OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Wiceminister Stępień: opłaty za przejazd ciężarówek A2 są za wysokie

5 stycznia 2016
Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień mówił w czwartek w Sejmie, że opłaty za przejazd ciężarówek autostradą A2 między Nowym Tomyślem a Koninem są najwyższe w Polsce. Stępień liczy, że koncesjonariusz sam dojdzie do wniosku, że opłaty trzeba zmniejszyć.

Stępień odpowiadał w czwartek na pytania posłów PO i PiS, dotyczące wysokości opłat na A2. Posłowie wskazywali, że opłaty na odcinku zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska należą do najwyższych w Europie, a ciężarówki, by ominąć płatną autostradę, jeżdżą pobliską drogą nr 92, co z kolei przeszkadza okolicznym mieszkańcom, którzy skarżą się na hałas i powodowane przez ciężarówki korki.

Wiceminister wyjaśnił, że koncesjonariusz ma prawo sam ustalać wysokość stawek. Przyznał, że ta stawka przekracza 1 zł za kilometr, podczas gdy stawki e-myta za przejazd autostradami, to ok. 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr. Stępień nazwał opłaty na A2 "najwyższymi w Polsce". Wskazał, że na autostradzie A4 wynoszą 0,8 zł, a na A1 - 0,48 zł. - My zwracaliśmy się do koncesjonariusza (A2 - PAP), pokazując mu, że to nie tylko jest sprawa odpływu ruchu (...) na drogi krajowe. Ale jest to także odpływ klientów - zauważył.

- Chciałbym zwrócić uwagę, że ten problem jest bardzo jednostkowy, bo odpływ ruchu z A2 jest bardzo duży, podczas kiedy na A4, która jest zarządzana w tym samym systemie (...) ten odpływ jest znacznie mniejszy - zaznaczył Stępień.

Przyznał, że elektroniczny system poboru opłat działa dopiero niecały miesiąc, więc na razie nie da się ocenić, ilu kierowców rzeczywiście zrezygnowało z przejazdu A2. - Myślę, że po pierwszym okresie funkcjonowania systemu, zarząd Autostrady Wielkopolskiej zbilansuje sobie, czy rzeczywiście opłaca mu się utrzymywać - naszym zdaniem - za wysokie stawki - powiedział wiceminister.

Od 1 lipca br., kiedy zlikwidowano winiety dla samochodów ciężarowych, za przejazd wybranymi odcinkami dróg, kierowcy płacą e-myto. Elektroniczna opłata nie obowiązuje natomiast na autostradach koncesyjnych, czyli takich gdzie opłaty pobierają prywatne firmy - chodzi o autostrady A1 Gdańsk-Grudziądz, A4 Kraków-Katowice i A2 Nowy Tomyśl-Konin. Kierowcy płacą za przejazd na bramkach.


Stępień mówił, że prawo europejskie nie dopuszcza, by kierowcy płacili podwójnie za to samo - raz kupując winietę, a drugi raz na bramce. Dlatego przyjęto rozwiązanie, że Skarb Państwa zapłaci koncesjonariuszom autostrad za przejazd ciężarówek. W ten sposób właściciele ciężarówek kupowali winiety, ale już nie uiszczali dodatkowych opłat na bramkach. - Państwo dopłacało do przejazdów autostradami w taki sposób, że w 2008 r. przychody z winiet i wypłaty dla koncesjonariuszy się zrównały. Czyli mówiąc inaczej, system funkcjonował, nic z niego nie było, ale nikt nie czuł tego obciążenia - wyjaśnił Stępień.

Dodał, że stawki opłat, jakie pobierane są na autostradzie A2 są takie same od 2005 r. - jednak, kiedy rekompensaty koncesjonariuszom wypłacał Skarb Państwa, kierowcy nie odczuwali, że są one wysokie.

POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę