Kujawski ciągle pomaga pszczołom

5 stycznia 2016
Szacuje się, że z każdym rokiem z powodu niewłaściwie zapylonych roślin tracimy nawet 3 mld złotych! Licznik nadal bije!
Warszawa, 10 maja 2012 r. – Rośnie świadomość Polaków w zakresie problemu wymierania pszczół i konsekwencji tego zjawiska, zwłaszcza dla rolnictwa. Nie każdy z nas zdaje sobie jednak sprawę, ile kosztuje wyginięcie pojedynczej rodziny pszczelej – a cena ta bynajmniej nie jest niska. W tym roku wyginęło ok. 10% całej populacji pszczół, a w niektórych regionach Polski nawet 20-30%. Może to oznaczać straty, które szacuje się na 1-3 mld złotych w związku z niewłaściwym zapylaniem roślin owadopylnych! Marka Kujawski kontynuuje akcję społeczno-edukacyjną „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” zainicjowaną w 2011 roku, rozszerzając swoje działania na kolejne 10 polskich miast!
W ubiegłym roku w centrum Warszawy, przy Rondzie Dmowskiego, uruchomiono licznik pokazujący dramatyczne tempo wymierania pszczół w Polsce. Choć „bzyk licznik” Kujawskiego zniknął, problem ginących pszczół wcale nie stracił na znaczeniu.
„Jeszcze niedawno w Polsce mieliśmy ok. 1 mln rodzin pszczelich. Zakładając, że do tej pory wymarło 20% pszczół, straciliśmy 200 tys. rodzin. Wartość bezpośrednia produkcji jednej rodziny pszczelej wynosi w Polsce co najmniej 500 zł, a nawet 1-1,5 tys. zł. Po uwzględnieniu zysków płynących z zapylania roślin przez pszczoły kwoty te wzrastają minimum 10-krotnie. Wyginięcie 200 tys. rodzin pszczelich oznacza zatem straty spowodowane nieodpowiednim zapyleniem upraw entomofilnych, które szacuje się na 1-3 mld zł rocznie” – podsumowuje prof. dr hab. Jerzy Wilde z Katedry Pszczelnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Inauguracja tegorocznej edycji kampanii pod hasłem „Zostań przyjacielem pszczół” odbędzie się w Parku Kultury w Powsinie już 13 maja 2012 roku. Pełen atrakcji piknik rodzinny, podczas którego zostanie zasadzonych mnóstwo nektarodajnych roślin, rozpocznie się o godz. 12.00.
Akcja „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” zwraca uwagę na problem masowo ginących pszczół i edukuje na temat tego, w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do ich ratowania. Jest o co walczyć – owady te zapylają 78% roślin na naszej planecie, z których powstaje 1/3 żywności! W tym roku kampania powraca w nowej, jeszcze atrakcyjniejszej odsłonie. Do ekspertów programu – profesora Jerzego Wilde i Mai Popielarskiej – dołączył dr hab. Paweł Chorbiński, prof. nadzw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Akcję wsparli również młodzi pasjonaci z Technikum Pszczelarskiego w Pszczelej Woli, a także cztery polskie związki pszczelarskie.
Organizatorzy jeszcze aktywniej nawołują każdego z nas do włączenia się w tegoroczne działania i zaprzyjaźnienia się z tymi pożytecznymi owadami.
„W tym roku chcemy dotrzeć z przekazem do zdecydowanie większej grupy Polaków. Wystarczą drobne zmiany w otoczeniu, aby stało się bardziej przyjazne pszczołom. Możemy na przykład przyozdobić swój balkon czy ogród roślinami, zwracając uwagę na to, czy są one nektarodajne” – mówi Agnieszka Jastrzębska z firmy ZT Kruszwica S.A., do której należy marka Kujawski. „Aby ułatwić zrozumienie roli pszczół, na potrzeby akcji przygotowaliśmy różnorodne materiały informacyjne i atrakcje, które urozmaicą zbliżający się piknik, m.in. pokazowe wystąpienie na scenie pszczelarza, gry oraz zabawy sprawnościowe i edukacyjne dla całych rodzin, szczególnie dla najmłodszych. Mamy nadzieję, że wszystko to utrwali w świadomości społeczeństwa potrzebę ochrony tych cennych owadów!” – dodaje.
Impreza edukacyjna w Powsinie to dopiero początek tegorocznej odsłony „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. W edycji 2012 weźmie udział dziesięć dużych miast z całej Polski: Chorzów, Częstochowa, Kielce, Kraków, Łódź, Olsztyn, Poznań, Rzeszów, Szczecin i Toruń. W konkursie na profilu akcji w serwisie Facebook internauci będą mogli głosować na miasto najbardziej przyjazne pszczołom. W trzech lokalizacjach, które zdobędą największą liczbę głosów, odbędą się pikniki edukacyjne, a we wszystkich dziesięciu miastach w lipcu posadzone zostaną rabaty w kształcie pszczół, skomponowane z nektarodajnych roślin.
Ponadto przez cały czas trwania akcji jej uczestnicy będą mogli sadzić wirtualne ogródki i brać udział w konkursach na stronie internetowej oraz na profilu akcji w serwisie Facebook.
Zapraszamy na stronę akcji www.pomagamypszczolom.pl oraz profil na Facebooku http://www.facebook.com/ZKujawskimPomagamyPszczolom
W ramach kampanii organizator przygotował także broszurę skierowaną do rolników, która m.in. wskazuje, na co należy zwrócić uwagę przy stosowaniu środków ochrony roślin. Jej treść powstała przy współpracy z ekspertem z Instytutu Ochrony Roślin – Państwowego Instytutu Badawczego w Poznaniu. Publikacja będzie dystrybuowana bezpłatnie w formie drukowanej. Dostępna będzie także wersja elektroniczna.

POWIĄZANE

Interesuje Cię pożyczka gotówkowa, ale nie wiesz, na jaką się zdecydować? Nic dz...

Budowa domu droższa o 58 tys. zł niż rok temu, a do tego 27% Polaków ma problem ...

Do Komisji Europejskiej został formalnie przekazany 14 czerwca br. projekt zmian...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę