aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

MSZ przygotowuje plan wyjścia z kryzysu wizerunkowego polskiej żywności

3 grudnia 2015
Międzyresortowy zespół roboczy opracuje strategię promocji polskiej żywności oraz przygotuje plan wyjścia z obecnego kryzysu wizerunkowego w tym zakresie - zdecydowała obradująca w środę pod przewodnictwem szefa MSZ Radosław Sikorskiego Rada Promocji Polski.

Rada Promocji Polski jest międzyresortowym gremium, które koordynuje działania promocyjne naszego kraju; jest organem doradczym prezesa Rady Ministrów. W jej skład wchodzą przedstawiciele m.in. ministerstw: gospodarki, rolnictwa, nauki i szkolnictwa wyższego, kultury i dziedzictwa narodowego, sportu i turystyki, rozwoju regionalnego i finansów.
Ze względu na kryzysową sytuację wokół wizerunku polskiej żywności, zwłaszcza w Czechach i na Słowacji, drugie w tym roku posiedzenie Rady było w całości poświęcone temu problemowi.
"Z przykrością muszę stwierdzić, że nasze spotkanie jest bardzo na czasie" - powiedział cytowany w komunikacie szef MSZ Radosław Sikorski, otwierając nadzwyczajne posiedzenie, zamknięte dla mediów.
Jak podkreślił minister, eksport polskiej żywności, którego wartość w 2012 r. wyniosła 17,5 mld euro sprawia, że jest to sprawa najwyższej wagi dla całego państwa. "A więc trzeba rozpisać zadania na całe państwo" - podkreślił szef polskiej dyplomacji. Jak dodał, jedna zła informacja dotycząca polskiej żywności niszczy bowiem tysiąc innych działań promujących Polskę.
Wiceminister spraw zagranicznych Beata Stelmach, która uczestniczyła w posiedzeniu Rady Promocji Polski powiedziała PAP, że zostało ono zwołane, ponieważ mamy nadzwyczajną sytuację związaną z wizerunkiem polskiej żywności.
Jak dodała, środowa dyskusja dotyczyła przyczyn pogarszającego się wizerunku polskiej żywności, a także działań, które należy podjąć w krótko-, średnio- i długookresowej perspektywie, by ten wizerunek naprawić.
"Nie jest oczywiście tak, że znajdujemy się w punkcie startu; jesteśmy mocno zaawansowani w opracowywaniu działań, które muszą być podjęte zarówno w kraju po to, by wyeliminować problemy, jak i za granicą, by odbudować nadszarpnięty wizerunek polskiej żywności" - zaznaczyła Stelmach.
Przypomniała, że Rada na posiedzeniu w połowie lutego podjęła decyzję o powołaniu kilku zespołów roboczych do realizacji ważnych projektów promocyjnych, w tym projektu "Promocja polskiej żywności i agroturystyki". W jej skład wchodzi przedstawiciel ministerstwa rolnictwa oraz zaproszeni przez niego przedstawiciele instytucji publicznych, samorządów czy biznesu.
Wiceminister dodała, że na spotkaniu w najbliższych dniach zostanie ustalone, jakie dokładnie podmioty powinny się w tym zespole znaleźć. Jak zaznaczyła, chodzi o instytucje, które w krótkim czasie będą zdolne wypracować zarówno plan zarządzania obecną sytuacją kryzysową, jak i plan wychodzenia z tego kryzysu.
"Uzgodniliśmy również, że wnioski z pracy tej grupy roboczej będą przedłożone na posiedzeniu Rady Ministrów. Jeżeli ma to być projekt, który być może będzie skutkował także pewnymi wnioskami o zmiany legislacyjne, musi być w to zaangażowany rząd" - zaznaczyła wiceminister.
Według Stelmach ustalono też, że do placówek w Pradze i Bratysławie oddelegowani zostaną przedstawiciele resortu rolnictwa, by stanowić "doraźną ekspercką pomoc i być pomostem pomiędzy placówką a ministerstwem rolnictwa". "Ponadto minister Sikorski złożył propozycje, by ze strony MSZ oddelegować osobę, która na stałe byłaby doradcą ministra rolnictwa w takich trudnych sytuacjach" - dodała.
Przyznała, że Polska ma trudną sytuację związaną z istnieniem nielegalnych ubojni czy tzw. szarej strefy w zakresie produkcji żywności. "Trudno używać argumentu, że taka sama sytuacja jest w innych krajach i poziom tej szarej strefy nie odbiega od tego, co obserwujemy na przykład w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii czy na innych rozwiniętych rynkach" - zaznaczyła.
Podkreśliła, że "co do zasady jakość polskiej żywności jest bardzo dobra, jednak właśnie działania szarej strefy doprowadziły do poważnego nadszarpnięcia jej wizerunku". "Są sytuacje, które dzisiaj są nagłaśniane i wyolbrzymiane. Chodzi o to, by tej sytuacji zaradzić" - powiedziała Stelmach.
Wiceminister zaznaczyła, że działania promocyjne na rzecz polskiej żywności są prowadzone przez MSZ i placówki dyplomatyczne od dawna. Dzieje się to m.in. przy okazji obchodów świąt narodowych np. jak rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Pretekstem do promowania polskich produktów żywnościowych ma być też rozpoczynający się w piątek 1. Rajd Wyszehradzki. "W stolicach krajów Grupy i innych miastach, przez które wiedzie trasa rajdu, organizujemy pikniki i festyny, w czasie których będzie podawana i promowana polska żywność" - powiedziała. "Mamy umowy z hotelami w Bratysławie na ten czas, że lunch składający się z dań z polskiej żywności będzie otoczony szczególną promocją i w formie, i w cenie" - dodała.
Dyrektor Biura Rzecznik Prasowego MSZ Michał Safianik powiedział PAP, że MSZ zorganizuje wizyty studyjne w Polsce dla dziennikarzy z Czech i Słowacji. "Chcemy pokazać im, jak wygląda cykl produkcyjny polskiej żywność. Chcemy, by na własne oczy mogli zobaczyć, jak smakuje i pachnie polska żywność" - powiedział.
Oprócz przedstawicieli resortów w środowym spotkaniu Rady Promocji Polski udział wzięli przedstawiciele ambasad RP w Pradze i Bratysławie, który przedstawili skalę problemu, a także przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Agencji Rynku Rolnego. Tradycyjnie już w posiedzeniu Rady uczestniczyli też zaproszeni goście: przedstawiciele zrzeszeń biznesowych oraz branżowych Związku Firm Public Relations oraz Stowarzyszenia Agencji Komunikacji Marketingowej SAR.

POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę