aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji w projekcie wykorzystania biogazu do zasilania silników pojazdów i maszyn rolniczych

27 lipca 2020
Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji w projekcie wykorzystania biogazu do zasilania silników pojazdów i maszyn rolniczych

Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji wraz z międzynarodowym konsorcjum, w skład którego wchodzą Polska Grupa Biogazowa Energetyka 4 (lider projektu ), Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, Scientific Engineering Center "Biomass" oraz Institute of Engineering Thermophysics, wezmą udział w projekcie ,,Wykorzystanie wstępnie oczyszczonego biogazu jako paliwa do zasilania silników i pojazdów maszyn rolniczych’’. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansuje projekt kwotą 969 050,00 zł zgodnie z podpisaną umową między NCBiR w ramach inicjatywy EUREKA.

Celem projektu jest opracowanie dwupaliwowego zasilania silnika o zapłonie samoczynnym z układem typu Common Rail, a także sprawdzenie efektywności jego działania w warunkach rzeczywistych, na wybranym pojeździe/maszynie rolniczej. Silnik będzie zasilany olejem napędowym i biogazem. Czas trwania projektu to 36 miesięcy – zakończenie 31.07.2023 r. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 981 050,00 PLN.

Ostatnie lata pokazują, jak silną presję na motoryzację wywiera ekologia. Wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii stało się czymś niezwykle cennym i pożądanym. Biogaz – pozyskiwany w procesie beztlenowej fermentacji biomasy, cieszy się coraz silniejszym wsparciem Unii Europejskiej w związku z prowadzoną strategią przeciwdziałania zmian klimatycznych i zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery. Walory środowiskowe to tylko jeden z przykładów licznych korzyści wynikających z zastosowania biogazu jako paliwa w transporcie. Warto zwrócić również uwagę na aspekt ekonomiczny. Biometan – jak wynika z dotychczasowych doświadczeń szwedzkich i niemieckich - jest paliwem zdecydowanie tańszym od benzyny i oleju napędowego. W Polsce cena CBM (sprężonego biometanu) powinna kształtować się na poziomie cen gazu ziemnego. Obok korzyści środowiskowych i ekonomicznych związanych z zastosowaniem rozwiązania może wystąpić także pozytywny skutek społeczny – utworzenie nowych miejsc pracy związanych z produkcją i montażem układów dwupaliwowego zasilania silników maszyn i pojazdów – paliwa gazowe mogą być eksploatowane zarówno w układach jedno-, jak i dwupaliwowych. Trudno znaleźć inne odnawialne paliwo o tylu zaletach, jestem przekonany, że biogaz to paliwo przyszłości – mówi dr hab. inż. Witold Luty, dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.

 

Projekt EUREKA jest niezwykle innowacyjny. Przede wszystkim to możliwość szerszego wykorzystania biogazu, nie tylko do produkcji energii cieplej i elektrycznej. Ze względu na widoczne zmiany klimatyczne i toczącą się w tym zakresie dyskusje, europejskie instytucje ogromny nacisk kładą na zwiększanie udziału paliw alternatywnych oraz paliw ze źródeł odnawialnych w transporcie. Zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji, dywersyfikacja źródeł i rodzajów stosowanych paliw czy zmniejszenie uzależnienia od importu energii stają się strategicznymi celami w Europie. Polska Grupa Biogazowa ogromną wagę przykłada do badań i rozwoju branży odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza w dziedzinie biogazu rolniczego. Cieszymy się, że możemy aktywnie uczestniczyć w projekcie, który z pewnością przyczyni się do rozwoju proekologicznych rozwiązań w dziedzinie transportu – mówi Sławomir Łazarski, kierownik projektu, Polska Grupa Biogazowa.

Współczesnej motoryzacji stawia się wiele wymagań. Dążymy do tego, aby nasze pojazdy były wygodne, estetyczne, bezpieczne, łatwe w użytkowaniu i tanie w eksploatacji. Dodatkowo w ostatnich latach szczególny nacisk kładzie się na wymagania dotyczące ochrony środowiska: zmniejszenie zużycia paliw kopalnych na rzecz odnawialnych źródeł energii i ograniczenie emisji zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia. Pogodzenie tych wszystkich wymagań, często ze sobą sprzecznych, jest ogromnym wyzwaniem dla inżynierów. Tam gdzie nie wystarczą dostępne rozwiązania techniczne, z pomocą przychodzi nauka. Tak właśnie jest w przypadku międzynarodowego projektu „Wykorzystanie wstępnie oczyszczonego biogazu jako paliwa do zasilania silników i pojazdów maszyn rolniczych”. Jego efektem będzie opracowanie prototypu dwupaliwowego układu zasilania, unikatowego w skali światowej, przeznaczonego do nowoczesnych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Celem jest zapewnienie możliwości zasilania silników paliwem o dużej zawartości biogazu, czyli paliwa w pełni odnawialnego, pochodzącego z odpadów, a do tego stosunkowo taniego i wytwarzanego lokalnie, w Polsce. Wszystko to przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych pojazdów. Pokładam duże nadzieje w realizacji projektu i mam satysfakcję z tego, że po raz kolejny Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej może mieć swój wkład w rozwój motoryzacji przyjaznej dla środowiska – mówi dr inż. Jakub Lasocki z Politechniki Warszawskiej.

Sieć Badawcza Łukasiewicz to trzecia pod względem wielkości sieć badawcza w Europie. Dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Oferuje biznesowi unikalny system „rzucania wyzwań”, dzięki któremu grupa 4 500 naukowców w nie więcej niż 15 dni roboczych przyjmuje wyzwanie biznesowe i proponuje przedsiębiorcy opracowanie skutecznego rozwiązania wdrożeniowego. Angażuje przy tym najwyższe w Polsce kompetencje naukowców i unikalną w skali kraju aparaturę naukową. Co najważniejsze – przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z opracowaniem pomysłu na prace badawcze. Łukasiewicz w dogodny sposób wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/ ale także w ponad 50 lokalizacjach: Instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma ten sam – wysokiej jakości – produkt lub usługę. Potencjał Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: Zdrowie, Inteligentna mobilność, Transformacja cyfrowa oraz Zrównoważona gospodarka i energia.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji to instytut badawczy należący od 1 kwietnia 2019 roku do Sieci Badawczej Łukasiewicz. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie prac naukowo badawczych i prac rozwojowych w dziedzinie motoryzacji. Obejmują one wszelkie działania zmierzające do doskonalenia pojazdów oraz ich części, zespołów i wyposażenia. W zakres działalności Instytutu wpisują się zarówno zagadnienia bezpieczeństwa pojazdów jak i zagadnienia ekomobilności i zastępczych źródeł energii. Instytut rozwija również kompetencje w zakresie pojazdów autonomicznych. Kompetencje techniczne Instytutu pozwalają również na prowadzenie badań pojazdów przeznaczonych dla służb mundurowych. Łukasiewicz — PIMOT zapewnia merytoryczne wsparcie dla organów administracji państwowej realizujących strategiczne cele związane z bezpieczeństwem transportu, ochroną środowiska i bezpieczeństwem kraju.

Działalność Polskiej Grupy Biogazowej (PGB) została zapoczątkowana w roku 2007 z inicjatywy osób posiadających wieloletnie, bogate doświadczenie w obszarze energetyki odnawialnej. Dzięki szerokiej wiedzy w obszarze inwestycji proekologicznych, znajomości zagadnień prawnych, realiów polskiego rynku OZE oraz zaangażowaniu zespołu, realizacja projektów zmierzających do pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł odbywa się na najwyższym poziomie.

Politechnika Warszawska jest wiodącą w Polsce uczelnią techniczną. W 2019 r. znalazła się w gronie laureatów konkursu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otrzymując status uczelni badawczej. Politechnika Warszawska aktywnie uczestniczy w krajowych i zagranicznych programach badawczych, dysponując szerokim potencjałem naukowo-badawczym w dziedzinie nauk technicznych tj. wyspecjalizowanymi kadrami, bazą badawczą i laboratoryjną na światowym poziomie. Transfer technologii jest ważnym elementem misji uczelni jako ośrodka innowacyjności i przedsiębiorczości. Na 19 wydziałach i w 1 kolegium kształci się aktualnie ponad 30 tys. studentów i doktorantów. W Politechnice Warszawskiej działa ponad 150 kół naukowych i organizacji studenckich. Realizowane przez studentów projekty badawcze pozwalają na połączenie wiedzy zdobytej w toku studiów z umiejętnościami praktycznymi.

 

infowire.pl


POWIĄZANE

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...

Przy 428 głosach za, 131 przeciw i 44 wstrzymujących się, posłowie poparli przed...

Posłowie przyjęli zmiany we wspólnej polityce rolnej (WPR), aby zmniejszyć obcią...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę