aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Czy czeka nas w tym roku rewolucja w kolorze opakowań?

31 stycznia 2023
Czy czeka nas w tym roku rewolucja w kolorze opakowań?

Viva Magenta wybrana kolorem 2023 roku

Aż 80% informacji o otaczającym nas świecie odbieramy za pomocą wzroku – informuje Polski Związek Niewidomych. Choć ludzkie oko potrafi rozpoznać jedynie 3 kolory, to za całą widzianą przez nas paletę ok. 500 tys. barw odpowiada mózg. Instytut Pantone już od 24 lat - co rok - wskazuje kolor, który wyznacza kierunek trendów w świecie designu, mody, ale także w branży opakowań. Tym razem wybór Instytutu padł na odcień: 18-750 - Viva Magenta. To kolor energetycznej czerwieni połączonej z różem, który symbolizuje witalność, energię, siłę i optymizm. Jest wciągający, nieszablonowy i inspirujący. Jak wykorzystać ten kolor w produkcji opakowań kartonowych oraz odświeżyć brandy firm o aktualne trendy?
Kolory odgrywają olbrzymią rolę w psychologii biznesu. Warstwa wizualna towaru zazwyczaj próbuje przykuwać uwagę konsumenta tak, aby finalnie doprowadzić do zainteresowania zakupem. Opakowanie, jak i jego kolor jest na ogół wyznacznikiem jakości produktu oraz jednym z najważniejszych instrumentów marketingowych.

Z różnych badań wynika, że ciepłe kolory przyciągają uwagę konsumenta znacznie szybciej i częściej, niż kolory zimne. To właśnie barwy opakowań w dużej mierze skłaniają klienta do zakupu danego produktu.

Na co dzień - kupując dany produkt - raczej nie wnikamy szczegółowo w symbolikę kolorów, ale niebagatelną rolę odgrywa w tym przypadku nasza podświadomość – mówi Dariusz Chrzanowski, Marketing Manager Akomex Group i dodaje: Kolory i zakorzenione w nas przekonania o danej barwie bezwiednie stymulują naszą podświadomość. W ten sposób kolor czarny utożsamiamy z luksusem, żółty/ złoty kojarzy się ze światłem i energią, dlatego najczęściej jest wykorzystywany przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Biały na ogół łączymy z czystością, a czerwony jest wybierany, gdy firma chce przykuć uwagę klienta i zachęcić do impulsywnego zakupu. Różowy wyraża troskliwość, dlatego często jest wykorzystywany na produktach dla małych dzieci. Niebieski lub granatowy stosowany jest w promocji opakowań przeznaczonych na środki czystości, leki, detergenty, ponieważ kojarzy się z medycyną, sterylnością i spokojem. Decydując o kolorze opakowania już na etapie projektowania należy – przez wzgląd na podświadomość – rozważyć wszystkie informacje jakie on niesie.



Wybrana przez Instytut Pantone barwa, choć jest odważna i pulsująca żywiołowością, ma także odcień stonowany, kierujący się w stronę bordo. Pantone zestawia go z łagodnymi, neutralnymi kolorami np. beżem, bardzo jasnym fioletem czy szarym błękitem. - Takie zestawienia kolorów będą modne w tym roku, zwłaszcza w opakowanych nowych produktów lub takich, które chcą odświeżyć swój brand. Barwę Viva Magenta poleciłbym w szczególności producentom kosmetyków, jako kolor dominujący na ich opakowaniach, ponieważ wpłynie on na postrzeganie produktu, jako czegoś dodającego witalności, energii, siły i optymizmu – dodaje Chrzanowski.

Instytut Pantone funkcjonuje od 1986 roku i specjalizuje się w zakresie kolorów. Prowadzi ich systematykę, udziela firmom wsparcia w zakresie komunikacji marketingowej, a także wykorzystania barw do budowania identyfikacji wizualnej. Opracowany przez Pantone system kolorów jest znany na całym świecie.
****
Grupa Akomex ma ponad 50 lat doświadczenia na rynku, zarządza trzema fabrykami: w Polsce oraz w Danii. Zatrudnia ponad 600 osób. W jej skład wchodzą 3 spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Około połowa produktów firmy jest eksportowana poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza około 1,3 miliarda opakowań, dostarczanych wiodącym markom branży spożywczej i farmaceutycznej.


POWIĄZANE

W dniu 23 maja 2024 r., w gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się...

W Afryce Północno-Zachodniej (kraje Maroka, Algierii, Tunezji) wg prognozy sprze...

Nieuczciwe praktyki wielkich zgranicznych sieci handlowych to nie tylko problem ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę