A_TSW_2026_950

Rynek samochodów napędzanych ekologicznym paliwem

2 marca 2009
Paliwa konwencjonalne nie są łaskawe dla środowiska. Ich spalanie wprowadza rocznie do atmosfery miliony ton CO2, CO oraz innych szkodliwych substancji, a składowanie i przechowywanie niesie ryzyko zanieczyszczenia gruntu i wody. Koncerny paliwowe czerpiące zyski ze sprzedaży benzyn i oleju napędowego powinny więc czuć się zobowiązane do podejmowania działań na rzecz ekologii.
W tym roku na naszych stacjach ma pojawić się paliwo E85, zawierające od 70 do 85 procent bioetanolu.
 To paliwo jest znane na Zachodzie, posiadacze aut nim napędzanych korzystają z preferencji. Podobnie ma być w Polsce. Ministerstwo Gospodarki chce, żeby dzięki niższej akcyzie paliwo kosztowało od 30 groszy do 1 zł taniej niż zwykła benzyna. Maja być zwolnienia z opłat za parkowanie, dofinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. To sygnał dla koncernów samochodowych, że takie auta warto sprzedawać w Polsce.
Bioetanol używany jest jako samoistne paliwo oraz jako biokomponent zarówno w silnikach diesla jak i benzynowych. Bioetanol otrzymywany jest w procesach fermentacji głównie z buraków cukrowych i pszenicy w Europie, w Brazylii prawie wyłącznie z trzciny cukrowej, a w USA z kukurydzy. Bioetanol można również produkować z biomasy lignocelulozowej (biomasa drzewna). Obecnie trwają intensywne badania na świecie dotyczące technologii produkcji bioetanolu tą metodą. W Europie najbardziej zaawansowane prace prowadzone są w Szwecji i Danii, a na świecie w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie Brazylii i Japonii.
W Szwecji, gdzie rynek biopaliw jest najbardziej rozwinięty, różnica w cenie zwykłej benzyny i biopaliw sięga 15 procent. Różnica w cenie biopaliw nie zachęciłaby Szwedów do kupowania ekologicznych aut, ale zachęt jest więcej. Niższe są roczne opłaty rejestracyjne, w niektórych miastach takie auta są zwolnione z opat za parkowanie, można nimi bez opat wjechać do centrum Sztokholmu. Rząd Szwecji wydał rozporządzenie, z którym 75 procent pojazdów kupowanych przez administrację ma być przystosowanych do zasilania paliwami alternatywnymi, a wszystkie większe stacje muszą sprzedawać takie paliwo. Ten ostatni element jest o tyle ważny, jeśli z aut mają korzystać firmy. Z punktu widzenia flot kluczowy jest dostęp do tego paliwa na stacjach. Jurand Filipczyk - dyrektor zarządzający Masterlease - dodaje, iż spodziewa się, że takimi autami zainteresowani będą klienci indywidualni, jeśli tylko policzą, że okaże się to dla nich opłacalne. Floty jeszcze poczekają na rozwój sieci sprzedaży takiego paliwa.


POWIĄZANE

Nie będzie szybkiego „przepchnięcia” klauzul ochronnych. Unijni biurokraci – po ...

Jak informują media, w ostatnich dniach Chiny podjęły niespodziewaną decyzję o c...

Jeszcze we wrześniu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dumą ogłaszało przeło...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę