aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Usługi budowlane "pod lupą"

9 grudnia 2005
Ponad połowa przedsiębiorców działających w branży remontowo-budowlanej, których na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała Inspekcja Handlowa, narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczyły między innymi niewłaściwej jakości świadczonych usług oraz nieterminowego rozpatrywania reklamacji.

Ze względu na wzmożony popyt na usługi remontowo-budowlane przed końcem roku (związany przede wszystkim z faktem, że jest to ostatnia szansa na skorzystanie z ulgi podatkowej) Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę przedsiębiorców działających w tej branży. U ponad połowy spośród 91 przedsiębiorców nią objętych stwierdzono nieprawidłowości.

 

IH zakwestionowała między innymi niewłaściwą jakość świadczonych usług i ich nieterminowe wykonanie (w niektórych przypadkach opóźnienia sięgały 6 miesięcy), zbyt długie rozpatrywanie reklamacji oraz brak uwidocznionych cenników. Szczególnie niepokoi fakt, że co szósty ze skontrolowanych podmiotów nie zawierał ze zleceniodawcami żadnych kontraktów na piśmie – proponując pozornie tańsze usługi.

 

Aż 70 proc. przedsiębiorców, którzy zawarli umowy, stosowało praktyki, które mogą ograniczać prawo konsumentów do dochodzenia roszczeń. IH zakwestionowała między innymi nieprowadzenie rejestru reklamacji, a także nieokreślanie w umowach terminu realizacji usługi ani wykorzystanych do jej wykonania materiałów.

 

W następstwie kontroli Inspekcja Handlowa skierowała do przedsiębiorców ponad 40 wystąpień z żądaniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 21 mandatów, a także skierowali wnioski do policji i Urzędu Kontroli Skarbowej. W kilkunastu przypadkach podjęte przez kontrolujących mediacje doprowadziły do uzyskania dla konsumentów upustów cenowych lub naprawy źle wykonanych robót.

 

Opisywana kontrola została zlecona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wyegzekwowania praw konsumentów na rynku usług remontowo-budowlanych. We wrześniu bieżącego roku Urząd zbadał wzorce umowne stosowane przez 137 przedsiębiorców z tej branży. Niemal dwie trzecie (85 przypadków) ze zbadanych dokumentów zawierało sprzeczne z prawem klauzule naruszające interesy słabszych uczestników rynku. Zakwestionowano między innymi postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegali sobie możliwość jednostronnego zmieniania kontraktu, nakładające na konsumenta rażąco wysokie opłaty za odstąpienie od umowy czy też ograniczające odpowiedzialność za nienależyte wykonanie usługi (na przykład jakość użytych materiałów).


POWIĄZANE

Pelican Casino - Twoja przystań pełna emocji i korzyści Szukasz miejsca, gdzie m...

W odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie zwrotu poda...

Do sądów w I kw. br. trafiło 21 tys. pozwów rozwodowych. Wzrost rdr. wynosi blis...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę