aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Gdańsk/ Przetarg na budowę miejsc lęgowych mewy siwej

5 lutego 2018
Gdańsk/ Przetarg na budowę miejsc lęgowych mewy siwej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę, obok nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle, stałych miejsc lęgowych dla mewy siwej. Martwa Wisła uznawana jest za jedno z trzech ostatnich w woj. pomorskim miejsc gniazdowania tego gatunku ptaków.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały w piątek, że - zgodnie z zaleceniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - ogłoszony został przetarg na budowę, obok nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle, stałych miejsc lęgowych dla mewy siwej. Szacowany koszt zadania to 82 tys. zł. Siedliska mają powstać w tym roku pomiędzy mostem drogowym i kolejowym.

„Platforma o powierzchni ok. 30 m kw. pokryta m.in. gałęziami i osadzona na słupach ok. 1,5 metra nad wodą, będzie zapewniała dobre warunki lęgowe” – czytamy w komunikacie. W czasie budowy nowego mostu PLK przygotowały tymczasowe podesty jako zastępcze lęgowiska dla mew. PKP PLK poinformowały, że w okolicy podpór mostu nad Martwą Wisłą zbudowano też specjalne dwumetrowe przejście dla zwierząt pod torami. Podobne przejścia powstały również na innych mostach na linii między stacją Pruszcz Gdański a Gdańsk Port Północny.

Cytowana w komunikacie dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A., Ewa Makosz zapewniła, że spółka „już na etapie przygotowania inwestycji analizuje oddziaływanie kolei na florę i faunę”. Zaznaczyła, że także w trakcie realizacji inwestycji „ograniczane jest oddziaływanie na otoczenie”. Wyjaśniła, że m.in. wygradzane są tereny siedlisk i stosowane są ściśle określone terminy prac np. poza okresem lęgowym.

Poinformowano, że w pobliżu tras, gdzie ruch pociągów jest częstszy, PLK stosują dźwiękowe systemy ochrony zwierząt. „Urządzenia przed przejazdem pociągu emitują ostrzegawcze głosy zwierząt, ograniczając wtargnięcia na tory i ryzyko kolizji” - podano. Powstają także przejścia dla zwierząt nad lub pod torami tzw. „ekodukty”. Również obiekty inżynieryjne, wiadukty, mosty i przepusty mają przygotowane „ścieżki” dla zwierząt.

Nowy, 124-metrowy kolejowy most na Martwej Wiśle w Gdańsku oddano do użytku jesienią 2016 roku. Dzięki inwestycji sześciokrotnie zwiększyła się przepustowość kolejowego szlaku handlowego do portu w Gdańsku oraz ułatwiona została żegluga na Martwej Wiśle.

 

Bożena Leszczyńska, Sonia Sobczyk (PAP)


POWIĄZANE

Wczoraj o godzinie 9.00 odbyła się rozprawa w Sądzie Okręgowym w Szczecinie. Rol...

Ukrińskie media rozpisują się o wywiadzie, jakiego udzieliła Monika Piątkowska, ...

W epoce cyfrowej, gdzie przechowywanie danych w chmurze staje się coraz bardziej...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę