biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Największe francuskie sieci handlowe wystąpiły z apelem do rządu

11 lipca 2025
Największe francuskie sieci handlowe wystąpiły z apelem do rządu

Pięć największych francuskich sieci handlowych zaapelowało do rządu Françoisa Bayrou o podjęcie konkretnych działań na rzecz transformacji systemu żywnościowego. 

Carrefour, Auchan, Intermarché, Casino i Coopérative U wystosowały list do francuskich ministerstw rolnictwa, zdrowia i środowiska, w którym wzywają do wsparcia wysiłków na rzecz lepszego żywienia. Sieci postulują m.in. wprowadzenie uspójnionego oznakowania ekologicznego, wzmocniony nadzór nad reklamami skierowanymi do dzieci oraz kampanie społeczne promujące spożycie białka roślinnego.
 
Francuski apel to kolejny dowód na to, że europejski sektor handlu detalicznego dostrzega konieczność zmian w kierunku bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego. W Holandii już kilka lat temu rząd wyznaczył cel osiągnięcia proporcji 50/50 między spożyciem białka zwierzęcego i roślinnego do 2030 roku. Oznacza to, że rząd dąży do tego, aby połowa białka spożywanego przez obywateli pochodziła z roślin, a druga połowa z produktów zwierzęcych, które obecnie znacznie przeważają w diecie. Co więcej, holenderscy retailerzy jeszcze bardziej podnieśli poprzeczkę, deklarując, że do 2030 roku 60% ich sprzedaży białka ma stanowić białko roślinne. 
 
Te deklaracje są częścią szerszej strategii, która ma na celu nie tylko poprawę zdrowia publicznego, ale także zmniejszenie wpływu produkcji żywności na środowisko. W praktyce oznacza to, że sieci handlowe będą musiały dostosować swoje oferty, wprowadzać więcej produktów roślinnych i promować je wśród konsumentów, a także dążyć do parytetu cenowego między produktami pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Działania te mogą obejmować na przykład kampanie marketingowe, promocje, zmiany układu półki sklepowej oraz edukację klientów na temat korzyści płynących z diety roślinnej.

Retailerzy zauważają, że zmiana nawyków żywieniowych konsumentów wymaga inicjatywy biznesu, ale także wsparcia ze strony rządu. Pracujemy, by podobne działania miały miejsce także na naszym lokalnym rynku. Wraz z ProVeg Polska wspieramy retailerów w tym procesie, oferując im narzędzia i wiedzę, które pozwolą na skutecznie monitorowanie proporcji białka roślinnego i zwierzęcego. Z taką wiedzą sieci handlowe mogą balansować je w myśl zaleceń diety planetarnej, jednocześnie pozwalając na znaczące ograniczenie emisji w trzecim zakresie. To emisje, które powstają poza bezpośrednią działalnością firmy, ale w jej łańcuchu wartości – na przykład przy produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego, które sprzedają. Zmiana w kierunku roślinnych produktów to realny sposób na zmniejszenie śladu węglowego.-mówi Patrycja Chuszcz z kampanii RoślinnieJemy. 

Obserwując pozytywne zmiany zachodzące w Europie, RoślinnieJemy i ProVeg Polska rozpoczęły rozmowy z polskimi retailerami na temat wdrożenia narzędzi wspierających rebalansowanie źródeł białka w ofercie handlowej. Jednym z nich jest Protein Tracker, który umożliwia monitorowanie postępów w kierunku zwiększenia udziału białka roślinnego w sprzedaży.
 

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

fot, e-mk, ppr.pl Symboliczny marsz europejskiego rolnictwa w sprawie przyszłośc...

Mleko to jeden z najważniejszych składników diety dzieci i młodzieży. Bogate w w...

Spotkanie Prezesa KRD-IG z mediami: wspólna deklaracja i apel do Komisji Europej...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę