aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Nie istnieje „zdrowa żywość”.

4 września 2007
Zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce nie istnieje „zdrowa żywność” i każdy kto używa takich określeń do znakowania lub reklamy produktów albo nie zna prawa, albo świadomie wprowadza konsumentów w błąd.

Nieuczciwi producenci w celach reklamowych zamieszczają na etykietach informacje: „produkt naturalny", "zdrowy", "bezpieczny", "z terenów czystych ekologicznie". Są też etykiety z celowo mylącą informacją, gdzie w nazwie lub treści opisu używa się określeń "eko", "bio", "ekologiczny", a równocześnie brak ww informacji świadczących o certyfikacji. W tego typu mylnych informacjach prześcigają się producenci jaj: jaja „eko” i „bio”  znajdują się w wielu sklepach, które przecież są regularnie kontrolowane przez Inspekcję Handlową. Tacy producenci zgodnie z ustawą powinni być ukarani karą grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Minęła już wprawdzie w Polsce fala mówienia o „zdrowej żywności”, choć hasło to było szczególnie dobrze odbierane przez konsumentów dbających o zdrowie. Takie znakowanie i reklamowanie żywności było od 1994 r. wprost zabronione – wówczas rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, a obecnie - niestety - nie w bezpośredni sposób ustawami:
 - ustawą z dnia 11 maja 2001 roku o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz.U. z 2001 r. Nr 63 poz. 634 ze zm.),

Art. 24.2. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą:
1) wprowadzać konsumenta w błąd w zakresie charakterystyki środka spożywczego, w szczególności odnośnie do jego rodzaju, właściwości, (...) metod wytwarzania lub produkcji (...),
2) przypisywać środkowi spożywczemu:
a) działania lub właściwości, których nie posiada,
b) właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia albo odwoływać się do takich właściwości;
3) sugerować, że środek spożywczy posiada szczególne właściwości, jeżeli wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie właściwości.

3. Zasady, o których mowa w ust. 2, dotyczą również prezentacji i reklamy środków spożywczych.
- ustawa z dnia 21 grudnia 2001 o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 5 poz. 44 ze zm.),
Art. 6. 5. (3)Oznakowanie artykułu rolno-spożywczego nie może w szczególności wprowadzać w błąd konsumenta co do tożsamości tego artykułu, w tym jego rodzaju, właściwości, (...), pochodzenia oraz sposobu produkcji, lub sugerować, że artykuł ten posiada specjalne właściwości, jeżeli ich nie posiada lub jeżeli inne podobne artykuły rolno-spożywcze posiadają takie właściwości
- ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm.):
Art. 3. 1.  (1) Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,  2. wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
Art. 10. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług (...), które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, (...) jakości (...).

Jeśli mówimy o produktach rolnictwa ekologicznego, to są to produkty wytworzone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wspólnotowych tj. rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych oraz, których producenci są kontrolowani przez upoważnione jednostki certyfikujące w rolnictwie ekologicznym.

Zgodnie z ww rozporządzeniem znakowanie lub materiał reklamowy nie mogą zawierać żadnego stwierdzenia sugerującego nabywcy, że informacja o objęciu produktów systemem kontroli stanowi gwarancję wyższej jakości pod względem organoleptycznym, żywieniowym lub zdrowotnym. Nie można więc ani na etykietach, ani na ulotkach i innych materiałach zamieszczać informacji, że produkty ekologiczne są „zdrowe”.

Na etykiecie produktów rolnictwa ekologicznego oprócz wymogów dotyczących znakowania wszystkich produktów muszą być zamieszczone:
- nazwa i numer identyfikacyjny upoważnionej jednostki certyfikującej,
- nazwa i adres producenta,
- oraz, gdzie stosowne, znak identyfikacji partii towaru.

Dodatkowo można zamieścić:
- napis „Rolnictwo ekologiczne – system kontroli WE”,
- logo wspólnotowe rolnictwa ekologicznego (wg Załącznika 5.B. rozporządzenia Rady (EWG) 2092/91),
-  numer certyfikatu,
- logo jednostki certyfikującej,
- logo stowarzyszenia producentów.




POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę