następstwo wyroku z grudnia 2014 r., jest wykluczone - podkreślono.

 
Zdaniem TK ponowna weryfikacja byłaby możliwa dopiero wówczas, gdyby zmianie uległy odpowiednie postanowienia konstytucji lub też przepisy ustawy o ochronie zwierząt.

POWIĄZANE

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych i Biuro Przedstawiciela Handlu USA po...

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co tr...

Komisja ds. Konkurencji Republiki Południowej Afryki oraz niezależny organ podle...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę