OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Picie mleka jest ,,cool’’

3 grudnia 2015
Instytut Badawczy ProPublicum po raz kolejny przyjrzał się efektom działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. Wnioski są optymistyczne: ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych.

W badaniach Instytutu ProPublicum, przeprowadzonych po zakończeniu drugiego roku kampanii, wzięło udział ponad 1200 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, które zarejestrowały się programie. Badacze sprawdzili, po jakie produkty mleczne młodzi konsumenci sięgają najczęściej i co wiedzą na temat ich roli w diecie. Ocenie poddana została także rozpoznawalność trwającej od dwóch lat kampanii oraz atrakcyjność działań prowadzonych w jej ramach.


Jak pokazują wyniki badań, wiedza dzieci w wieku szkolnym o roli mleka w codziennej diecie jest coraz większa. Młodzi respondenci są zgodni, że jedzenie nabiału sprzyja zachowaniu dobrej formy: wzmacnia kości (97%), dostarcza organizmowi cennych witamin i minerałów (86%), do tego poprawia pamięć oraz koncentrację (76%). Pod wpływem działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii w ciągu minionego roku najbardziej zwiększyła się świadomość badanych na temat pozytywnego wpływu mleka i jego przetworów na wzrok (wzrost o 13 p.p.) oraz przekonanie o tym, że nabiał jest dobrym źródłem energii potrzebnej do nauki i zabawy (wzrost o 5,99 p.p.).


Wzrost wiedzy o właściwościach produktów mlecznych i ich dobroczynnym wpływie na funkcjonowanie organizmu przekłada się na konsumenckie wybory dzieci objętych programem.
Z badań wynika, że w jadłospisie tak młodszych (7-9 lat), jak i starszych adresatów kampanii (10-13 lat) najczęściej goszczą płatki z mlekiem, kakao oraz jogurty. Sięga po nie aż czworo z pięciorga uczniów. Niemal połowa dzieci deklaruje, że codziennie pije mleko, zaś co trzeci badany nie wyobraża sobie dnia bez jogurtu i kanapki z żółtym serem. Badania pokazały też, w jaki sposób zmieniły się dziecięce preferencje odnośnie najrzadziej spożywanych produktów mlecznych. Na przestrzeni ostatniego roku aż trzy z nich – budyń, serek homogenizowany oraz twaróg – zdobyły przychylność młodych konsumentów (wzrost odpowiednio o 9,8, 4,5 i 4,3 p.p.), znacząco zbliżając się do czołówki mlecznych „ulubieńców”.


Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości – kampania jest dobrze rozpoznawana i spotyka się z pozytywnym przyjęciem dzieci biorących w niej udział. Niemały w tym udział sympatycznej maskotki programu, Kota Mleczysława, którego charakterystyczną postać rozpoznaje aż 77% młodych respondentów. Bardzo lubiane są również prowadzone w szkołach mleczne lekcje – uczestniczyło w nich już trzy czwarte uczniów w wieku 7-9 lat i aż 95% z nich oceniło te zajęcia jako ciekawe. W obu grupach wiekowych dużą popularnością cieszy się strona internetowa kampanii, którą odwiedziło troje z czworga badanych dzieci, a także gry – karciana „Mleczna Farma” oraz internetowa gra społecznościowa „Mleczna Kraina”.


POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę