OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

TP SA złamała prawo

10 stycznia 2005

Telekomunikacja Polska złamała prawo, żądając od abonentów kopii umowy zawartej z konkurencyjnym operatorem - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Urząd nałożył na spółkę ponad 1,4 mln zł kary.

Jak poinformował w czwartek UOKiK, określając wysokość kary Urząd wziął pod uwagę to, że TP SA wycofała się z zarzuconych jej praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Telekomunikacja Polska nie zgadza się z zarzutami UOKiK. Rzeczniczka prasowa TP SA Barbara Górska powiedziała, że spółka ma zamiar odwołać się od decyzji UOKiK.

Z komunikatu UOKiK wynika, że postępowanie antymonopolowe przeciwko TP SA zostało wszczęte na wniosek Netii w 2003 r. Netia (konkurencyjny operator stacjonarny) zarzuciła TP SA utrudnianie abonentom możliwości korzystania ze świadczonych przez siebie połączeń międzystrefowych i międzynarodowych na zasadzie preselekcji.

Preselekcja to możliwość realizowania połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i do sieci komórkowych przez sieć innego operatora niż tzw. operator macierzysty, do którego centrali jest podłączony abonent. Dodatkowo preselekcja pozwala na automatyczne pominięcie prefiksu przy połączeniach z telefonów stacjonarnych. Rozliczenie za realizowane w ten sposób połączenia odbywa się na podstawie faktury wystawionej przez operatora macierzystego.

Jak ustalił UOKiK, TP SA żądała od abonentów, którzy złożyli u niej zlecenie preselekcji, kopii umowy zawartej z Netią, uzależniając od tego realizację zlecenia. Takie działanie - według Urzędu - utrudniało abonentom możliwość skorzystania z przysługującego im prawa do swobodnego wyboru operatora świadczącego usługi połączeń międzystrefowych oraz międzynarodowych. Dodatkowo jest prawdopodobne, że część abonentów zrezygnowała ze zmiany operatora, gdy spotkała się z żądaniem przedstawienia dodatkowych dokumentów.

Żaden operator (także TP SA) nie może nakładać na abonentów dodatkowych obowiązków, od realizacji których uzależnia uruchomienie usługi –  podkreślił UOKiK w komunikacie.

Powyższą bezprawną praktykę TP SA Urząd uznał za celowe działanie wymierzone w konkurencję i za nadużycie pozycji dominującej.

Uważamy, że przedstawione nam zarzuty nie znajdują potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym –  powiedziała. PAP rzeczniczka prasowa TP SA Barbara Górska. Wyjaśniła, że zarzuty zostały oparte na 2 przypadkach, kiedy pracownik TP SA niezgodnie z regulaminem świadczenia usług zażądał od klienta przedstawienia kopii umowy z konkurencyjnym abonentem.

UOKiK już wcześniej nakładał kary na TP SA. Najwyższą (ponad 54 mln zł) nałożył w styczniu 2001 za utrzymywanie wysokich opłat za usługi telefoniczne nieuzasadnione kosztami oraz pobieranie nadmiernie wygórowanych opłat za połączenia międzystrefowe na odległość powyżej 100 km. W styczniu 2004 roku na spółkę została nałożona kara w wysokości 20 mln zł za uchylanie się od podpisywania umów międzyoperatorskich z niezależnymi dostawcami usług internetowych. Natomiast w maju 2004 r. TP SA została ukarana dwa razy (łącznej 23,5 mln zł) za stosowanie niedozwolonych praktyk wobec dzierżawców infrastruktury telekomunikacyjnej.


POWIĄZANE

Nie każda data w kalendarzu ma duszę. Ale 3 maja – ma. Jest jak stary portret w ...

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej – Biało-Czerwona Symfonia Tożsamości   2 m...

W dobie rosnącej popularności gamingu wśród młodzieży, wybór odpowiedniego kompu...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę