OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Chcemy jeść coraz więcej owoców. Ale których?

9 maja 2025
Chcemy jeść coraz więcej owoców. Ale których?

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców i warzyw, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw.

Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%) i jabłka (29%). Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji częstszego zakupu borówki (54%), truskawki (34%), malin (18,4%) i jabłek (18%). To dobre informacje dla producentów i detalistów. Patrząc na sezon od strony popytowej, chęci nie powinno zabraknąć. 


Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków, kucharzy i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywność funkcjonalna (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.
Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw
W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas.
KANTAR Sezon 2025.jpg
Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%). Dalej śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%), agrestu (5%), porzeczki (4,5%) i jagody kamczackiej (4,2%).
 
 
 
 
 
 
Wśród polskich warzyw deklarowano chęć częstszego spożycia pomidorów (24%), ogórków (21%) i ziemniaków (20%). A także marchwi (15%), papryki (12,9%), cebuli (12,8%), kapusty (11%), kalafiora (10%), pieczarek (9%) oraz cukinii (5%).
 
 
 
 
 
 
Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”
Podobne badania wiosną 2024 roku, realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych, deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.
KANTAR Sezon 2024.jpg
Wśród owoców deklaracje dotyczyły jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%), w dalszej kolejności śliwek (13%) i gruszek (12%).
KANTAR Sezon 2024 owoce.jpg
Wśród warzyw najchętniej sięgać chcieliśmy po pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchewcebulękapustę paprykę, która parząc rok do roku zanotowała największy wzrost deklaracji „chcę kupować więcej”.
KANTAR Sezon 2024 warzywa.jpg
Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%), jabłek (15%) i papryki (8%).
- Cieszy rosnące zapotrzebowanie. Tym większa motywacja by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce, o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy - mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.
- Od lat obserwujemy, że „jakość owoców zawsze się broni”. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora, broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu „truskawka”. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce - powinniśmy kupować polskie – przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, Dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Więcej o walorach ulubionego owocu Polaków w materiale Truskawki - superowoce na dobry początek sezonu
Od ponad roku, coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków, ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.
Myśl globalnie, jedz lokalnie
Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje modna na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km, od domu. Korzyści związane ze zmniejszenie śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.
- Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny – mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.
Rośnie znaczenie owoców i warzyw
Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców, jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.
Kwestie związane z promocją zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży (30%) zajmują wysoką pozycję w hierarchii spraw „na tyle ważnych, że powinien się nimi zająć przyszły prezydent”. Tak adresowane są wyzwania długookresowe, wykraczające poza horyzont jednej kadencji.
Więcej na temat postrzegania bezpieczeństwa żywnościowego i zdrowia publicznego w materiale Kluczowe wyzwania w oczach wyborców.

#Fundusze Promocji

Komunikat opracowany w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) alarmuje: Bruksela finali...

Z najnowszego komunikatu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowanym w PA...

W Polsce działa około 900 tysięcy serwisów WWW, co oznacza, że jedynie co trzeci...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę