11 najważniejszych innowacji Lexusa z ostatnich lat

17 stycznia 2020
11 najważniejszych innowacji Lexusa z ostatnich lat
Newseria Innowacje

Kiedy na początku tego millenium wyobrażaliśmy sobie, jak będzie wyglądał świat w 2020 roku, wielu miało przed oczami latające samochody i zaawansowane roboty wspierające ludzi. Do ziszczenia się takich wizji zostało jeszcze nieco czasu, ale przez ostatnie lata inżynierowie i naukowcy nie ustawali we wprowadzaniu w życie ciekawych wynalazków. Wiele z nich powstało w świecie motoryzacji. Oto 11 ciekawych innowacji wprowadzonych po 2010 roku przez Lexusa.

 

Recykling baterii hybrydowych

Obok siostrzanej Toyoty Lexus jest największym producentem samochodów hybrydowych. Marka nie tylko produkuje auta z tego typu napędem, ale znalazła również sposób na recykling stosowanych w nich niklowo-metalowych baterii. Ponadto Lexus jest pierwszym producentem, który zastosował system odzyskiwania neodymu i dysprozu, czyli metali ziem rzadkich stosowanych w magnesach silników aut hybrydowych.

Klimatyczny asystent

Lexusowi zawdzięczamy również prawdziwą rewolucję w kwestii zarządzania klimatem w środku auta. W 2012 marka po raz pierwszy wprowadziła w modelu LS wielostrefowy układ Climate Concierge. System korzysta z czujników podczerwieni, które monitorują temperaturę twarzy osób znajdujących się w aucie i w ten sposób indywidualnie dostosowują działanie klimatyzacji oraz podgrzewania i wentylowania foteli w każdej z czterech stref. Ponadto układ steruje podgrzewaniem kierowcy.

Dyferencjał z wektorowaniem momentu obrotowego

Mechanizm różnicowy o nazwie Torque Vectoring Differential został stworzony przez Lexusa, by zapewnić odpowiedni rozdział momentu obrotowego między kołami w zależności od warunków na drodze, a także preferencji kierowcy. TVD bazuje na układzie sprzęgieł wielopłytkowych i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – Standard, Slalom i Track. System zadebiutował w 2014 roku w sportowym coupé RC F, które stało się w ten sposób pierwszym tylnonapędowym samochodem z silnikiem z przodu i wyposażonym w takie rozwiązanie.

Technologia Clari-Fi

Systemy kompresji muzyki ułatwiają jej przesyłanie i przechowywanie, ale wpływają na jakość dźwięku. Straty mogą sięgać niekiedy aż 90 procent! Właśnie dlatego Lexus wprowadził w swoich autach sprytny system Clari-Fi, który na bieżąco analizuje odtwarzaną muzykę i podnosi jakość dźwięku poprzez umiejętne uzupełnianie luk w ścieżce. I to bez podbijania basów czy stosowania dodatkowych efektów. Pierwszym samochodem w historii który otrzymał takie rozwiązanie był w 2014 roku Lexus NX.

Kompaktowy silnik z turbo

W modelu NX Lexus wprowadził również swój pierwszy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. I nie był to byle jaki motor. Silnik zawierał unikalne w skali światowej rozwiązanie – był pierwszą w historii jednostką z głowicą cylindrów chłodzoną cieczą zintegrowaną z kolektorem wydechowym typu 4 w 2 i turbosprężarką twinscroll. Taka konstrukcja sprawiła, że silnik był bardziej responsywny i ekonomiczny, a także kompaktowy i lekki – ważył zaledwie 160 kg.

Latająca deskorolka

Innowacje Lexusa wychodzą również poza świat motoryzacji. Doskonałym dowodem jest latająca deskorolka, którą japońska marka pokazała światu w 2015 roku. Niezwykła deska lewituje dzięki chłodzonym azotem nadprzewodnikom i stałym magnesom. Lexus zaprezentował ją w klipie nakręconym w specjalnie przygotowanym skateparku w Barcelonie.

Active Steering Assist

Wraz z debiutem aktualnej generacji limuzyny LS w 2017 roku Lexus wprowadził na rynek system bezpieczeństwa czynnego Active Steering Assist. To pierwszy w historii układ, który wykrywa ryzyko kolizji i w ekstremalnej sytuacji może nie tylko włączyć hamulce, ale i automatycznie skręcić, by uniknąć zderzenia z samochodem czy pieszym.

Cyfrowe lusterka

Jeszcze inna limuzyna Lexusa – model ES – została wyposażona w cyfrowe lusterka boczne. System bazuje na kamerach umieszczonych w miejscu klasycznych lusterek i wyświetla obraz na 5-calowych monitorach w środku auta. Tak wyposażony Lexus ES stał się pierwszym w historii samochodem produkcyjnym z cyfrowymi lusterkami i od 2018 roku można go kupić w japońskich salonach marki.

Reklama zaprojektowana przez sztuczną inteligencję

Lexus ES stał się również bohaterem nietypowej reklamy – pierwszej w historii, której scenariusz powstał przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Klip Driven by Intuition został wyreżyserowany przez zdobywcę Oskara, Kevina Macdonalda i promował wprowadzenie sedana ES na europejski rynek.

Aerodynamiczne wentylowane koła

Inną ciekawą innowację Lexus zastosował w crossoverze UX, wprowadzonym na rynek w 2019 roku. Auto otrzymało specjalne felgi z dodatkowymi klapkami na krawędziach ramion. Takie rozwiązanie zapewnia lepsze chłodzenie hamulców, a zatem zwiększa ich skuteczność, a także zmniejsza zawirowania powietrza po bokach pojazdu.

Adaptacyjne światła z systemem Blade Scan

Lexus od lat wyznacza trendy w kategorii oświetlenia samochodowego - jako pierwszy wprowadził do samochodów drogowych przednie światła LED, a także system adaptacyjnych świateł drogowych. W 2019 roku z pomocą SUV-a RX marka dodała do tej listy kolejny system – Blade Scan AHS. Układ bazuje na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu wybranych diod oraz obrotowych lustrach. W efekcie może tak sterować strumieniem światła, by nie oślepiać innych kierowców, a jednocześnie bardzo dobrze doświetlać pobocze.

 

Newseria Innowacje


POWIĄZANE

Marzysz o swoim pierwszym własnym mieszkaniu, a może chcesz inwestować w nowe ni...

Stowarzyszenia drobiarskie z Republiki Południowej Afryki informują, że wkrótce ...

Podczas targów FERMA, w dniach 14 – 16 lutego 2020 roku, hale Expo i MOSiR w Łod...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę