aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

e-petrol.pl: tankowanie wciąż powyżej 5 złotych za litr

8 lipca 2019
e-petrol.pl: tankowanie wciąż powyżej 5 złotych za litr
Na początku lipca na polskich stacjach tankowania oba paliwa podstawowe, czyli benzyna i olej napędowy kosztują wciąż powyżej 5 zł za litr. Wiele wskazuje na to, że najbliższe dni przyniosą tylko minimalne korekty dotyczące kosztów tankowania i do tego poziomu cen paliw przyjdzie się nam przyzwyczaić.

Pierwszy tydzień lipca przyniósł korektę cen paliw w polskich rafineriach. Obniżki w przypadku benzyn miały miejsce zarówno w PKN Orlen, jak i Grupie Lotos. Łącznie na przestrzeni ostatniego tygodnia najpopularniejsza benzyna bezołowiowa 95 potaniała średnio o ok. 27 zł netto na 1000 litrów, w wyniku czego piątkowa, średnia hurtowa cena benzyny bezołowiowej 95 wyniosła 3985 zł. Więcej, bo o 35,60 zł netto, spadła od piątku, 28 czerwca, hurtowa cena oleju napędowego. Metr sześcienny diesla kosztuje w polskich rafineriach 3944 zł.

 
Ceny na stacjach praktycznie bez zmian
 

Monitoring zmian cen na krajowych stacjach paliw, prowadzony przez e-petrol.pl, pokazał niewielką, bo jednogroszową spadkową korektę cen wszystkich gatunków paliw napędowych. Popularna „95” kosztowała w środę 3 lipca średnio 5,16 zł za litr, a olej napędowy sprzedawano w kraju w cenie – 5,08 zł/l. Większą, bo trzygroszową różnicę w rachunku za tankowanie zauważyli tylko kierowcy samochodów z instalacją gazową. To alternatywne wobec benzyny paliwo w ostatnich tygodniach taniało w obrocie hurtowym i w końcu spadki dotarły na stacje - cena litra autogazu średnio w kraju wynosiła w minionym tygodniu 2,11 zł.

 
Opłata emisyjna jest już w całości w cenie detalicznej
 
Warto zwrócić uwagę, że aktualne ceny paliw u polskich producentów systematycznie spadają i są niższe niż rok temu o tej porze. Benzyny są obecnie tańsze o 117 zł, a olej napędowy w hurcie kosztuje blisko 130 zł mniej niż na początku ubiegłorocznych wakacji. Tymczasem ceny paliw na stacjach są wyższe o 15 gr w przypadku benzyny i 9 gr dla diesla. Dlaczego zatem taka dysproporcja? Trzeba pamiętać, że od początku tego roku obowiązuje opłata emisyjna, która wynosi 80 zł na 1000 l paliwa, czyli 8 gr netto na litrze w sprzedaży detalicznej. Po jej uwzględnieniu różnica w obecnych cenach detalicznych paliw w porównaniu z cennikiem sprzed roku już tak bardzo nie zaskakuje. Warto jednak przypomnieć, że po wprowadzeniu przez rząd opłaty emisyjnej koncerny zgodnie twierdziły, że nie przeniosą opłaty na klientów i nie podniosą cen na stacjach, wiele wskazuje jednak na to, że właśnie tak mogło się stać.

Co dalej z cenami paliw w wakacje?
 

Kolejny tydzień lipca powinien zaowocować stabilizacją cen detalicznych. Zgodnie z wyliczeniami analityków e-petrol.pl najpopularniejszą benzynę bezołowiową średnio powinniśmy w najbliższych dniach tankować po 5,11-5,23 zł za litr, podczas gdy na olej napędowy właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym wydadzą 5,02-5,14 zł/l. Na dalsze obniżki cen mogą liczyć tankujący autogaz – w tym tygodniu średnio litr tego paliwa będzie można tankować w cenie 2,07-2,13 zł/l.

 
 
 
 

 

Tydzień ważnych rozstrzygnięć
 
Wydarzeniem najistotniejszej wagi w ubiegłym tygodniu była decyzja Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i innych producentów, takich jak Rosja - grupa ta znana jest jako OPEC +. Chodzi o przedłużenie samoograniczania dostaw ropy naftowej do marca 2020 r. Można więc uznać, że zachowane zostało dpotychczasowe rozwiązanie podażowych problemów, a tym samym nie zmienia się niemal nic w zakresie globalnych realiów wydobywczych. Organizacja nie zdecydowała się na zaostrzenie polityki, a warto przypomnieć, że poważnym wyzwaniem dla niej pozostaje zwłaszcza amerykański poziom produkcji, który w kwietniu odnotował rekordowy wynik 12,16 miliona baryłek dziennie.  

Wprawdzie zmiana ilości wiertni w USA w ostatnim odczycie Baker Hughes - zmniejszyła się ona o pięć platform wiertniczych - może być dowodem chwilowego zmniejszenia dynamiki amerykańskiej produkcji, jednak cały czas USA pozostają liderem globalnej produkcji i głównym oponentem OPEC+. Co interesujące, w obliczu publikacji wiadomości po spotkaniu OPEC na plan dalszy zeszły informacje o trudnościach celnych na linii Pekin-Waszyngton, które zapewne będą mogły dawać się jeszcze we znaki w najbliższym czasie. Na razie ustalono bowiem powrót do negocjacji, ale żadnych ostatecznych rozstrzygnięć w sprawie nie ma.
 
 

Gabriela Kozan, dr Jakub Bogucki, e-petrol.pl


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę