biogaz_09_2025

Jak powstaje spojler w 100% Made by Abarth

19 maja 2020
Jak powstaje spojler w 100% Made by Abarth

„Koncepcja osiągów” Carlo Abartha wykroczyła daleko poza osiągnięcie tylko czystej mocy, maksymalnej prędkości i przyspieszenia. Dążył on do uzyskania kompleksowych osiągów i skoncentrował się na poszukiwaniu i rozwoju innowacyjnych rozwiązań technicznych w celu poprawy aerodynamiki, przyczepności na drodze oraz siły hamowania. „Z  tej samej idei powstał regulowany spojler, który zadebiutował kilka miesięcy temu w limitowanej edycji Abarth 695 70° Anniversario”- powiedział Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth na region EMEA. „Jest to jedno z najlepszych i najbardziej kultowych aerodynamicznych rozwiązań dla samochodu poruszającego się po drogach, opracowanych w oparciu o filozofię naszego założyciela, który zgłębiał tajniki aerodynamiki zarówno na torze, jak  i codziennie na drogach.

Typowym przykładem zastosowania aerodynamiki jest słynny, wielokrotnie nagradzany „silver torpedo” z 1960 roku, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina, który pobił wiele rekordów prędkości, a w późniejszym czasie, równie znanym Abarth 1000 Corsa z 1966 roku, jeden z pierwszych samochodów na świecie ze spojlerem wykonanym z żywicy”. Nowy Abarth 70° Anniversario oddaje hołd temu osiągnięciu, nowym regulowanym spojlerem, charakterystycznym elementem wyścigowym Abartha, przypominający również spojler Lancii Delty Integrale z 1980 roku, który pozwalał poczuć się kierowcy na drodze, jak rasowy kierowca rajdowy.

Ręcznie regulowany spojler i wszystkie jego sekrety.
Rezultat pracy inżynierów Abartha w tunelu aerodynamicznym FCA w Orbassano pod Turynem i na torze  Vallelunga niedaleko Rzymu, regulowany ręcznie spojler, poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu, a tym samym zwiększa przyczepność na szybkich, mieszanych trasach oraz stabilność przy dużych prędkościach . Dla Carlo Abartha osiągi były nieustannym wymogiem, szczególnie na torze. Podobnie jak na wyścigach, w których nie jest niczym niezwykłym widok techników ręcznie regulujących nachylenie spojlera tak, by kierowca mógł ustawić sposób prowadzenia samochodu zgodnie z torem i stylem jazdy, spojler zamontowany w modelu Abarth 695 70° Anniversario może być również regulowane ręcznie, w 12 pozycjach nachylenia w zakresie od 0° do 60°. By zaoferować maksymalną elastyczność, kierowcy mają możliwość ustawienia spojlera w zależności od drogi, po której zamierzają się poruszać, a także od swoich upodobań, niezależnie od osiągów.

W pozycji maksymalnego nachylenia (60°), przy prędkości 200 km/h, spojler zwiększa obciążenie aerodynamiczne nawet do 42 kg. Zapewnia to doskonałą dynamikę pojazdu i bardziej stabilne zachowanie przy dużych prędkościach, szczególnie na szybkich trasach o mieszanej przyczepności. Przykładem jest legendarny rzymski tor Vallelunga, na którym regulowany spojler pozwala kierowcy zredukować korygowanie prowadzenia o prawie 40%, zapewniając bardziej „czystą” i wydajną jazdę, dając kierowcy poczucie większej pewności w przekraczaniu granic. Optymalizacja aerodynamiki wpływa również na akustykę, idealnie dobraną w celu zmniejszenia turbulencji i zapewnienia  wygodniejszej codziennej jazdy.

By osiągnąć taki poziom techniczny, nowy Abarth 695 70° Anniversario został przetestowany w pełnowymiarowym tunelu aerodynamicznym zlokalizowanym w Orbassano, na południe od Turynu, gdzie FCA testuje swoje samochody. W tym centrum doskonaleń opracowano i przetestowano regulowany spojler Abartha 695 70° Anniversario we wszystkich możliwych konfiguracjach oraz w różnych ustawieniach pojazdu, prędkości i kąta odchylenia.

Aerodynamika i jej najwcześniejsze zastosowanie, pierwszy spoiler z żywicy dla wyścigowego Abartha z 1966 roku.
W latach 1956-1966 samochody spod znaku Skorpiona ustanowiły aż 133 rekordy, będące wynikiem ekstremalnego wykorzystania konceptu i praw aerodynamiki. Ta niezwykła historia obejmuje 8 zadziwiających rekordów ustanowionych przez Abartha 1000 Bialbero Record Pininfarina w 1960 r. W dużej mierze dzięki zastosowaniu praw wydajności aerodynamicznej, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina od razu został nazwany „srebrną torpedą” ze względu na swój lśniący, opływowy kształt. Nowa aerodynamika, opracowana w tunelu aerodynamicznym na Politechnice w Turynie, uzyskała wyjątkowy współczynnik Cx wynoszący 0,20.

W oparciu o  hasło założyciela marki „Niedziela na torze, poniedziałek w biurze”, należało poprawić również aerodynamikę „normalnych” samochodów wyścigowych. Abarth uczynił to, łącząc pracę w oficjalnym zespole wyścigowym z produkcją zestawów tuningowych cieszących się sportowym i komercyjnym sukcesem. W latach 70., zestawy tuningowe Abartha zmieniały samochody miejskie w zwycięzców wyścigów, otwierając drogę wielu młodym kierowcom do rozpoczęcia udanej kariery na torze.

Pierwszym modelem, w którym skorzystano z aerodynamicznych rozwiązań był Abarth 1000 Corsa (wyścigowa wersja Fiata 600). W 1962 r., samochód zaliczył mnóstwo zwycięstw,  przekraczając linię mety z charakterystycznym tylnym skrzydłem zamiast pokrywy silnika, co oprócz odprowadzania ciepła z silnika, wyraźnie dawało mu przewagę aerodynamiczną.

Pomysłowy Carlo Abarth w 1966 roku opracował prawdziwy spoiler wykonany z żywicy, stając się jednym z pierwszych, którzy  wykorzystują właściwości aerodynamiczne tego elementu na torze wyścigowym.
Abarth 695 70 ° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile jest wyrazem uznania dla tego rekordu, udowadniając, że dla marki Abarth tor wyścigowy zawsze był idealnym poligonem do testowania rozwiązań technicznych i technologicznych przed zastosowaniem ich w samochodach ze znaczkiem Skorpiona.

 

Biuro prasowe Fiat Chrysler Automobiles


POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę