aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Bez płatności uzupełniających

5 stycznia 2016
Poniżej prezentujemy odpowiedz Zofii Szalczyk- podsekretarza w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie płatności bezpośrednich w 2014 roku.

W odpowiedzi na pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. znak: KRIR/MS/W/39/2014. w sprawie płatności bezpośrednich za 2014 r., uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Przepisy rozporządzenia nr 1310/2013 umożliwiają stosowanie w ramach rozwiązań przejściowych, mających zastosowanie w odniesieniu do roku 2014, tych samych form pomocy w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, które były przyznawane za 2013 r.
Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz zmieniająca ją ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r., dostosowująca przepisy krajowe do rozwiązań przejściowych określonych w rozporządzeniu nr 1310/2013, stanowią podstawy prawne dla stosowania w Polsce, w odniesieniu do roku 2014, następujących rodzajów płatności:
1.jednolita płatność obszarowa,
2.płatności oddzielne: płatność do pomidorów, płatność do owoców miękkich, płatność cukrowa,
3.wsparcie specjalne: płatność do krów, płatność do owiec, specjalna płatność obszarowa do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych, płatność do surowca tytoniowego wysokiej jakości,
4.przejściowe wsparcie krajowe: płatność niezwiązana do chmielu, płatność niezwiązana do skrobi ziemniaczanej, płatność niezwiązana do tytoniu.
Oznacza to, że za rok 2014 przyznawane będą te same rodzaje płatności, które stosowane były w odniesieniu do roku 2013, z wyjątkiem uzupełniającej płatności podstawowej (tzw. sektor 1) oraz płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych.
Stosowanie płatności krajowych w sektorach chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu wynika z tego, że są to sektory szczególnie wrażliwe pod względem społecznym i gospodarczym. W przypadku pozostałych sektorów objętych dotychczas wsparciem krajowym, tj. w przypadku sektora I oraz sektora upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych, odstąpienie od stosowania wsparcia krajowego zostanie zrekompensowane wyższą stawką jednolitej płatności obszarowej, osiągniętą dzięki zasileniu pułapu krajowego przeznaczonego na wsparcie bezpośrednie środkami z II filara WPR.
Przepisy przejściowe umożliwiają nowym państwom członkowskim stosującym system jednolitej płatności obszarowej (do których należy Polska) stosowanie przejściowego wsparcia krajowego, niemniej jednak wprowadzają ograniczenia kwotowe w zakresie przyznawania tej formy pomocy. Całkowita kwota przejściowego wsparcia krajowego, która może zostać przyznana za 2014 r., jest ograniczona do 80% sektorowych pułapów finansowych z roku 2013.
Biorąc pod uwagę decyzję Polski o stosowaniu przejściowego wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu, maksymalna wysokość pomocy krajowej za 2014 r. może wynieść 47,645 min euro (0,504 min euro w sektorze chmielu, 8,640 min euro w sektorze skrobi ziemniaczanej i 38,501 min euro w sektorze tytoniu).
Z uwagi na konieczność przekazania do druku spersonalizowanych formularzy wniosków o przyznanie płatności za 2014 r. jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia nr 1310/2013, tj. przed dniem 20 grudnia 2013 r., zostały one opracowane w taki sposób, aby umożliwiały wnioskowanie o przejściowe wsparcie krajowe niezależnie od późniejszych rozstrzygnięć w zakresie stosowania poszczególnych rodzajów płatności. Dlatego też w przesyłanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa formularzach zamieszczone są rubryki dotyczące uzupełniającej płatności podstawowej i płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych, mimo że płatności te nie są stosowane w odniesieniu do roku 2014. zgodnie z informacją zawartą w formularzu, odpowiednie pola należy wypełniać tylko wtedy, gdy dana płatność uzupełniająca jest przyznawana.
W porównaniu do roku ubiegłego wprowadzono dwie zmiany na poziomie regulacji unijnych, które pozytywnie przekładają się na powierzchnię kwalifikującą się do wsparcia oraz na kwoty przyznawanej pomocy:
1.kwalifikowalność do płatności gruntów, które nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej w dniu 30 czerwca 2003 r. - grunty te zostały oznaczone kodem DR-10 i dotychczas nie kwalifikowały się do wsparcia. Od 2014 r. będą one mogły zostać objęte płatnościami w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
2.brak mechanizmu redukcji płatności unijnych i krajowych - płatności unijne nie będą pomniejszane z tytułu modulacji, a w związku z tym nic będzie stosowana także redukcja płatności krajowych.


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę