aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Zapewnić opłacalność produkcji

17 września 2002

Polscy producenci rolni stoją przed ogromnym wyzwaniem dostosowania się do wymogów stawianych przez Unię Europejską. W większości są to wymagania ekonomiczne, ale nie bez znaczenia jest też przełamanie barier psychologicznych oraz zmiana sposobu działania i myślenia, która ułatwi polskim firmom zaistnienie w realiach wolnego, europejskiego rynku.

Producenci, handlowcy i konsumenci zdają sobie sprawę, że nadchodzących zmian nie da się uniknąć. Problem polega na tym, aby jak najszybciej i jak najlepiej się do nich przygotować, O tym, że nowego podejścia do marketingu, dla zapewnienia opłacalności produkcji rolnej należy uczyć się już teraz, rozmawialiśmy na poznańskich targach POLAGRA-FOOD 2002 z  Członkiem Zarządu Hartmann Polska – Rudolfem Klomannem i Krzysztofem Kloczkowskim – Dyrektorem Handlowym Hartmann Polska.

Na targach Hartmann wystawił swoje wyroby, czyli wytłaczanki do jaj, umieszczając przy nich nie spotykane na półkach sklepowych ceny jaj. W jakim celu ?

Tradycyjnie targi traktujemy jako okazję do zaprezentowania naszych opakowań do jaj, ale równocześnie chcemy pokazać hodowcom, producentom jaj i handlowcom jak wykorzystując wytłaczanki i sposób ich eksponowania, wyczarować nowinki w tej dziedzinie marketingu. Targi stwarzają też  możliwość przekazania pewnych informacji szkoleniowych –  jak ustawiać jaja z wytłaczankami na stoiskach i w jaki sposób je prezentować. Zasymulowaliśmy też ceny jaj, które – dzięki takiej formie ekspozycji – łatwiej będzie można uzyskać w przyszłości.

Zaprezentowane ceny są dużo wyższe od cen detalicznych w sklepach. Ale nie są to jeszcze ceny unijne ?

Pokazaliśmy jako propozycję ceny od 30 do 65 groszy za jaja z tzw. najwyższej półki, z witaminami, czy też klasy Omega 3. Mimo tego, że wydają się być astronomiczne, daleko im jeszcze do unijnych. Będąc ostatnio w Paryżu widziałem jaja, które kosztowały 40 eurocentów za sztukę. Jak łatwo policzyć jest to około 1,6 zł za jedno jajko. Oczywiście wszyscy  zdajemy sobie sprawę z tego, że wprowadzenie takich cen jest możliwe przy odpowiedniej zasobności społeczeństwa i sile nabywczej. Być może będzie ona w naszym kraju rosła w najbliższych latach, zwłaszcza po wejściu do Unii Europejskiej. Ale już teraz można poprzez odpowiednią dywersyfikację produktu  oraz przez działania  marketingowe aktywnie kształtować  ceny jaj, a to  zapewni  opłacalność produkcji i odpowiedni zysk  producentom i handlowcom. Jest to również sposób na to, by konsumenci dostali to, czego oczekują – dobrze zapakowanego, markowego produktu.

Czy można się liczyć z tym, że za rok na targach ceny będą już w euro ?

Za rok jeszcze nie, ale za dwa lata jest to całkiem prawdopodobne.

Dziękuję za rozmowę 


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę