aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Polskie w cieniu Danone

13 października 2003

Wyniki finansowe firmy Danone, europejskiego potentata w branży mleczarskiej, pokazały słabości tej branży w Polsce – twierdzą autorzy najnowszego rankingu zakładów mleczarskich działających w Polsce.

Choć może jeszcze daleko nam do europejskich standardów, cieszy, że podlaskie mleczarnie to ciągle polska czołówka. W pierwszej dziesiątce rankingu BOSS-a znalazły się: grajewski Mlekpol (trzeci), Mlekovita Wysokie Mazowieckie, Somlek Sokółka i OSM Piątnica.

Wysokie progi
W tym roku w rankingu wzięło udział 50 firm, a 30 wystartowało po raz drugi. Spośród największych, które startowały rok temu, zabrakło m.in.: OSM Zambrów. Natomiast wśród 20 debiutantów znalazły się firmy zaliczane do największych, czyli Danone z Warszawy i SM Mlekovita z Wysokiego Mazowieckiego. Jednak obecnie, aby znaleźć się w czołowej 20., trzeba było zdobyć ponad 27 proc. pkt. (rok temu – 7 proc.).

Za wysokie koszty
Pojawienie się europejskiego potentata – firmy Danone – w rankingu sprawiło, że jej wskaźniki stały się punktem odniesienia dla krajowych mleczarni – komentuje BOSS. – To „chwila prawdy" nie tylko dla spółdzielni mleczarskich, ale i dla całej branży. Największym wyzwaniem dla naszych mleczarni, obok dostosowania się do unijnych norm sanitarnych, jest restrukturyzacja sektora, a głównie obniżka kosztów. Inaczej nie sprostają one konkurencji międzynarodowych koncernów.

Pod względem wielkości przychodów Danone wyprzedził najbliższych rywali (Mlekpol i Mlekovitę) tylko o 10-15 proc. Jednak w kategorii rentowności sprzedaży Francuzi wygrali o „trzy długości", podał tygodnik. 
Jeszcze większą dysproporcję pokazała tzw. działalność podstawowa. Przy przychodach zbliżonych do Mlekpolu i Mlekovity, Danone miał aż 17-krotnie wyższy zysk operacyjny. 

Prawdopodobnie tak duża różnica wynika ze znacznie niższych kosztów produkcji, sprzedaży i ogólnego zarządu – komentuje BOSS. – Danone minimalnie inwestuje w surowiec. Przy sprzedaży porównywalnej z Mlekpolem, Danone skupuje prawie 3-krotnie mniej mleka, a nakłady na budowę sieci dostawców są kosztowne i szybko się nie zwracają.


POWIĄZANE

Sekretariat Prezesa Zarządu ZPPM, Pana Marcina Hydzika,  przesyłał do Pierwszego...

- Polskie mleczarnie zaczynają już zmniejszać gramaturę opakowań - ich tarę - za...

W terminie 19-23 lutego 2024 r., członków Polskiej Izby Mleka tj.  Spółdzielczą ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę