Urzędy w Internecie

9 lutego 2005

W ciągu pięciu lat wiele spraw, takich jak opłacenie podatku czy wyrobienie prawa jazdy, będzie można załatwić przez Internet. Umożliwi to projekt platformy informatycznej "Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej" (e-PUAP), zaprezentowany we wtorek przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji (MNiI).

Projekt zakłada, że przez Internet będzie można m.in.: zapłacić podatek dochodowy i VAT, umówić się na wizytę u lekarza, wyrobić prawo jazdy, dowód osobisty czy też zamówić książkę w bibliotece. Niektóre usługi będą dostępne wcześniej niż za pięć lat.

MNiI chce, by obywatele za pomocą jednego portalu internetowego mogli załatwić łącznie 19, a przedsiębiorcy - 9 spraw. Do korzystania z portalu będzie potrzebny podpis elektroniczny, dzięki któremu urzędy będą identyfikowały obywateli i przedsiębiorców. Jak powiedział we wtorek PAP wiceminister nauki i informatyzacji Włodzimierz Marciński, obecnie projekt platformy jest konsultowany z samorządami i innymi resortami administracji publicznej, a na przełomie marca i kwietnia zajmie się nim rząd.

Według szacunków MNiI koszt powstania e-PUAP może nawet wynieść ponad 1 mld zł, z tego znaczna część będzie finansowana z funduszy unijnych. Wiceminister uważa, że te koszty mogą być niższe, ponieważ usługi będą wykonywane przez już istniejące w administracji publicznej i samorządowej systemy informatyczne. Jeśli jakaś instytucja ma sprawnie działający system informatycznej obsługi obywateli, który będzie można zintegrować z e-PUAP, to nie ma sensu budować od nowa takiego systemu –  powiedział Marciński.

W ramach przygotowania do wdrożenia e-PUAP, MNiI wykonało badania, z jakich usług obywatele i przedsiębiorcy chcieliby w pierwszej kolejności skorzystać za pośrednictwem Internetu. Sondaż pokazał, że najbardziej chcielibyśmy zapisać się na wizytę do lekarza, zapłacić podatek i mieć możliwość zgłoszenia na policję, np. kradzieży.

Natomiast przedsiębiorcy chcą w pierwszej kolejności przez Internet załatwić wszystkie sprawy związane z ZUS-em, rozliczać się z podatków oraz brać udział w zamówieniach publicznych. Według opublikowanych pod koniec stycznia badań "Administracja publiczna w sieci 2004", strony internetowe polskich ministerstw, urzędów wojewódzkich i marszałkowskich nie umożliwiają obywatelowi załatwienia w pełni żadnej sprawy urzędowej przez Internet.

Autorzy badania zauważają, że na tych stronach internetowych nie ma także formularzy dostępnych on-line, które można wypełnić i przesłać przez Internet do urzędu. Można natomiast pobrać formularze dokumentów, wydrukować je i po wypełnieniu przesłać pocztą lub osobiście złożyć w urzędzie. Według badań Unii Europejskiej, tylko 2 proc. usług publicznych można w Polsce załatwić przez Internet, co jest jednym z najgorszych rezultatów w Unii.


POWIĄZANE

Sprzedaż ciągników i przyczep rolniczych spada. I półrocze 2019 roku jest pod ty...

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych na wniosek XIII Walnego Zgromadzenia Warmińs...

Państwowe służby ds. bezpieczeństwa żywności podały, że Ukraina dostosowuje się ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę