Biogaz_III Forum 2025

Z prac Sejmowej komisji Rolnictwa

5 stycznia 2016
Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi  8 stycznia przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on jednoznacznego uregulowania kwestii zwrotu środków publicznych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej lub finansowanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy przyznawanej w drodze decyzji administracyjnej, pobranych niezależnie lub w nadmiernej wysokości przez osoby inne niż będące stronami postępowania w sprawie przyznania płatności lub pomocy.

W ramach spraw bieżących posłowie pytali m.in. o skutki obniżenia dopuszczalnej zawartości substancji smolistych w produktach wędzonych dla zakładów przetwórczych i dla konsumentów, o stan wypłat dopłat bezpośrednich dla rolników za 2013 r., a także o planowane źródła finansowania dopłat bezpośrednich za 2014 r. w tym wysokość krajowego wsparcia przejściowego.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2014 r.

Komisja rozpatrzyła tez  informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat osiągniętego porozumienia WTO na Bali z grudnia 2013 r.Informację przedstawił radca ministra - Wiesław Zapędowski.
Konferencje Ministerialne WTO odbywają się regularnie co dwa lata. Jest to najwyższy organ decyzyjny WTO, który podejmuje m.in. decyzje odnośnie nowych zobowiązań liberalizacji handlu. W 2001 r. Konferencja Ministerialna w Doha podjęła decyzję o rozpoczęciu największych w historii negocjacji dotyczących m.in. liberalizacji handlu produktami przemysłowymi, rolnymi oraz w usługach. Od 2008 roku negocjacje te znajdują się w impasie. Celem konferencji na Bali było osiągnięcie porozumienia w dziesięciu tematach, które zostały wybrane z całego pakietu z Doha i przełamanie impasu w negocjacjach.
W wyniku negocjacji osiągnięto porozumienie dotyczące ułatwień w handlu, które ma spowodować ograniczenie kosztów oraz czasu trwania procedur administracyjnych i wprowadzić szereg rozwiązań, korzystnych dla podmiotów uczestniczących w międzynarodowym handlu. Przyjęto również trzy decyzje i jedną deklarację w sektorze rolnym.
Przyjęte decyzje odnoszą się do: poprawy metod administrowania tzw. kontyngentów taryfowych w krajach rozwiniętych; gromadzenia przez kraje rozwijające się publicznych zapasów na potrzeby bezpieczeństwa żywnościowego; uzupełnienia listy programów, których finansowanie nie podlega ograniczeniom w ramach zasad WTO. Podjęta deklaracja, która nie ma mocy prawnej, dotyczy powstrzymywania się - w miarę możliwości - od stosowania wszystkich form wsparcia eksportu.

Komisja rozpatrzyła równeiż  informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udziale w pracach Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w grudniu 2013 r.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel oraz radca generalny - Zofia Krzyżanowska.
Ministrowie rolnictwa UE w dniu 16 grudnia zatwierdzili pakiet reform Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020 oraz przepisów przejściowych na 2014 r. Pakiet objął reformą następujące obszary WPR: wspólną organizację rynków, płatności bezpośrednie, rozwój obszarów wiejskich i finansowanie WPR.
Sformułowano wniosek na temat działań informacyjnych i promocyjnych, dotyczących rynków rolnych. Każdego roku Komisja Europejska będzie ustalać, jakie produkty i sektory należy promować. Budżet unijny na ten cel jest już ustalony.
Komisja Europejska przedstawiła na posiedzeniu Rady także dokument, dotyczący sektora mleczarskiego po 2015 r. Prowadzone są działania konsultacyjne, eksperckie i badawcze na temat możliwych zachowań tego segmentu rynku po zakończeniu kwotowania.
KE przygotowała też sprawozdanie na temat etykietowania produktów lokalnych i do sprzedaży bezpośredniej. Zdaniem Polski, etykietowanie powinno być proste i niedrogie dla producenta, umożliwiające zarazem konsumentowi łatwy wybór takiego produktu.
Podczas dyskusji posłowie pytali o kwoty połowowe, w tym na Bałtyku; pytano, czy Polska wystarczająco zabiegała o wysokość swoich kwot. Posłów interesował stan stada dorsza oraz wykonywane przez duże kutry skandynawskie połowy paszowe.
Jak poinformował dyrektor Departamentu Rybołówstwa MRiRW - Tomasz Nawrocki, kwoty połowowe dla floty dalekomorskiej są od lat na porównywalnym poziomie. Połowy dorsza ustalono na 19,4 tys. ton na Bałtyku i 3 tys. ton dla floty dalekomorskiej. Polska nie wykorzystuje swojego limitu połowowego dorsza - wykorzystanie wynosi ok. 55-58% w ostatnich dwóch latach. Jak stwierdzili posłowie, dorsza po prostu nie ma lub jest to tzw. chudy dorsz - i stąd kłopot z realizacją kwot połowowych.
Posłowie pytali również o polskie plany pomocy dla rynku mleczarskiego po zakończeniu kwotowania. Podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel poinformowała, iż w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich resort przewiduje od 2015 r. wsparcie dla hodowli bydła mięsnego i mlecznego.


POWIĄZANE

Nowoczesne gospodarstwa mleczne stawiają na efektywność i automatyzację. Jednym ...

Obowiązujące od początku 2025 roku nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomo...

Nie ma smaku bardziej letniego niż miód. Wystarczy odkręcić słoik, by poczuć zap...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę