aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Na 28 miliardów $ wyceniono eksport art. rolnych z USA do Kanady

22 lutego 2024
Na 28 miliardów $ wyceniono eksport art. rolnych z USA do Kanady

Jjk podaje FAS, Kanada plasuje się jako główny rynek eksportowy amerykańskich art.rolno-spożywczych w 16 z 25 kategorii zorientowanych na konsumenta i zajmuje 2. miejsce w czterech innych kategoriach, umacniając swoją pozycję jako najbardziej zróżnicowany rynek eksportowy USA.

Prawie wszystkie kategorie zorientowane na konsumenta odnotowały stały lub silny wzrost eksportu w Kanadzie w ciągu ostatnich 5 lat. Od świeżych owoców i warzyw po pakowane gotowe do spożycia posiłki i przekąski, istnieją możliwości dla amerykańskich eksporterów. Najważniejszą kategorią eksportową zorientowaną na konsumenta do Kanady w zeszłym roku były pieczywo, płatki śniadaniowe i makarony ze sprzedażą prawie 2,8 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 24 procent od 2019 roku. Eksport przetworów spożywczych – w tym zup i innych przetworów w puszkach lub mrożonych – do Kanady wzrósł z nieco poniżej 1 miliarda dolarów w 2018 roku do prawie 1,4 miliarda dolarów w 2023 roku, co stanowi wzrost o 29 procent. Trend ten był częściowo napędzany przez pandemię, ponieważ konsumenci jedli więcej posiłków w domu. Eksport owoców morza do Kanady podlegał pewnym wahaniom z roku na rok w oparciu o wahania cen, ale w ciągu ostatnich 5 lat osiągnął średnią wartość 1,1 miliarda dolarów, napędzaną przez szeroką gamę gatunków. Eksport przypraw i sosów przekroczył 839 milionów dolarów w 2023 roku, co oznacza 24-procentowy wzrost w ciągu 5 lat. Wzrost w tej kategorii był napędzany przez mieszane przyprawy, sosy sałatkowe i sosy, które zrekompensowały spadający eksport ketchupu. Tymczasem eksport przetworzonych warzyw (w tym frytek, marynat i innych warzyw w puszkach i mrożonych) wyniósł prawie 730 milionów dolarów. Eksport przetworzonych owoców do Kanady wzrósł o 16 procent w ciągu ostatnich 5 lat do 590 milionów dolarów. W tej kategorii prym wiodą mieszane przekąski owocowo-orzechowe o wartości prawie 108 mln USD w 2023 r., a także dżemy i galaretki z eksportem o wartości 64 mln USD. Kanadyjska pobłażliwość dla słodyczy na zimnej północy pozostaje silna, ponieważ eksport czekolady i produktów kakaowych wzrósł o 23 procent z 713 milionów dolarów do 878 milionów dolarów w ciągu ostatnich 5 lat. Eksport słodyczy również wzrósł o 41 procent do ponad 447 milionów dolarów.

Całkowity eksport produktów rolnych z USA do Kanady został wyceniony na 28 miliardów dolarów w 2023 roku. Produkty zorientowane na konsumenta, w tym owoce i warzywa, mięso, nabiał, przetworzona żywność i napoje, stanowiły 72 procent tego handlu o wartości 20 miliardów dolarów. Ponadto eksport owoców morza z USA do Kanady przekroczył 1 miliard dolarów w 2023 roku.

Rynek kanadyjski oferuje producentom żywności i napojów możliwość podkreślenia ważnych cech produkcyjnych unikalnych dla ich produktów. Konsumenci w Kanadzie coraz częściej domagają się większej przejrzystości w zakresie pochodzenia żywności i napojów w swojej diecie oraz praktyk produkcyjnych stosowanych do ich uprawy i produkcji. W połączeniu z rosnącą świadomością na temat zrównoważonego rozwoju, kanadyjskie wzorce konsumpcji również zmierzają w kierunku zdrowszej żywności. Te podstawowe zmiany popytu są wspierane przez stosunkowo wysoki dochód rozporządzalny, który zachęca punkty sprzedaży detalicznej do dywersyfikacji asortymentu. Rośnie również zapotrzebowanie na różnorodne smaki z różnych kuchni, co jest częściowo wynikiem zwiększonej imigracji. Ta kombinacja czynników, wraz z bliskością geograficzną, stwarza możliwości dla importowanych produktów specjalistycznych ze Stanów Zjednoczonych i sprawia, że Kanada jest doskonałym rynkiem dla nowych eksporterów i mniejszych firm, które chcą rozwijać swoją działalność.

Inflacja i zwiększone koszty życia były ważnymi wątkami w ciągu ostatnich 2 lat. Wysoka inflacja cen żywności, a także ogólna inflacja, w szczególności mieszkaniowa, spowodowały, że zakupy są bardziej świadome cen. Podczas gdy zwrot w kierunku zakupów budżetowych jest najbardziej widoczny w segmentach konsumentów o niższych i stałych dochodach, kupujący o średnich dochodach również zmienili nawyki związane z wydatkami. Euromonitor International donosi, że dyskonty odniosły największe korzyści, ponieważ konsumenci szukali niedrogich artykułów spożywczych. Kanadyjska sieć dyskontów Dollarama rozszerzyła swoją sieć sklepów z 1 444 do 1 525 punktów sprzedaży i odnotowała 20-procentowy wzrost rotacji zapasów w drugim kwartale 2023 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r., pomimo podniesienia ceny. Pozytywnym aspektem jest to, że inflacja spadła z maksimów z 2022 r. i początku 2023 r. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) dla detalicznych zakupów żywności spadł z 11,4 proc. w styczniu 2023 r. do 4,7 proc. w grudniu 2023 r1. Oczekuje się, że w 2024 inflacja ogółem będzie nadal spadać, zbliżając się do docelowego przedziału Banku Kanady. Spadek ten będzie mile widzianą ulgą zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców detalicznych żywności specjalistycznej.

oprac, e-red. ppr.pl


POWIĄZANE

JA Solar to wiodący światowy producent zajmujący się produkcją paneli fotowoltai...

16.05.br. odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Zdrowie i dobrostan zwierząt” C...

Ze względu na utrzymującą się suszę optymalne rozwiązanie do ochrony herbicydowe...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę