Ptak_Waw_CTR_2024

MRiRW: Komisja Zarządzająca Funduszem Promocji Roślin Oleistych

7 października 2019
MRiRW: Komisja Zarządzająca Funduszem Promocji Roślin Oleistych

Fundusz Promocji Roślin Oleistych, który właśnie rozpoczął działalność, jest jednym z ważniejszych spośród wszystkich dziesięciu już działających - powiedział na piątkowej konferencji prasowej minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Minister Ardanowski wręczył 04.10.2019r. dla 9-ciu członków Komisji Zarządzającej Funduszem.

W skład Komisji wchodzą przedstawiciele producentów z branży roślin oleistych, przedstawicieli przetwórców z branży roślin oleistych, przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz przedstawiciel producentów produktów pszczelich.

Celem utworzonego funduszu jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych, tj.: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi oraz przetworów pochodzących z ich przetworzenia, lub produktów pszczelich tj.: miodu, pyłku kwiatowego, propolisu oraz mleczka pszczelego.

– To działania bardzo potrzebne, bo pokazują, że rolnicy i producenci również partycypują w kosztach promocji produktów, do których chcemy przekonać zarówno polskich producentów, jak i tych z zagranicy – zaznaczył minister Ardanowski.

Minister podkreślił, że w naszym kraju produkujemy wyśmienity olej. Możemy z niego korzystać, a nie odpadów oleju palmowego czy innych z trudem nadających się do spożycia źródeł tłuszczu – podkreślił szef resortu.

Z Funduszu Promocji Roślin Oleistych skorzystają również pszczelarze, którzy dostaną 15 proc. środków gromadzonych przez fundusz na wsparcie pszczelarstwa.

- Bardzo mnie cieszy, ze wreszcie jedni rolnicy myślą o drugich i zdają sobie sprawę, że rolnictwo to sieć naczyń połączonych – powiedział minister Ardanowski i dodał, że wsparcie pszczelarstwa jest koniecznie, gdyż plony takich na przykład roślin jak rzepak zależą w dużej mierze od owadów zapylających.

Minister podkreślił, że resort nie będzie ingerował w pracę Funduszu Promocji Roślin Oleistych.

Do zadań powołanej dziś Komisji należeć będzie reprezentowanie interesów branż, ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi funduszu, opracowanie strategii promocji, a także ustalenie planu finansowego funduszu na dany rok.

Środki, którymi będzie dysponował Fundusz Promocji Roślin Oleistych będą pochodziły z wpłat, do których zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych (rzepak, rzepik, soja, len i konopie), bez względu na ich przeznaczenie. Wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2% wartości netto od roślin oleistych (będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, środki finansowe funduszy promocji nie są środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

 

MRiRW


POWIĄZANE

Decyzja o zainstalowaniu kotła na ekogroszek może znacząco wpłynąć na komfort i ...

W minionym roku na polskich drogach w czasie Wszystkich Świętych doszło do 118 w...

Przechowywanie warzyw w odpowiednich warunkach to klucz do zachowania ich świeżo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę