OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Producenci mleka chcą reklamować się sami

4 października 2005

Polacy piją coraz mniej mleka. Dlatego branża mleczarska wyłożyła już 17,5 miliona zł na promocję spożycia nabiału, a wkrótce wyda kolejne 3 miliony. Pięć lat temu jedna osoba w statystycznej polskiej rodzinie wypijała rocznie prawie 260 szklanek mleka. W tym roku wypije ich o 60 mniej.

- Ubywa małych gospodarstw z jedną, dwiema krowami, w których mleko nie jest przeznaczone na sprzedaż - tłumaczy Grażyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Zwiększa się różnorodność produktów mleczarskich na rynku, więc klienci coraz chętniej sięgają po sery i jogurty. Tych ostatnich w porównaniu do 2001 r. jemy dziś o prawie pół kg więcej.

Według danych GUS, pięć lat temu na jednego Polaka przypadało 191 litrów mleka i jego przetworów (bez masła). W 2005 r. konsumpcjawyniesie 178 litrów i będzie o 4 litry większa niż rok temu. - W 2004 r. zanotowaliśmy spadek spożycia. W związku z otwarciem granic producenci postawili na eksport. Doprowadziło to do zmniejszenia podaży w kraju - mówi Grażyna Świetlik.

- Od 1999 r. wzrasta skup mleka, więc nie ma przesłanek, aby twierdzić, że spada spożycie - protestuje Waldemar Broś, wiceprezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Jak podkreśla, w 2005 r. skupionych zostanie 8,3 mld litrów mleka, o ponad 2 mld litrów więcej niż sześć lat temu. Waldemar Broś przyznaje, że Polakom trudno jest konkurować z Niemcami, Francuzami czy Szwedami, którzy zjadają 2 - 3 razy więcej nabiału.

Branża mleczarska nie daje za wygraną. Za ok. 14 mln zł z FunduszuPromocji Mleczarstwa, do którego trafić musi 0,1 gr od każdego skupionego litra mleka, przygotowana została kampania medialna (skierowana przede wszystkim do dzieci) "Nabiał wzmocni twoje kości i poczucie godności". - Jeszcze za wcześnie, aby mówić o tym, czy spowodowała wzrost spożycia mleka - przyznaje Stefan Bartela, prezes Komisji Porozumiewawczej do spraw Mleka i Przetworów Mlecznych, dzielącej pieniądze funduszu.

Zbigniewowi Kalinowskiemu, prezesowi Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Piątnica, kampania medialna za pieniądze z funduszuniezbyt się podoba. - Nie żałuję jednak, że płacimy 12 tys. zł rocznie na Fundusz Promocji Mleczarstwa, bo wierzymy, że przyczynia się on do wzrostu spożycia mleka - przyznaje Kalinowski. OSM Piątnica nie musi wydawać pieniędzy na własną reklamę. W sierpniu 2004 r. sprzedaż jej produktów wynosiła 16 mln zł. Obecnie jest o 4 mln zł większa i, jak zapowiada prezes, będzie rosła, ponieważ nie mogąc sprostać zamówieniom, firma rozbudowuje zakład.

- Promocja anonimowych towarów nie odnosi skutku. Każda firma, która coś znaczy na rynku, sama reklamuje swoje produkty - uważa Edward Borawski, prezes Mlekpolu, produkującego m.in. mleko Łaciate. Zakład, który skupuje 762 mln litrów mleka rocznie (najwięcej w Polsce), co roku przekazuje funduszowi ok. 900 tys. zł. - Wystarczy, że dołożylibyśmy drugie tyle i mielibyśmy własną kampanię medialną - podkreśla prezes Borawski.

Na kampaniach medialnych promocja mleka się nie kończy. Od ubiegłego roku szkolnego Agencja Rynku Rolnego dopłaca do spożywania nabiału w ramach unijnego programu Szklanka Mleka. Dotacja do 0,25 l mleka, w zależności od kursu euro,wynosi 17 - 18 gr. - W minionym roku szkolnym wypłaciliśmy 6 mln zł do około 6,5 mln litrów mleka - wyjaśnia Radosław Iwański, rzecznik prasowy agencji. Zarejestrowanych do udziału w programie zostało 1,3 mln dzieci. Jednak mleko piło tylko 300 tys. z nich. Nie pomogła reklama w mediach, na którą branża wydała 3,5 mln zł.

Być może w tym roku liczba uczniów pijących mleko będzie większa. Fundusz Promocji Mleczarstwa dołoży do Szklanki Mleka 3 mln zł. - Chcemy, aby uczniowie płacili za mleko jeszcze mniej - mówi Stefan Bartela.


POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę