aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Dopalacze walczą o rynek

11 lipca 2005

Aktywnym proponują napoje z kofeiną o mocy 20 kaw, zestresowanym specyfiki na wyciszenie i dobry sen. Rynek napojów energetycznych i izotonicznych - zwanych popularnie dopalaczami - sam nabiera energii. Czy jednak niektórzy producenci nie przesadzają z mocą, którą chcą poczęstować swoich klientów?

Do biura wchodzi rudawy blondyn w niebieskiej koszuli o twarzy śniętego mopsa. Siada. Gapi się w ciekłokrystaliczny monitor, nagle flaczeje i zsuwa pod biurko. Biurowa koleżanka o wyglądzie supermodelki podaje mu napój Danviva. Blondyn pije i razem z krzesłem odlatuje. Na ekranie napis: "Danviva z natury pobudza".

Od jogurtów do dopalaczy

Ta reklama telewizyjna jest orężem walki francuskiego giganta Danone o rynek napojów energetycznych. Danone, znany do tej pory głównie z jogurtów i kefirów, wkroczył na ten rynek przed kilkoma tygodniami, bo - jak twierdzi rzecznik koncernu Bogumiła Radwańska - taki kierunek rozwoju wskazywały badania konsumenckie przeprowadzone na początku tego roku.

Firma na razie nie chce ujawnić wielkości sprzedaży Danvivy. - Oceniamy jednak ten segment jako bardzo obiecujący - twierdzi enigmatycznie pani rzecznik.

Przypadek Danone'a nie jest odosobniony. Od niedawna na krajowym rynku trwa zażarty bój między nowymi a starymi graczami o panowanie nad lukratywnym segmentem napojów energetycznych.

Sektor przez parę lat rozwijał się jak szalony - po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent rocznie. O ile cztery lata temu sprzedawano 5,9 mln litrów "dopalaczy" rocznie, o tyle dziś już 11 mln.

Powód? Rosnące tempo życia, które zarówno w pracy, jak i czasie wolnym wymaga dużej aktywności i skupienia. Grupą docelową "energiserów" są dobrze sytuowani mieszkańcy dużych miast, którzy stale żyją na wysokich obrotach (a przynajmniej tak pokazują to reklamy). 40 proc. "dopalaczy" sprzedaje się na stacjach benzynowych, a w hiper- i supermarketach - 25 proc.

Herbatka dla wojowników

"Energisery" dzielą się na dwa rodzaje - energetyczne oraz izotoniczne. Różnica między nimi jest prosta. Te pierwsze zawierają taurynę (która znajduje się np. w mięsie) oraz kofeinę, te drugie węglowodany, składniki mineralne i witaminy.

Kofeina w połączeniu z tauryną pobudza, zwiększa zdolność koncentracji oraz przyspiesza przemianę materii. Izotoniki pozwalają organizmowi lepiej znosić zmęczenie, więc warto je pić w trakcie wysiłku fizycznego.

- Konsumenci często je jednak ze sobą mylą, a szkoda, bo napoje zawierające kofeinę nie nadają się do picia na sali gimnastycznej - twierdzi autorytatywnie Julita Bańkowska, brand manager marki Isostar.

Zdaniem lekarzy zarówno jedne, jak i drugie z całą pewnością nie szkodzą - byle spożywać je w niewielkich ilościach.

Na rynku bezspornie rządzi producent napoju energetycznego Red Bull - ma 36 proc. udziału. Tuż za nim z 30-proc. udziałem jest Coca-Cola, która sprzedaje napój izotoniczny Powerade.

Reszta to głównie marki własne robione na specjalne zamówienie hipermarketów lub stacji benzynowych. Swoje napoje energetyczne i izotoniczne ma np. Orlen czy sieć tanich sklepów osiedlowych Leader Price.

Cały czas wchodzą tu jednak nowi gracze. Od kwietnia o krajowych konsumentów walczy np. międzynarodowa firma Extreme Group. Założona dziesięć lat temu spółka zaczęła działalność od kręcenia i sprzedaży programów telewizyjnych poświęconych sportom ekstremalnym. Dziś ma własny kanał Extreme Sports Chanel, a napoje energetyczne sprzedaje do kilkudziesięciu krajów świata.

Jej sztandarowym produktem jest napój o nazwie Extreme Energy. Puszka tego "dopalacza", jak zapewnia dział marketingu Extreme, zawiera kompozycję fermentowanej herbaty Kombucha (używanej w Chinach już 2200 lat temu przez ówczesnych wojowników w celu uzyskania nieśmiertelności), syberyjskiego żeń-szenia i guarany.

Więcej za mniej

Efekty rosnącej konkurencji wśród producentów już widać. Rynek napojów energetyzujących i izotonicznych wart jest obecnie ok. 165 mln zł. O ile jednak jeszcze dwa lata temu kwota ta rosła po 20 proc. rocznie, o tyle przez ostatnie 12 miesięcy tylko o 4 proc.

Wniosek? Producenci sprzedają co prawda więcej "dopalaczy", ale za mniejsze pieniądze.

Aby wyrwać konkurentom kawałek rynku, imają się najróżniejszych metod. Przede wszystkim wydają krocie na reklamę w telewizji i prasie. W zeszłym roku było to blisko 20 mln zł.


POWIĄZANE

Pelican Casino - Twoja przystań pełna emocji i korzyści Szukasz miejsca, gdzie m...

W odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie zwrotu poda...

Do sądów w I kw. br. trafiło 21 tys. pozwów rozwodowych. Wzrost rdr. wynosi blis...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę